مشروح سخنان رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم تاکید کرد که امیدوارم در این گفت‌وگو سوالاتی مطرح شود که به ابهامات و پرسش‌های مردم پاسخ داده شود.

همان روحانی، با همان حرف‌های همیشگی

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه امیدوارم در این گفت‌وگو سوالاتی مطرح شود که به ابهامات و پرسش‌های مردم پاسخ داده شود در واکنش به پرسشی در زمینه علت وقوع سانحه سانچی، اظهار کرد: این حادثه بسیار تلخ بود و منجر شد که ما 32 عزیز متخصص‌مان را از دست بدهیم و این برای ما بسیار تاسف برانگیز بود. من ساعاتی بعد از وقوع حادثه از آن مطلع شدم که نفتکش سانچی با یک کشتی چینی برخورد کرده است، همان وقت با مسوولان صحبت کردم و فردای آن روز کمیته‌ای متشکل از وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار به دلیل خاصی مسئولیت این امر را به عهده گرفت.

وزارت خارجه مسوولیت برقراری ارتباط با مسوولان چینی و کشورهای اطراف را داشت تا کار امدادی انجام شود، همه امید ما این بود که آن عزیزان را نجات دهیم اما با وقوع انفجارهایی در نفتکش این امید ما کاسته شد، اما علی‌رغم امید کمی که داشتیم، تمام تلاشمان را برای آنها انجام دادیم و حتی قبل از اینکه تیمی از وزارت کار به چین برود، دو تیم از شرکت ملی نفت و بنادر و کشتیرانی به چین رفتند و ما حتی از نیروی دریایی ارتش هم تیمی را برای امدادرسانی به آن منطقه بردیم، اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها ما آن عزیزان را از دست دادیم و تاسف بسیاری برای این موضوع به وجود آمد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید چرایی وقوع حادثه سانچی و پیگیری‌های حقوقی آن در کنار رسیدگی به خواسته‌های خانواده‌های داغدار این حادثه انجام شود، اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم که دلیل به عهده گرفتن مسوولیت این حادثه در سطحی از سوی وزارت کار این بود که متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم به خاطر اینکه این دولت‌ها به برخی سازمان‌های عمومی و تامین اجتماعی بدهی داشتند، در ازای آن بدهکاری اموالی را به این سازمان‌ها واگذار کردند که یکی از این اموال نفتکش‌ها است که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و من از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و این دستگاه‌ها اگر می‌خواهند سهامی در بورس داشته باشند، مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند که به جد این کار را در دولت پیگیری کردیم.

اعلام عزای عمومی و شهید خدمت خواندن کشته شدگان سانچی، شعاری نیست

روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه اینکه اعلام عزای عمومی برای حادثه سانچی کار شعاری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: من شعاری بودن این کار را قبول ندارم. وقتی دولت به صورت رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کند، نشان دهنده اهمیت مساله است و نیز تشفی خاطری برای قلوب کسانی می‌شود که در این حادثه داغدار شده‌اند. من بعد از وقوع این حادثه، نماینده‌ای را اعزام کردم تا با خانواده‌های داغدار به صحبت بنشیند و دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را دریافت کنند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که این دو موضوع که روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شود و جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده شوند، به هیچ وجه موضوع شعاری نیست.

رییس جمهور تاکید کرد: ما کمیته‌ای را برای احقاق حقوقمان در این زمینه تعیین کرده‌ایم که بناست به کار خود ادامه دهد. باید طبق مقررات جعبه سیاه نفتکش خوانده شود، تیم‌های عملیاتی، کارهای خود را انجام دهند و پیگیری‌های لازم نیز صورت گیرد.

در رسیدگی به زلزله‌زدگان  کرمانشاه کارها بی‌نقص نبود

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه‌های دولت برای مقابله با خسارات زلزله، اظهار کرد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم که شما حوادث تلخ را ردیف کرده‌اید. زلزله از مسائل مهم کشور ماست و زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه نیز به لحاظ قدرت، کم سابقه بود که خوشبختانه به دلیل پیش‌لرزه بسیاری از مردم از خانه‌های خود خارج شدند وگرنه تلفات خیلی بیشتر از آن بود. البته جان 600 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند، حائز اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه در رسیدگی به زلزله‌زدگان کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت، ولی بی‌نقص نبود، خاطرنشان کرد: از همان لحظات اول زلزله با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل شد. همان شب تیمی از مسوولان به منطقه اعزام شدند. بخش امداد هم کار بزرگی انجام داد و 7817 نفر از مصدومان را نجات داد و به بیمارستان‌ها منتقل کرد.

وی ادامه داد: من وقتی می‌خواستم به کرمانشاه بروم برخی دوستان گفتند چند روز دیگر آنجا بروم، زیرا هنوز منطقه بی نظم بوده و به خاطر اینکه منطقه در لب مرز است، مسائل ناامنی هم وجود دارد، اما من گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت بلافاصله به منطقه بروند و من هم روز بعد رفتم. در سر پل ذهاب محلی مشخص شده بود که من از ماشین پیاده شوم که در مسیر، ساختمان فروریخته‌ای دیدم که گفتم ماشین بایستد. من از ماشین پیاده شدم و کنار آن ساختمان با مردم صحبت کردم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند تا با مردم صحبت کنم، ولی آنجا بلندی نبود و من مسلط نبودم و جمعیت را نمی‌دیدم، بنابراین داخل ماشین رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سپس به بیمارستانی رفتم که 600 عمل جراحی انجام داده و برخی پزشکان و پرستاران نیز از خستگی بیهوش شده بودند. من از همه نیروهای امدادگر، هلال‌احمر، ارتش و سپاه تشکر می‌کنم و البته نواقصی هم وجود داشت.

روحانی با اشاره به اینکه برای اسکان موقت و اضطراری اقدامات خوبی انجام شد و کانکس‌ها هم تحویل داده شد، بیان کرد: بودجه لازم هم بلافاصله تخصیص داده شده است. با این وجود، ایران روی خط زلزله  است و شما این روزها می‌بینید که از شمال تا جنوب کشور زلزله داریم، بنابراین ما باید محل سکونت مردم را آماده کنیم تا خسارات و تلفات این حوادث کم شود. طرحی در گذشته درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشت که هرجا این طرح به دقت پیاده و بر آن نظارت شده است، ساختمان ها مقاومت کرده‌اند، ولی جایی این طرح رعایت نشده و نظارتی هم وجود نداشته، با چالش روبه‌رو شده‌ایم. یکی از طرح‌هایی که در بودجه 97 در نظر گرفته‌ایم درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست. البته اولین تصمیم‌گیری از سال 93 شروع و مقرراتی وضع  شد.

وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این زمینه خواهند بود. مردم بدون پرداخت هزینه به ساختمان‌های جدید می‌آیند و ساختمان‌های قدیم آنها نیز تخریب می‌شود و به پارک یا فضایی برای زندگی مردم تبدیل می‌شود. توسعه‌گر هم که ساختمان‌ها را می‌سازد، معادل آن ساختمان دیگری که در اختیارش قرار داده می‌شود می‌سازد تا در سایه ساخت آن ساختمان دیگر خرج خودش را در بیاورد و به سود برسد. در ساختمان معادل تسهیلاتی در نظر می‌گیریم و تضمین می‌کنیم ساختمان سریع فروش برود. تسهیلات ارزان قیمت هم در نظر می‌گیریم. از بانک‌ها، صندوق توسعه و بودجه هم استفاده می‌کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: اولین کلنگ این طرح در دهه فجر امسال در برخی شهرستان‌ها زده می‌شود. این اقدام مبارکی است برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که البته برای رفاه و اشتغال مردم هم مزایایی دارد.

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا عکس یا فیلمی از بازدید وی از مناطق زلزله زده منتشر نشده است، اظهار کرد: آنجایی که ما رفتیم هم عکاس و هم خبرنگار بود و حتما که باید از آن بازدید  عکسی وجود داشته باشد؛ چراکه ما در میان مردم رفتیم و با آنها حرف زدیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اشکالاتی که طرح مسکن مهر در مناطق زلزله زده داشته است، اظهار کرد: مسکن مهر بیرون از شهر ساخته شده، امکانات خدمات‌رسانی ندارد و آب و برق و مدرسه و کلانتری و اتوبوس در آنجا نیست، اما مسکن مهر بخش بزرگی از امکانات دولت در وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل جاده‌ها، برق‌رسانی و سایر امور خدماتی از قبیل شبکه فاضلاب را به خود اختصاص داده است، اینکه ما یک قوطی درست کنیم اسمش ساخت مسکن نمی‌شود. این یک سرپناه است، باید خدماتی برای یک مسکن ارائه شود.

متعهد هستیم که مسکن مهر را تحویل مردم دهیم

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع خانه‌های فرسوده و تخریب آنها در نظر داریم که مسکن‌های جدیدی در اختیار صاحبان خانه‌های فرسوده قرار دهیم، اظهار کرد: ما در نظر داریم تا امکانات لازم به همه مردم برسد؛ چراکه با توجه به بافت فرسوده برخی مناطق امکان امدادرسانی در مواقع سانحه وجود ندارد یا به کندی انجام می‌شود و ما به همین دلیل به دنبال تخریب این ساختمان‌های فرسوده و ساخت مسکن‌های جدیدی با امکانات لازم هستیم.

روحانی ادامه داد: در زمینه مسکن مهر هم لازم است تاکید کنم که تا پایان امسال پرونده آن بسته می‌شود و ما حتما متعهد هستیم که مسکن مهر را تحویل مردم دهیم و هرچه لازم باشد را هم در این طرح به مردم برسانیم. حتی با وجود مشکلاتی که این طرح داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش نرخ ارز اظهار کرد: وعده دولت به مردم این بوده است که ارز مورد نیاز کشور را تامین  می‌کند. ما درآمد ارزی‌مان خوشبختانه بیشتر از مخارج ارزی‌مان است و اگر به صورت حدودی بخواهیم بگوییم 90 میلیارد دلار درآمد ارزی ما از فروش نفت و غیر آن است که صادرات غیر نفتی ما بالای 30 میلیارد دلار است و همچنین صادرات نفتی‌مان به همین شکل است و مخارجی که ما داریم اعم از واردات قانونی و حتی قاچاق و ارائه خدمات را هم حساب کنیم، حدود 75 میلیارد دلار خواهد شد و در واقع درآمد ما بیش از مخارج‌مان خواهد بود.

سال آینده درآمد ارزی ما از امسال حتما بیشتر خواهد بود

رییس جمهور تاکید کرد: حتی مواردی جزو مخارج ارزی‌مان است که نباید انجام شود، مثل همین موضوع قاچاق که باید با آن مقابله کنیم، که در این زمینه ما قاچاق را از 20 میلیارد دلار تا 12 میلیارد دلار کاهش دادیم، اما باز هم این رقم بسیار زیاد است. ما همیشه باید با قاچاق، مبارزه کنیم و برای مبارزه با آن باید اقدامات زیادی انجام شود. همین که ما توانستیم در 4 سال این میزان را از 20 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش دهیم نشان‌دهنده این است که اقدامات خوبی انجام شده، البته نمی‌خواهم بگویم که این اقدامات کاملا موفق بوده، اما به نسبت خوب بوده است.

روحانی با تاکید بر اینکه در سال آینده درآمد ارزی ما از امسال حتما بیشتر خواهد بود، در پاسخ به پرسشی در زمینه افزایش نرخ دلار به 4750 تومان خطاب به مجری برنامه اظهار کرد: البته وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. میزان نرخ دلار الان کمتر از 4750 تومان است. ما در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم و هیچ جای دنیا شما نمی‌بینید که مردم در کنار خیابان اسکناس بخرند. حتی در کشور خودمان هم پول رایج کشور بیشتر با کارت‌ها جابه‌جا می‌شود و پول نقد کمتر استفاده می‌شود.

در ارتباط با بانک‌های منطقه و جهان به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم

وی ادامه داد: از جمله مواردی که از تحریم‌های گذشته باقی مانده است، ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهانی است که هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم، اما اینکه ما بین مردم اسکناس توزیع کنیم موضوعی است که بانک مرکزی درباره آن در مضیقه بوده است، اما در هر صورت ما آنچه که برای خدمات و نیازهای مردم در زمینه توزیع اسکناس میان مردم لازم است آماده می‌کنیم و نوسانات نرخ ارز هم بلند مدت نخواهد بود و مقامات بانک مرکزی در این زمینه تلاش‌های خود را دنبال می‌کنند.

وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود

رییس جمهور با بیان اینکه ما حتما کمبود منابع ارزی نداریم، اظهار کرد: وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود.

روحانی در پاسخ به این پرسش که در اذهان عمومی شایعاتی مبنی بر اقدامات دولت برای افزایش نرخ دلار و تامین کسری بودجه‌اش از این طریق مطرح شده است، اظهار کرد: حتما اینگونه نیست. دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد، برای اینکه مخارج خودش را بالا می‌برد. دولت هیچ‌گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین بودجه نیست. به این دلیل که این نوسانات ارزی اثرات ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد.

اشکالی ندارد مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند

قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای آن ایستاده‌ایم و نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد. اعتراض و انتقاد اشکالی ندارد حتی اینکه مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند، اشکالی ندارد اما آنچه که مردم را ناراحت می‌کند، ناامنی است.

رییس جمهور ادامه داد: البته نوساناتی در مقطعی پیش می‌آید و تمام می‌شود. ممکن است آنفلوانزایی بیاید و مساله‌ای برای دام ایجاد کند، اما هدف ما آرامش، امنیت، و آزادی بیشتر مردم است. بنابراین می‌گوییم روز به روز آرامش بیشتر باشد تا مردم به خلاقیت و شکوفایی بیشتری برسند. شکوفایی در یک فضای آرام، آزاد و امن فراهم می‌شود. من به مردم می‌گویم که دولت نمی‌خواهد ارز را برای تامین بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند.

روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که خیال ما بابت دلار راحت باشد، گفت: بله راحت باشد.

آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست برسیم

وی درباره مشکل گرد و غبار و آلودگی شهرها نیز تصریح کرد: گرد و غبار اهواز و خوزستان و یا آلودگی تهران و کلانشهرها مشکل واقعی مردم ماست. آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست برسیم. نمی‌شود محیط زیست را رها کنیم و آلودگی هوا هر روز مدارس ما را تعطیل کند. من محبت مردم اهواز را در ایام انتخابات با شعارهایی که دادند یادم نمی‌رود. من از بسیاری از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدنی در آن مقطع دارم.

رییس جمهور با بیان اینکه از امسال برای مهار منشاء ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: البته این مساله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاری کرده و یا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانیم، اما کار را شروع کرده‌ایم. البته برای حل مشکل گرد و غبار که منشاء آن در خارج از کشور مثل عراق، کویت و یا عربستان  دارد، به همکاری با آن دولت‌ها و سیاست‌خارجی نیاز داریم.

روحانی ادامه داد: جنوب شهر اهواز یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است که از پارسال نهال‌کاری آن را شروع کرده‌ایم و تاکنون 5000 هکتار نهال‌کاری شده و تا پایان سال هم 30 هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری می‌شود. کانالی هم از رود کارون به طول 47 کیلومتر به این منطقه کشیده‌ایم که 20 متر مکعب در ثانیه آب به منطقه می‌رساند و فردا یا پس فردا آب به صورت کامل به این منطقه می‌رسد که با انتقال این آب هم منطقه مرطوب می‌شود و هم آب برای نهال‌کاری تامین می‌شود، البته نهال تا به درخت تبدیل شود، زمان می‌برد، ولی ما باید کار را شروع کنیم، زیرا هر زمانی که برای حل این مشکل اقدام کنیم، دیر است.

وی با اشاره به اینکه ما باید زودتر اقدامات خود را شروع می‌کردیم، خاطرنشان کرد: اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام شده است، که در این دولت هم ادامه یافته است. وقتی برای حل این مشکل به پول، آب، مارچ‌پاشی، سیاست خارجی و همکاری با سایر دولت‌ها نیازمندیم. تا پایان سال مالچ‌پاشی 5000 هکتار زمین به پایان می‌رسد.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال آینده، بودجه محیط زیست حذف شده است؟ گفت: من نمی‌توانم این را بگویم، بودجه در کمیسیون تلفیق است و باید به صحن علنی برود. من خبری از حذف بودجه ندارم ولی اگر این خبر هم درست باشد، من به مردم قول می‌دهم به هر قیمتی این طرح را ادامه دهم. البته مجلس هم به اهمیت موضوع توجه دارد و با دولت همکاری می‌کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir