رفتار قالیباف غیراخلاقی بود
همزمان با نزدیك شدن به انتخابات، گروه‌ها و جریان‌های مختلف، نامزد اصلی و مورد حمایت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی می كنند.

آیت‌ا... غرویان: اقدام قالیباف غیراخلاقی بود

قانون نوشت: همزمان با نزدیك شدن به انتخابات، گروه‌ها و جریان‌های مختلف، نامزد اصلی و مورد حمایت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی می كنند. از همین رو اخبار ضد و نقیض در خصوص حمایت جامعه مدرسین از ابراهیم رئیسی در رسانه‌ها منتشر و اندكی بعد تكذیب شد. برای یافتن پاسخ این سوال و همچنین آخرین تغییر و تحولات فضای سیاست داخلی كشور بعد از برگزاری اولین مناظره زنده از صدا و سیما، سراغ آیت‌ا... محسن غرویان رفتیم.

 

خبری در خصوص حمایت جامعه مدرسین از ابراهیم رئیسی در رسانه‌ها منتشر شده است.آیا این خبر را تایید می كنید؟

بنده نمی‌توانم تایید یا تكذیب كنم مگر اینكه در خصوص این موضوع آیت ا... یزدی به صورت رسمی بیانیه بدهد.

 

در بحث رد صلاحیت شما، آیا شورای نگهبان به صورت مشخص دلایل خود را بیان كرد؟

به صورت جداگانه جزییات آن بیان نشد ولی به طوركلی اعلام كردند كه چه كسانی رد یا تایید صلاحیت شدند.

 

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. ارزیابی شما از عملكرد كاندیداها چیست؟

مناظره ای كه در جمعه گذشته شاهد آن بودیم، بیانگر این موضوع بود كه برخی كاندیداها مانند آقای قالیباف، با نیت كوبیدن و تخریب دولت در مناظره شركت كرده بودند. این موضوع از لحاظ اخلاقی و شرعی قابل قبول نبود. مناظره و برنامه های مشابه، با این هدف برگزار می شود كه خدمتی برای مردم باشد تا بتوانند به آگاهی خود بیفزایند و بهتر تصمیم گیری كنند. در مناظره شاهد این بودیم كه قالیباف سعی می‌كرد هجمه ای را به دولت وارد كند كه این موضوع یك نقطه ضعف برای او به شمار می رود و بدون شك بر خلاف هدفی كه قالیباف در سر داشته، روی كاهش رای او و افزایش رای روحانی اثر گذار بوده است. در شرایط فعلی نگاه و قضاوت بیشتر مردم این است كه مناظره وسیله ای برای ارائه برنامه نامزدها و نقد آن است و نباید در آن مچ گیری، تخریب و اتهام صورت گیرد.

 

حضور اسحاق جهانگیری كه تا قبل از مناظره از او به عنوان كاندیدای پوششی یاد می شد، مورد توجه قرار گرفت. تحلیل شما در این رابطه چیست؟

جهانگیری بسیار خوش درخشید و به خوبی توانست نظرات را به سمت خود جلب كند. رای من یكی از دو گزینه جهانگیری و روحانی است و باید دید آن ها در پایان چگونه با یكدیگر تعامل می‌كنند. جهانگیری به صورت آزادانه حرف خود را زد و از عملكرد دولت به خوبی دفاع كرد. ماندن یا نماندن جهانگیری را نمی‌توان در حال حاضر پیش بینی كرد اما شواهد از انصراف جهانگیری به نفع روحانی حكایت دارد.

 

فعالیت رئیسی در برنامه های تبلیغاتی و هچنین عملكرد او در مناظره را چگونه ارزیابی می كنید؟

رئیسی تاكنون سعی كرده بسیار با احتیاط و روی خط اعتدال حركت كند و این شكل عملكرد را به صلاح خود دیده است. رئیسی در روز مناظره وارد سه گانه قالیباف، جهانگیری و روحانی نشد و از همین رو در میان مخاطبان نیز كمتر دیده شد و مورد توجه قرار گرفت.

 

پیش بینی شما از نتیجه انتخابات چیست؟

من فكر می كنم رای بیشتر مردم برای حسن روحانی خواهد بود. باید در نظر داشت تعویض دولت، از كابینه گرفته تا استانداران برای مردم هزینه زیادی دارد. همه دولت‌های ما بعد از انقلاب هشت ساله بودند و به احتمال زیاد این دولت نیز بتواند دو دوره در راس كار باشد.

 

مطرح شدن اتهامات بی اساس از سوی نامزدها به یكدیگر از لحاظ دینی و شرعی چه حكمی دارد؟

اگر اتهامات مطرح‌شده در مناظره كه از سوی نامزدها به یكدیگر وارد می‌شد، پایه و اساس درستی نداشته باشد، برای آن‌ها مسئولیت شرعی خواهد داشت و اگر در این دنیا مورد مواخذه قرار نگیرند، بدون شك در آخرت مورد پرسش قرار خواهند گرفت. افرادی كه می‌خواهند سرنوشت مردم را به دست بگیرند و رییس جمهور مملكت اسلامی شوند، باید در ابتدا اخلاق را اساس كار خود قرار دهند. كشور و مردم از بداخلاقی سیاسی خسته شده و از آن گلایه دارند. درنتیجه مسئولان نیز باید اخلاق و اصول انسانی را در رفتار خود بگنجانند.

 

نظر شما در خصوص عملكرد رسانه ملی در مناظره اول چیست؟

بنده برنامه را از طریق تلویزیون ندیدم و از طریق رادیو مناظره را دنبال می‌كردم. در بحث شنیداری، جانبداری خاصی معلوم نبود.

 

پیش از آغاز فعالیت‌های رسمی انتخابات، ما شاهد فعالیت خاص جریان پایداری بودیم ولی در حال حاضرآن ها برنامه خاصی را دنبال نمی‌كنند. عملكرد‌آن‌ها را در این مقطع چگونه ارزیابی می كنید؟

نبود بعد اخلاقی از دلایل اصلی شكست جریان پایداری است. مردم از دروغ، اتهامات بی‌اساس، تملق و چاپلوسی بیزارند. مردم دوست دارند باصفا و صمیمیت و در چارچوب شفافیت با آن‌ها برخورد شود. هرکسی بخواهد به نام دین، دروغ و نفاق را مطرح كند و با توجیهات دینی سعی در موجه كردن آن‌ها داشته باشد، بدون شك این رفتار موردپسند مردم نیست. مردم بسیاری از حقایق را می‌فهمند و آگاه هستند و اگر فرد یا گروهی بخواهد با مفاهیم دینی آن‌ها را بازی دهد، متوجه می‌شوند و آن را رد می‌کنند. دین نباید دستاویز یك سری رفتارهای غیراخلاقی و بازی‌های سیاسی شود. ما امیدواریم فضای صمیمیت و اخلاق به جامعه كشور برگردد.

 

منبع: قانون