ناطق نوری: انتخاب های ما در ایران بر منبای موج است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مراجعه به آرای عمومی بدون حزب معنا نمی دهد.

ناطق نوری: در کشور نه ابزار دموکراسی را داریم و نه قاعده بازی را بلدیم

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم «خشت زر» که در سالروز تاسیس حزب جمهوری اسلامی برگزار شد، گفت: حزب جمهوری اسلامی حزبی جامع و کامل بود. بعید است اگر حزبی در آینده کشور تشکیل شود و بتواند به جامعیت جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: اگر درون یک نظامی انتخابات و مراجعه به آرای عمومی باشد، یعنی دموکراسی وجود دارد. زیرا اعتنای به آرای اکثریت و افکار جمعی، همان دموکراسی است. از این رو اگر پذیرفتیم که باید به آرای مردم مراجعه کنیم، دموکراسی را پذیرفته ایم.

 ناطق نوری در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین و بالاترین ابزار دموکراسی، حزب است. زیرا مراجعه به آرای عمومی بدون حزب معنا نمی دهد. تمامی اقشار مردم کارشناس نیستند، به همین جهت این سوال مطرح می شود که آیا آرای عامه مردم برای انتخاب اعضای خبرگان رهبری، توام با کارشناسی است؟ آیا آنها می توانند تشخیص دهند چه کسی خبره است؟ مردم برای انتخاب خبره ای که بعدها می خواهد رهبری را تعیین کند، یا یک رئیس جمهور چه کارشناسی و ملاک و مبنایی دارند؟

وی افزود: اگر حزبی نباشد که دارای شورای مرکزی، رأس و سر است و بدنه آن به تصمیمات شورای مرکزیش اعتماد نداشته باشند، دیگر چه کسی صلاحیت انتخاب دارد؟ متاسفانه ما در ایران، بر مبنای موج انتخاب می کنیم. یعنی امروز موجی موجب رئیس جمهور شدن فردی می شود و فردا موجی دیگر، فردی را که 180درجه با نفر قبلی تفاوت دارد، رئیس جمهور می کند.

ناطق نوری با بیان اینکه دموکراسی در کشور وجود دارد، اما ابزار آن وجود ندارد، تصریح کرد: حزب کاری می کند تا اعضا و هوادارانش به شورای مرکزی آن اعتماد کنند. شورای مرکزی نیز با کارشناسی، یک نفر را معرفی و از بدنه و هواداران می خواهد به وی رای دهند. در این زمان است که نقش کارشناسی شورای مرکزی پررنگ می شود. برای مثال با اینکه بنی صدر در همان اوایل تایید صلاحیت و حتی رئیس جمهور شد. اما راس حزب جمهوری اسلامی می دانستند که او صلاحیت ندارد. لذا اگر ما مراجعه به افکار عمومی داریم باید ابزار آن را نیز داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه ما در کشور نه ابزار دموکراسی را داریم و نه قاعده بازی را بلدیم. درحالی که در دنیا هم این ابزار وجود دارد و هم قاعده بازی رعایت می شود. برای نمونه در هیچ کجای دنیا رقابت ها و رویکردهای جناحی باعث حذف بدنه کارشناسی در جامعه نمی شود و تغییرات تنها در سطح معاونین، مدیران و مشاوران رخ می دهد. اما در ایران، هنگامی که جریان چپ به قدرت می رسد تمامی کارمندان و کارشناسان که تفکر نزدیک به جریان مقابل دارند، حذف می کند. یا همین‌طور جریان راست، اگر به قدرت رسد حتی رفتگرانی را که عقاید مشابه آنها ندارند، جابه جا می کند. مشکل اینجاست ما در حالی که ابزار دموکراسی را دارا نیستیم، قاعده بازی را نیز رعایت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه، باید دو یا سه حزب فراگیر و قدرتمند در کشور شکل بگیرد، گفت: این احزابی که امروز هستند به تعبیر رهبری، قبیله هستند و حزب نیستند. ما 250 حزب در کشور داریم که همچون قبیله هایی با تعداد نفرات محدود هستند. ما امروز به 2الی 3 حزب، مانند جمهوری اسلامی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه حزب جمهوری اسلامی هیچگاه منحل نشد بلکه تعطیل شد، گفت: این یک تضاد یا به تعبیری دیگر پارادوکس است. در آن مقطع، به محض اینکه حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت و عضوگیری کرد، من خودم آنقدر عاشق عضویت در این حزب بودم همان روز اول صبح زود به عنوان یک تکلیف شرعی و سیاسی، در کانون توحید در صف ثبت نام ایستادم تا عضو شوم. مرحوم موسوی اردبیلی در آن صف به من گفت: تو دیگر چرا در صف ایستاده ای؟انصافاً هر آنچه که ما امروز داریم از این حزب است. قانون اساسی، خبرگان و مجلس را همه از برکت حزب جمهوری اسلامی بود و هنوز هم از آن معدن استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: باید جامعه شناسان بررسی کنند که چرا حزب در ایران پا نمی گیرد؟چرا تنها یک حزب توده در ایران پاگرفت و بعداً حزب جمهوری اسلامی شکل گرفت که در ادامه راه شهید شد؟ طولی نکشید که درباره حزب جمهوری اسلامی با آن همه زحمات و خدمات، به حضرت امام گزارش دادند و از آنجا که در آن مقطع، اکثر ائمه جمعه عضو حزب جمهوری اسلامی بودند، گفتند: این که نمی شود اکثر ائمه جمعه حزبی باشند. نمازجمعه برای همه مردم  و این تریبون برای عموم است. اما آنها تبلیغ حزب خودشان را می کنند.

ناطق نوری در ادامه گفت: درهمین حال، امام دچار ابهامی شدند و فرمودند، هرکس می خواهد امام جمعه باشد، دیگر نمی تواند عضو حزبی باشد. همین مساله باعث شد که اکثر قریب به اتفاق ائمه جمعه حزب را رها کنند و تنها یکی از ائمه جمعه، حزب را رها نکرد و آن مرحوم محمدیان امام جمعه کاشمر بود که جای قدردانی داشت.

وی افزود: عامل دوم به تعطیلی گرائیدن حزب جمهوری اسلامی این بود که بعدها نماینده امام در سپاه، نامه ای به امام نوشت و در آن آورد که آقا شما می خواهید که نیروهای مسلح سیاسی نباشند و در سیاست دخالت نکنند، اما بالاخره مسئولان کشور حزبی هستند؛ آیا اینها می توانند برای نیروهای مسلح سخنرانی کنند؟ امام فرمودند، آنها برای سخنرانی نیایند به غیر از این 12 نفر؛ که در اولین جلد مجله پاسدار اسلام این پاسخ امام آمده است.

ناطق نوری بیان کرد: کمی که جلوتر رفتیم، مسئولین می گفتند آقای زید خیلی آدم خوبی است اما حیف که حزبی است. حزبی بودن را ویژگی منفی می دانستند. بعدها نیز هر وقت خواستند حزب را بکوبند شعار حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله سر می دادند. این اواخر، که دبیر محترم حزب ما نیز مقام معظم رهبری بودند و مرحوم آقای هاشمی هم بودند. ایشان یعنی آیت الله خامنه ای فرمودند: امام پیغامی فرستادند و از ما یعنی ایشان و آقای هاشمی خواسته اند که از حزب بیرون بیایند.

وی افزود: ایشان گفتند: امام فرمودند شما چهره های ملی هستید و نباید منتسب به حزب باشید و از آن بیرون بیایید. بنده آن شب گفتم، با رفتن شما دونفر، بهتر است فیتیله این حزب را پایین بکشیم و خیال همه را راحت کنیم؛ زیرا ممکن است فردا که مسئولیتی به ما دهند از ما نیز بخواهند که از حزب بیرون بیاییم. این مشکلی بود که حزب با آن همه زحمت پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از رمز موفقیت خودم را مرهون شهید بهشتی می دانم، گفت: ایشان تشکیلاتی بود و می توانست کادرسازی کند. مرحوم بهشتی با روش و منش خود مدیر می ساخت و استعدادهای بالقوه را به فعلیت می رساند. در راهپیمایی های قبل از انقلاب من همین جا خدمت ایشان بودم، مرحوم بهشتی برای به هم رسیدن دو گروه راهپیمایان در خیابان، از آقای اجاره دار خواستند تا جریانی را که از خیابان عباس آباد در حال راهپیمایی بود به گروهی که در خیابان شمیران قدیم وصل کند که همه به هم پیوستیم و نماز را در خیابان شمیران قدیم به امامت شهید آیت الله بهشتی خواندیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: jamaran.ir