موسسه نظرسنجی گالوپ گزارش داده است که به نظر می رسد اکثریت مردم آمریکا از رویکرد باراک اوباما برای گفتگوی رو در رو با ایران حمایت می کنند.


نظرسنجی تازه این موسسه نشان می دهد که 56 درصد می گویند ایالات متحده باید وارد دیپلماسی مستقیم با ایران شود درحالی که 38 درصد می گویند نباید چنین کرد. شش درصد نظری در این باره ندارند.

گالوپ می نویسد نظرسنجی هایش در سال جاری و در گذشته نشانگر این مساله است که دیدگاه آمریکایی ها عمدتا هم جهت با رویکرد رئیس جمهور تازه است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، همواره خواستار گفتگو با ایران به ویژه در ارتباط با آنچه آمریکا تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح اتمی و حمایت از تروریسم می داند شده است. ایران این اتهامات را رد می کند.

البته دولت اوباما تاکید دارد که هنوز در حال بررسی و شکل دادن به سیاست خود مقابل ایران است و پس از تکمیل این فرآیند تصمیمات خود را اعلام خواهد کرد.

به نوشته گالوپ سال گذشته 73 درصد پاسخ دهندگان می گفتند که ترجیح می دهند آمریکا برای وادار کردن ایران به پایان دادن به برنامه "تسلیحات اتمی اش" از ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک استفاده کند و 67 درصد گفتند از ملاقات رئیس جمهور آمریکا با رهبران کشورهای خارجی که دشمنان آمریکا قلمداد می شوند حمایت می کنند.

به گفته گالوپ آمریکایی ها همچنین سال گذشته از ایران به عنوان کشوری که بزرگترین تهدید واحد را متوجه ثبات جهان می کنند نام بردند.

نتایج تازه
برخی زیرگروه های جمعیتی در آمریکا بیش از دیگران از دیپلماسی مستقیم با ایران حمایت می کنند. 74 درصد افراد دارای مدرک لیسانس یا بالاتر از این رویکرد حمایت می کنند که در صدر گروه های حامی این سیاست هستند.

نزدیک به دو سوم میانه روها، دموکرات ها، لیبرال ها، فارغ التحصیلان کالج، و افراد میانسال نیز حامی این سیاست هستند.

گالوپ می گوید جالب اینجاست که آمریکایی های جوانتر بیش از دیگر گروه ها در مقابل دیپلماسی مستقیم مقاومت نشان می دهند؛ به طوری که 56 درصد آنها مخالف گفتگو با ایران و 38 درصد حامی آن هستند. این درحالی است که جوانترها با قوت از نامزدی اوباما در انتخابات حمایت می کردند.

میزان حمایت از این رویکرد در میان محافظه کاران، جمهوری خواهان، و افرادی که تحصیلات پایین تری دارند، نزدیک به 50 درصد یا حوالی 50 درصد است.

حمایت از مذاکره در میان گروه 65 ساله ها به بالا 56 درصد، مستقل ها 54 درصد و افرادی که مقداری تحصیلات در کالج دارند 51 درصد است.

این نتایج بر مصاحبه تلفنی با 1027 فرد 18 ساله یا بزرگتر در فاصله 30 ژانویه تا اول فوریه و همچنین گفتگو با 1022 نفر 18 ساله یا بزرگتر در فاصله 9 تا 12 فوریه استوار است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com