برخی درباره نفوذ آدرس غلط می‌دهند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: برخی درباره نفوذ آدرس غلط می‌دهند، این افراد می‌گویند نفوذ در حوزه امنیتی و با کنکاش و بررسی به چیزی نرسیده‌ایم در پاسخ باید گفت یا به درستی متوجه مسئله نفوذ نشده‌اید یا اینکه در استراتژی نفوذ بازی می‌کنید.

برخی درباره نفوذ آدرس غلط می‌دهند

 سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل پیش از ظهر امروز با حضور در همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ که در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد با اشاره به مسئله نفوذ اظهار داشت: نفوذ در زیرمجموعه قدرت نرم تلقی می شود آنجا که پاداش و اغنا در آن وجود دارد.وی ادامه داد: نفوذ جایی در محدوده قانونی و چارچوب قانون شکل می گیرد. آنجایی که قوانین ما بازدارندگی و کنترل شان را از دست می دهند و بسیاری از نفوذی ها تلاش می کنند تا با دست کاری در قانون مقررات تسهیل کننده حرکت نفوذ باشند.

جلالی با بیان اینکه قوانین نقش بسیار مهمی در جلوگیری از نفوذ دارند تصریح کرد: قوانین بازدارنده سعی می کنند نفوذ را کنترل کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه نفوذ در سه سطح راهبردی و اجرایی وعملیاتی صورت می گیرد یادآور شد: نفوذ در بخش راهبردی رهبران و روسای عالی تصمیم گیرنده، در سطح عملیاتی مدیران اجرایی و در سطح اجرایی بخش هایی از کارآفرینان را مورد هدف قرار می دهند.

وی بیان داشت: چگونه متوجه شویم آن تعبیری که مقام معظم رهبری از مسئله نفوذ دارند همانی است که جریانات سیاسی آن را تعبیر می کنند . برخی نفوذ را صرفا یک مسئله امنیتی تلقی می کنند که با بررسی های صورت گرفته در نهایت اعلام می کنند هیچ نفوذی در این حوزه انجام نشده است.

جلالی تصریح کرد: در حوزه امنیتی گروهی خود را هم شکل و هم مرام با دیگران نشان می دهند و فاجعه ای مانند هفتم تیر را رقم می زنند در این جا نفوذ در قالب ماهیت امنیتی پیچیده صورت می گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه برخی درباره نفوذ آدرس غلط می دهند ادامه داد: این افراد می گویند نفوذ در حوزه امنیتی و با کنکاش و بررسی به چیزی نرسیده ایم در پاسخ به این افراد باید گفت یا به درستی متوجه مسئله نفوذ نشده اید یا اینکه در استراتژی نفوذ بازی می کنید. طبیعی است زمانی که فردی بازیگر باشد نمی تواند آن چه در نفوذ تعریف می شود را تشخیص دهد.

وی تاکید کرد: منظور رهبری از نفوذ تغییر از درون است که امریکایی ها از درون دیپلماسی نوین آن را به کار می گیرند.

جلالی با بیان اینکه نفوذ می تواند در تشخیص ندادن تهدیدات و منفعت رخ دهد تصریح کرد: نفوذ آن جایی شکل می گیرد که برخی افراد نمی توانند تشخیص دهند اتفاقات تهدید است یا منفعت، در داخل می بینیم زمانی که بحث امریکا می شود برخی در داخل جریان امریکا را یک راه حل می دانند زمانی که این اتفاق رخ بدهد باید بگوییم که نفوذ در این جریان رخنه کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه گاها نفوذ نظام محاسبات و ادارات را تحت نفوذ قرار می دهد یادآور شد: برخی مواقع پیش می آید که اولویت های غیرضروری بر اولویت های اصلی ارجح می شود به این معنا که به جای پرداختن به اولویت های مهم و اساسی به اولویت های غیرضروری پرداخته می شود و اگر این چنین شد باید بگوییم نفوذ رخ داده است.

وی با بیان اینکه نفوذ می تواند در تغییر مفاهیم ایجاد شود تصریح کرد: تعریف در ارزش ها و ضد ارزش ها می تواند یکی از مفاهیم و مصادیق نفوذ باشد به نحوی که ضد ارزش ها را طوری تعریف کنیم که ارزش تلقی شوند از سوی دیگر ممکن است نفوذگر در حوزه سیاسی در قالب احزاب و گروه ها شکل گیرد به طور مثال حزب توده نمونه کامل نفوذی در سال های گذشته است.

جلالی تصریح کرد: ممکن است بعضی از احزاب سیاسی با تغییر مفاهیم و اهداف بخواهند اهداف نفوذ را در کشور پیش ببرند. نفوذ در حوزه های امنیتی و نظامی نیز می تواند شکل بگیرد به طور مثال در عرصه سوریه و عراق بخشی از نفوذی ها نقش بازی می کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با طرح این پرسش که چه افرادی می توانند مورد هدف نفوذی ها باشند یادآور شد: بخشی از نخبگان اجتماعی، رهبران سیاسی، بخش عمده ای از جوانان، زنان و.... از جمله اهداف نفوذی ها هستند که البته تغییر در حوزه زنان گاها راحت تر از تغییر در حوزه مردان است.

وی تصریح کرد: ممکن است نفوذ از طریق برخی مشاوران و کارشناسان نزدیک مسئولان نیز ایجاد شود حتی تلاش زیادی در حوزه علمی در میان کارآفرینان برای تسری بخشی به مسئله نفوذ صورت می گیرد.

جلالی در پایان خاطر نشان کرد: نفوذ در حوزه کسب و کار و بخش تجارت از طریق دیپلماسی نوین همراه با کارت سبز به داخل وارد می شود و از آنجا به بسیاری از دستگاه ها تسری پیدا می کند.

 

منبع: دانشجو