بایكوت روحانی در صدا و سیما
به دور از هرگونه موضع گیری باید مسئولان مربوطه پاسخ دهند که دلیل عدم پخش این برنامه از سوی صدا و سیما چه بوده است؟!

واکنش روزنامه قانون به عدم پخش سخنان رییس جمهور

روزنامه قانون نوشت: روز پر سر و صدا برای دولتی ها سپری شد. در ساعات اولیه بود که خبرنگار روزنامه ایران و توییتر این روزنامه در خبری اعلام کردند که حسن روحانی امشب (شب گذشته) درباره اعتراضات مردم در کشور با مردم صحبت می‌کند، اما ساعتی نگذشت که این خبر از سوی برخی خبرگزاری ها تکذیب شد، البته ماجرا به اینجا ختم نشد.

چند ساعت بعد از تکذیب خبر سخنرانی حسن روحانی، خبرگزاری ایسنا در خبری اعلام کرد که رییس جمهور در یک برنامه ضبط شده با مردم صحبت خواهد کرد. در خبر این رسانه آمده بود که دوربین‌های صدا و سیما به پاستور رفته اند تا این گفت و گو را ضبط کنند، بعد از اندکی، سایت ها و خبرگزاری ها این خبر را به نقل از خبرگزاری مذکور منتشر کردند، ولی در نهایت و در زمان مقرر برای پخش این گفت و گوی تلویزیونی بعد از انتشار طولانی آگهی، متاسفانه این برنامه پخش نشد.

حق صحبت با مردم برای رییس جمهور

بی شک جنجال تایید و تکذیب خبر گفت و گوی روحانی با مردم باعث دلسردی مردم می‌شود و جامعه تصور می کنند که حتی سخنان رییس قوه مجریه نیز سانسور می شود. اما به دور از هرگونه موضع گیری باید مسئولان مربوطه پاسخ دهند که دلیل عدم پخش این برنامه از سوی صدا و سیما چه بوده است؟! این در حالی است که برخی رسانه ها و کانال های خبری، ویدئوی صحبت های روحانی در جلسه هیات دولت را برنامه وعده داده شده دانستند. بی شک حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، حق دارد تا با مردم به صورت بی پرده و رو در رو و تلویزیونی گفت و گو کند. او می تواند در گفت و گو با مردم حجم اعتراضات را کاهش دهد، اما لازمه این اتفاق، صحبت صریح با اقشار مختلف جامعه در سریع ترین وقت ممکن است.

اهم سخنان رییس جمهور در جلسه هیات دولت

با وجود این بخشی از سخنان روحانی در هیات دولت توسط رسانه ها منتشر شد. سخنانی که در آن نیز مشخص بود حسن روحانی درد دل فراوانی با مردم ایران دارد. سخنانی که محورهای آن را در ادامه می خوانید.

_ در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم.

_ این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان آزاد هستند، اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

_ حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند.

_ ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود.

_ دولت و ملت باید دست یکدیگر را گرفته و یکدیگر را یاری کنند، اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسایل باید شفاف باشد.

_ مردم می‌خواهند در بخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌های کشور، مسایل به وضوح برای آنها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند.

_ اینکه در رسانه، همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است. مردم نسبت به اینکه باید با فساد، مبارزه جدی‌تر شود و اینکه چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.

تفاوت نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی

_ انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه را می‌خواهند بخوبی بیان کنند.

_ نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است.در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است، اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.

- شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود.

_ اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که به واسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، شیوه ای غلط است.

انتقاد از سران آمریکا

_ این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید، این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است، حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.

_ باید توجه کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران؟!

در راه مردم هستیم

_ اگر مردم در انتخابات آمدند و اکثریت مردم راهی را انتخاب کردند، ما نیز در مقام عمل باید آن راهی که اکثریت خواسته، شروع کرده و ادامه دهیم.

_ توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است، اما اگر شیوه‌ای انتخاب کردیم که در بیان مطالبات به حق‌مان، افرادی داخل شدند و سخنانی ناصحیح، غلط، ناروا، مشکل‌آفرین، دشمن شاد کن و مردم‌نگران کن مطرح کردند، قابل قبول نیست و همه باید به این نکته توجه کنیم.

_ این دولت هر آنچه در حقوق شهروندی و در انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده و می‌خواهد در این کشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستاییان با نشاط باشند و همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بکار برده است، البته معنی‌‌اش این نیست که مشکلات مردم حل شده و مردم امروز مشکل ندارند، اما همه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که وضع کشور ما نسبت به ۴ سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.

طعنه به صداوسیما

_ باید همدیگر را یاری و کمک کرده و همه اقشار و جناح‌ها احساس کنند که صدا و سیمای ملی ما متعلق به خودشان است.

_ باید همه احساس کنند در این رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بیان کنند. مردم باید احساس کنند که در رسانه‌ها می‌توانند حرف‌های‌شان را بیان کنند.

_ اما در عین حال دولت گروهی را که بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند، یا نظم اجتماعی را بهم بزنند یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، تحمل نخواهد کرد.

_ نقد با زبان صریح گفته شود، اما باید توجه داشت که مردم نیز آرامش و امنیت می‌خواهند.

_ مردم ما شرایطی می خواهند که بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه قانون