اشراف کامل رئیسی بر مسائل کشور
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ازلحاظ مدیریت اجرایی رنج می‌برد، گفت: ما باید بتوانیم یک تغییر کلانی در مدیریت اجرایی کشور ایجاد کنیم چرا که قوه مجریه نیازمند مدیریت جهادی است.

قوه مجریه نیازمند «مدیریت جهادی» است

 آیت‌الله عباس کعبی ظهر امروز در همایش نقش قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی که در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه قوه مجریه در نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: در همه نظام‌ها قوه مجریه برترین قوه است.

وی افزود: بعضی اشکال می‌کنند به اینکه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه بوده و سابقه اجرایی نداشته است و چطور می‌خواهد بحث مدیریت اجرایی کشور را به عهده بگیرند، با توجه به اینکه ایشان عضو مجلس خبرگان رهبری هستند و با توجه به سوابق سطح عالی که در قوه قضاییه داشته‌اند و عضو همه شوراهای عالی کشور اعم از شورای اقتصاد، اشتغال به‌عنوان دادستان بوده‌اند، اشراف کامل نسبت به مسائل کشور دارند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نقش قوه مجریه از دیگر قوا بیشتر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای سه قوای مجریه، مقننه و قضاییه است، اما ازلحاظ واقعی آن قوه‌ای که بیشتر در ساخت قانون نقش دارد قوه مجریه است.

 آیت‌الله کعبی بیان کرد: حتی اگر بتوانیم قوه مقننه و حتی قوه قضاییه را هم درست کنیم، باید یک قوه مجریه کارآمد و مقتدر داشته باشیم، قوه مجریه را نباید دست‌کم گرفت در ساخت قوه مجریه نیاز به یک مدیریت میدانی، جهادی و کلان مقتدر انقلابی داریم.

 وی عنوان کرد: بیش از 15 میلیون پرونده در قوه قضاییه وجود دارد که سرریز آفت‌ها و آسیب‌ها است، که باید با آن برخورد شود در واقع عدالت قضایی هم به‌نوعی بر عهده قوه مجریه است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه بیش از 11 میلیون جمعیت آسیب‌پذیر اجتماعی در کشور وجود دارد، بیان کرد: از این جمعیت آسیب‌پذیر تخلفات و جنایات به وجود می‌آید که قوه مجریه می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد.

 

وی با اشاره به اینکه عدالت اجرایی بسترساز عدالت قضایی است، خاطرنشان کرد: بودجه کلان کشور در دست قوه مجریه بوده که در ساختار حفظ قوه بسیار مهم است، بنابراین بار اصلی اداره کشور و اداره نظام سیاسی بر عهده قوه مجریه است.

 آیت‌الله کعبی بابیان اینکه قوه مجریه در نظام اسلامی تأثیرگذار است، تأکید کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه تحقق اهدافی شکل‌گرفته که بعضی از اهداف از جمله عدالت و رفاه اجتماعی مانند دیگر کشورهاست، اما بعضی از اهداف مانند ایجاد محیط مساعد بر اساس ایمان و تقوا ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 وی تصریح کرد: تحقق اهداف، وظایف، سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی در گرو قوه مجریه متناسب و به‌اصطلاح تحقق دولت اسلامی است، درواقع دولت اسلامی محقق نمی‌شود مگر اینکه یک قوه مجریه کارآمد و اسلامی داشته باشیم.

 عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اسلامی بودن قوانین و مقررات، بودن ولی‌فقیه در رأس نظام و اجرای اسلامی ازجمله ارکانی است که با آن‌ها نظام اسلامی خواهد شد.

 وی عنوان کرد: تربیت کادرهای مدیر و مدبر در حد مدیریت کلان نظام، تحقق مدیریت جهادی و انقلابی و انتخاب صحیح بر پایه بصیرت ملت ایران، ازجمله کارهایی بوده که در شکل‌گیری قوه مجریه درگرو عمل به قانون اساسی از سوی شورای نگهبان تأثیرگذار است.

 آیت‌الله کعبی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر انتخاب است و مبنای نظام الهی بوده اما ساخت نظام مردمی است و قوه مجریه بر پایه انتخاب مردم شکل‌گرفته می‌گیرد در این سال‌ها قوه مجریه با سلایق مختلفی با انتخاب مردم شکل‌گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: قوه مجریه در سال‌های اخیر در انقلاب اسلامی نقش مثبتی را اجرا کرده‌ اما به این معنا نیست که قوه مجریه مطلوب قانون اساسی و نظام مقدس شکل‌گرفته است و باید در این رابطه کاری کرد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ازلحاظ مدیریت اجرایی رنج می‌برد، عنوان کرد: ما باید بتوانیم یک تغییر کلانی در مدیریت اجرایی کشور ایجاد کنیم.

 آیت‌الله کعبی تصریح کرد: قوه مجریه در جهت تحقق اهداف، وظایف و سیاست‌های نظام نقش نخست را دارا است، درواقع قوه مجریه در ساخت قانون، اجرای قانون، کاهش آسیب‌ها، تحقق عدالت قضایی و چالش‌ها دارای نقش نخست است.

 

منبع: دانشجو