بازگشايی سفارت مقدونيه در ايران
وزیر خارجه مقدونیه نیز در نشست مطبوعاتی مشترك با همتای ایرانی خود در وزارت امور خارجه، تاكید كرد كه ما تلاش داریم به زودی سفارت خود در تهران را باز كنیم و روزهای فرهنگی ایران را در مقدونیه جشن بگیریم. 

دستاورد دیدار با نیكولا پوپسكی وزیر خارجه مقدونیه 

نیكولا پوپسكی وزیر خارجه مقدونیه روز گذشته در رأس یك هیات تجاری به تهران سفر كرد و با مقامات كشورمان دیدار داشت. او در این سفر به دیدار رئیس‌جمهور كشورمان رفت كه در این دیدار دكتر حسن روحانی امكانات و توانمندی‌های دو كشور را برای توسعه و تعمیق سطح همكاری‌ها بسیار گسترده دانست و تاكید كرد كه هیچ مانعی در مسیر گسترش روابط همه‌جانبه تهران و اسكوپیه وجود ندارد. 

وی اظهارداشت: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می‌دهد كه تاكنون از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو كشور به خوبی استفاده نشده و لازم است در دوره جدید، با بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و امكانات، تحركی در این روابط ایجاد كرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارات وزیر خارجه مقدونیه مبنی بر علاقه‌مندی به گشایش قریب الوقوع سفارتخانه كشورش در تهران، تصریح كرد: با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترك به بخش خصوصی دو كشور، شرایط جدیدی در روابط تهران - اسكوپیه ایجاد خواهد شد.

 روحانی به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های فنی و مهندسی شركت‌های ایرانی در همه زمینه‌ها و از جمله ساخت راه‌، سد و نیروگاه اشاره كرد و گفت: شركت‌های ایرانی هم‌اكنون در بسیاری از كشورها فعال هستند و بی‌تردید در مقدونیه نیز قادرند در رقابت‌‎ با دیگر شركت‌ها‌، بسیاری از پروژه‌های این كشور را به خوبی و با كیفیت اجرا كنند. روحانی همچنین به تببین ریشه‌های تروریسم و خطر جهانی این معضل پرداخت و اظهارداشت: ایران تجربیات ارزنده‌ای در مبارزه با تروریسم دارد كه می‌تواند این تجربیات را در اختیار سایر كشورها از جمله مقدونیه قرار دهد. 

رئیس‌جمهور، واكسینه كردن جوانان در برابر اندیشه‌های افراطی‌گری به ویژه در فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: برخی تلاش دارند با انتساب تفكرات انحرافی به اسلام كه البته هیچ ارتباطی نیز با اسلام و مسلمانان ندارد، جوانان را به سمت تروریسم و حركت‌های افراطی بكشانند. وزیر خارجه مقدونیه نیز در این دیدارتاكید كرد: اسكوپیه مصمم به گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه خود با جمهوری اسلامی ایران است و در همین ارتباط به زودی سفارت خود را در تهران افتتاح می‌كند.

 

راه‌اندازی سفارت مقدونیه در ایران

همچنین دیروز وزیر امور خارجه مقدونیه با همتای ایرانی خود دیدار كرد. وزیر امور خارجه كشورمان در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با حكم اخیر دادگاه آمریكا مبنی بر مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال ایران، اظهار كرد: اقدامات و آرای خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریكا علیه ایران سابقه طولانی دارد. در اواسط دهه هفتاد یعنی در سال ۱۹۹۶ كنگره آمریكا قانون مصونیت‌های دیپلماتیك را از دیدگاه خود اصلاح كرد كه از نظر ما این موضوع نقض این قانون است. 

بر اساس اصلاحی كه آنها انجام دادند این اجازه به دادگاه‌های آمریكایی داده شد تا دادگاه‌های این كشور بتوانند ادعاهایی را درباره كشورهایی كه در لیست وزارت امور خارجه آمریكا به عنوان حامیان تروریسم ذكر شده است، مطرح كنند.

 در پی این موضوع دعاوی متعددی مطرح شد و مجلس شورای اسلامی نیز در همان زمان در اقدام مقابله به مثل قانونی را تصویب كرد كه اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریكا طرح دعوی كنند. وزیر خارجه مقدونیه نیز در نشست مطبوعاتی مشترك با همتای ایرانی خود در وزارت امور خارجه، تاكید كرد كه ما تلاش داریم به زودی سفارت خود در تهران را باز كنیم و روزهای فرهنگی ایران را در مقدونیه جشن بگیریم. 

نیكولا پوپسكی كه برای نخستین بار در یك رأس یك هیات تجاری و اقتصادی از روز گذشته به تهران سفر كرده است، با تشكر از ‌میهمان‌نوازی ایران، اظهار كرد: در طی این سفر مذاكرات خوب و شفافی داشتیم. دو كشور دارای پتانسیل‌های زیادی برای گسترش روابط دیپلماتیك دوجانبه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و... هستند.

 

منبع: روزنامه آرمان