سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم تنفیذ
سخنرانی رئیس‌جمهور در دوازدهمین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

 آنچه ایران را به اسلام آورد،نه برق شمشیر،‌ که نور نبوت و امامت بود

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم طی سخنانی اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود و در آستانه ولادت ثامن الائمه امام رضا (ع) هستیم.

وی تصریح کرد: امام علی ابن موسی الرضا (ع) که در دوران حیات پر برکتش شیعه دوباره متولد شد. امامی که فخر همه ما ایرانیان است،‌ از شیعه تا سنی،  از فارس تا آذری،‌ از کرد تا لر،‌ از عرب تا بلوچ و ترکمن،‌ همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) .

رئیس جمهور افزود: آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست. همه ما در برابر آن حضرت خاضع هستیم و افتخار خادمی او را داریم که او هماره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست. ایران اگر امروز ایران است، اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است،‌ چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

روحانی همچنین بیان کرد: ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش در برابر اسلام از سر اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابری انسان‌ها در برابر خدا و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت و آنچه ایران را به اسلام آورد،  نه برق شمشیر،‌ که نور نبوت و امامت بود و اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

وی اظهار کرد: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت،  ما امامت را از امام علی (ع)، شهادت را از امام حسین (ع) و شریعت را از امام صادق (ع) آموختیم،‌ اما امام رضا (ع) به ما سیاست را آموخت و به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد چون می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است،‌ با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: امام رضا (ع) با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می خواندند به لرزه در آورد.

روحانی همچنین بیان کرد: حمد و سپاس خدای را که شاهد حضور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق بوده‌ایم،‌ امامی که پس از سالها تبعید و مبارزه خودباوری،  استقلال،‌ آزادی و عزت را به ملتش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام های حکومتی جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از آزادی،‌ استقلال و فرهنگ خود برگزید،‌ اولین دستاورد آن تصویب قانون اساسی بود.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir