طرح جامع تحریم ایران در سنای آمریکا تصویب شد
سنای آمریکا طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را با اکثریت قاطع آراء تصویب کرد و برای قانون شدن تنها نیازمند امضای رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.

 طرح تحریم ایران به کاخ سفید ارسال می شود

در همین راستا سناتور مایک انزی در اظهاراتی در صحن سنا اعلام کرد: طرح تحریم هاس روسیه شامل تحریم های ایران و کره شمالی نیز است.

در ادامه این جلسه سناتور بن کاردین نیز گفت: با این تحریم‌ها پاسخ قاطعی به تهاجم روس‌ها می‌دهیم.

وی افزود: بخش ایرانی این تحریم‌ها، مربوط به مسائل غیرهسته‌ای چون حمایت از تروریسم و عملکرد حقوق‌بشری این کشور است و لذا هیچ تناقضی با برجام ندارد.

لازم به ذکر است در مراسم رأی گیری این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا سه نماینده به نامهای «جاستین آماش»، «جیمی دانکن» و «توماس ماسی» به این لایحه رأی منفی دادند. بدین ترتیب لایحه مزبور با کسب ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف (۰.۷ درصد آراء) به تصویب رسید.

این طرح در صورت تصویب در سنا نیازمند امضای دونالد ترامپ خواهد بود تا به قانون تبدیل شود.

بخشی از این طرح پیشتر در ١٥ ژوئن سال جاری میلادی با  ۹۸ رأی از میان ۱۰۰ سناتور عضو مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود واکنون با مصوبه مجلس نمایندگان این کشور تنها منتظر امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است تا به قانون تبدیل شده و اجرائی گردد.

* تحریم‌های ایران:

این طرح در ابتدا تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران» در مجلس سنا مطرح شد که شامل وضع تحریم‌هایی در ارتباط با برنامه موشک بالستیک، اتهام واهی ارتباط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با «اقدامات تروریستی» و نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی بود؛ اما در جریان رسیدگی به آن، بخش دیگری شامل تحریم‌های روسیه نیز به آن افزوده شد.

* تحریم‌های روسیه:

در این بخش، روسیه به بهانه های مداخله در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ آمریکا، مداخله در اختلافات داخلی اوکراین و جلوگیری از حل و فصل این بحران و همچنین الحاق مجدد شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ میلادی هدف تحریم‌های جدید قرار می‌گیرد.

این در حالیست  که پیشتر آمریکا در هماهنگی با اتحادیه اروپا، تحریم‌های مشترکی را به بهانه سیاست روسیه در قبال اوکراین به اجرا گذاشته بود و طرح جدید سنا به طور یکجانبه این تحریم‌ها را تشدید می‌کند.

* تحریم‌های کره‌شمالی:

علاوه بر این، طرح مورد بررسی در مجلس نمایندگان شامل تشدید تحریم کره شمالی به بهانه ادامه برنامه موشکی و هسته ای پیونگ یانگ است.

مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می سال جاری میلادی طرحی را برای تشدید تحریم کره شمالی تصویب کرد و تاخیر در مذاکره و رای گیری در این مورد در سنای آمریکا باعث ناخرسندی اعضای مجلس نمایندگان شده بود.

ظاهرا این مجلس با استفاده از تاکید سنا به تصویب طرح تحریم ایران و روسیه، تحریم کره شمالی را نیز به عنوان اصلاحات و الحاقات خود به طرح اولیه افزوده است؛ اقدامیکه رسانه های خبری زیادی از آن به عنوان تحت فشار قراردادن ترامپ برای امضای این طرح یاد می کنند.

* موضع ترامپ در قبال طرح تحریم‌های مذکور:

دو روز پیش، «سارا ساندرز» سخنگوی جدید کاخ سفید اعلام کرد که که رئیس جمهور کشورش از وضع تحریم های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی حمایت می کند؛ اما دیروز وی با تغییر موضع در این خصوص تصریح کرد: ترامپ بررسی خواهد کرد که آیا این طرح شامل «بهترین نتیجه» برای مردم آمریکا خواهد بود یا خیر و سپس در مورد حمایت از آن تصمیم خواهد گرفت.

چگونگی گام بعدی روند تصویب تحریم ها در آمریکا

▪️ مجلس نمایندگان آمریکا طرح اعمال تحریم علیه سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرده است.

▫️ این طرح نسخه اصلاح شده طرحی است که پیش از این با هدف تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود.

▪️ با این حال، از آنجا که مجلس نمایندگان با هدف افزودن بندهای مربوط به تحریم کره شمالی، طرح تازه ای را تصویب کرده و این طرح جدا از مصوبه سنا به شمار می آید، مصوبه مجلس نمایندگان باید در سنا نیز به تصویب برسد.

▫️ گام بعدی در مسیر تصویب تحریم ها علیه ایران، بررسی مصوبه امشب در سنا است. اگر سناتورها با آن موافقت کنند، طرح به کاخ سفید ارسال می شود.

▪️ وجود تحریم های ضدروسی در این طرح و محدود شدن اختیارات رییس جمهور برای رفع تحریم ها پس از تبدیل این طرح به قانون، موجب شده تا کاخ سفید نسبت به تایید طرح بی میل باشد.

▫️ اگر ترامپ از امضای طرح خودداری کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به رای گذاشته شده و در صورت کسب رای مثبت دو سوم نمایندگان هریک از مجلس ها، لازم الاجرا می شود.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:مهر