اوباما با بررسی توافق هسته ای در کنگره موافقت کرد
تحلیلگر راشاتودی گفت: کاخ سفید از بررسی توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا حمایت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، این شبکه، ویژه برنامه کارشناسی خود با عنوان «لازم است بدانید» (Need to Know) را به تصویب لایحه بازنگریِ توافق ایران در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، اختصاص داد.

در ابتدای برنامه، مجری شبکه گفت: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ساعاتی پیش نسخه تعدیل شده لایحه ای را تصویب کرد که به کنگره اجازه نظر دادن در هر گونه توافق هسته ای با ایران را خواهد داد. براساس لایحه اصلاح شده، کنگره برای بازنگری در توافق، پنجاه و دو روز زمان در اختیار خواهد داشت و اوباما رئیس جمهور آمریکا در این زمان قادر نیست تحریم های کنگره (برضد ایران) را لغو کند. این لایحه همچنین اوباما را ملزم می کند که هر نود روز یکبار، پایبندی ایران به توافق هسته ای نهایی را تائید کند. لایحه همچنین رئیس جمهور آمریکا را ملزم می کند تا درباره برنامه موشکی ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی به کنگره، گزارش دهد. در لایحه اصلاح شده ، کنگره باز هم در زمینه لغو برخی تحریم ها، تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود. البته بسیاری از پیشنهادهای جنجالی در پیش نویس لایحه، حذف شده است. مهم تر از همه اینکه، دولت اوباما نیز اکنون از مصوبه کمیته روابط خارجی سنا حمایت می کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: اگر تغییری در لایحه مربوط به ایران ایجاد نشود، اوباما مصوبه را به شکل کنونی آن امضاء خواهد کرد. ارنست افزود:« نمی خواهم بگویم ما خواستار تغییرات بیشتر در لایحه نیستیم، زیرا هنوز نگرانی های بسیاری درباره آن داریم و همین نگرانی ها باعث مصالحه شد. اما به رغم وجود مسائل ناخوشایند در لایحه، به اندازه کافی تغییرات چشمگیر در آن صورت گرفته است که رئیس جمهور تمایل دارد آن را امضاء کند، زیرا سازشی که اوباما تمایل دارد آن را امضاء کند، در این لایحه منعکس شده است».

اکنون این سؤال مطرح است که با حمایت های کاخ سفید، بسیاری از سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات از لایحه بازنگری در توافق ایران، آیا بن بست بر سر دستیابی به توافق هسته ای با ایران را می توان تمام شده تلقی کرد؛ یا اینکه جمهوری خواهان از جنبش تی پارتی، شیوه ای برای بر هم زدن توافق پیدا خواهند کرد؟

«آری رابین هافت»، تحلیلگر حاضر در برنامه گفت: « زمانیکه توافق بر سر لایحه حاصل شد، من با همکارانم در کنگره تماس گرفتم و پرسیدم ماجرا چیست؟ آنها گفتند بر اساس توافق شکل گرفته، اوباما تنها به همکاری یک سوم نمایندگان سنا نیاز دارد تا معاهده را اجرا کند. بنابراین، طبق لایحه تصویب شده در کمیته روابط خارجی سنا، بعد از آنکه ایران و گروه پنج بعلاوه یک توافق را امضاء کردند، توافق به کنگره فرستاده خواهد شد؛ کنگره نیز برای بررسی توافق، حدود پنجاه و دو تا شصت روز فرصت دارد، اما بعد از سی روز می تواند مخالفت خود را با توافق اعلام کند؛ در این شرایط، لایحه به رئیس جمهور آمریکا ارجاع داده می شود و اوباما می تواند مصوبه کنگره را وتو کند. در این صورت، کنگره برای رسیدن به مقصود خود باید اکثریت آراء لازم را برای عبور از حق وتوی رئیس جمهور در اختیار داشته باشد.

اسکات گریر، دیگر تحلیلگر حاضر در برنامه کارشناسی راشاتودی گفت: « نهایتاً توافق با ایران چیز خوبی است؛ لازم بود که راهکار بلند مدتی برای مشکل ایران داشته باشیم. ما نمی خواهیم آنها تسلیحات هسته ای داشته باشند و ایرانی ها می خواهند تحریم ها برداشته شود. از سوی دیگر، گرچه اسرائیل نمی خواهد توافق شکل بگیرد، این به نفع اسرائیل است که ایران تسلیحات هسته ای نداشته باشد. بنابراین، اگر توافق حاصل شود، به سود اسرائیل نیز خواهد بود.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:خبرگزاری صدا و سیما