نباید عده‌‌‌ای در کشورهای همسایه آپارتمان و بنز بخرند و ارز خارج کنند
نوبخت با اشاره به بازار بیان کرد: اینکه بنا باشد هر کسی ریالی در جیبش باشد و بخواهد به خاطر شرایط آن را به دلار تبدیل کند، درست نیست.

توضیحات نوبخت درباره رفع حصر، نرخ دلار و تلگرام

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره موضع دولت در خصوص مساله حصر، پرونده کاوه مدنی، قیمت دلار، فیلترینگ تلگرام و....توضیحاتی ارائه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به تاریخ تمدیدات تعلیق تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور ابراز داشت: ما نباید منتظر ۲۲ اردیبهشت باشیم که این آدم چه تصمیمی می‌گیرد. برنامه ما حاضر است و منتظر نیستیم که ببنیم چه می‌‌شود.

نوبخت با اشاره به بازار بیان کرد: اینکه بنا باشد هر کسی ریالی در جیبش باشد و بخواهد به خاطر شرایط آن را به دلار تبدیل کند، درست نیست یا اینکه عده‌‌‌ای بخواهند در کشورهای همسایه، آپارتمان و بنز بخرند و ارز خارج کنند، صحیح نیست.

تزار ما در بازار دلار، ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد دلار مثبت است. امروز سامانه نیما افتتاح می‌‌‌شود و همه چیز به طور شفاف در اختیار مردم قرار می‌‌‌گیرد.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص قیمت ارز یادآور شد: قیمت ارز ما چهار هزار و ۲۰۰ تومان است. اگر در کوچه و پس کوچه‌‌ای، معامله‌‌‌ای انجام می‌‌‌شود، این مسئله را نباید به حساب کل بازار ارز گذاشت.

نوبخت درباره ارز دولتی برای یکسری از اقلام دارویی و مواد اولیه عنوان کرد: یکسری از کالاها بودند که در سیستم بانکی حدود سه هزار و ۸۰۰ تومان بود، این اقلام مشخص هستند و امروز هم باید با همان ارز قبلی بیاورند و دولت یارانه مابه‌التفاوت را پرداخت می‌‌‌کند.

فرض کنید اتفاقی بیفتد، منابع ما هم محدود است و این اولین‌‌‌بار نیست که کشور ما تهدید می‌‌‌شود و از تجربیات گذشته استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که آیا دولت در سال ۹۶ به اهداف خود رسیده است؟ گفت: ما هدف خود را بر اساس بیانات رهبری که اقتصاد مقاومتی است، گذاشتیم که تولید بدون نفت ما در ۹ ماه اول سال ۹۶ نسبت به سال قبل از خودش یعنی سال ۹۵ حدود ۷\۴ بود و با نفت نیر حدود ۴/۴ بود.

نوبخت با بیان اینکه ۸۳۶ هزار نفر در ۹ ماه اول سال قبل وارد بازار کار شدند که از این میزان ۸۱۹ هزار نفر شغل‌شان را پیدا کردند، اظهار داشت: در ۱۲ ماه کل سال، تعداد شاغلین ما امروز به ۷۹۵ هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که رئیس‌جمهور گفتند هرکس می‌خواست به ما حمله کند به بودجه حمله می‌کرد، ابراز داشت: بودجه سال ۹۷ بودجه بسیار خوبی است که همه چیز آن شفاف است.

نوبخت درخصوص ادعای به‌‌‌کارگیری مدیران دوتابعیتی در دولت و کاوه مدنی بیان کرد: بعضی از هم‌‌‌وطنان ما پاسپورت دیگری نیز دارند. این افراد که ملیت ایرانی خود را نفی نکردند، برای این بحث وزارت اطلاعات موظف شد که مدیران دوتابیعتی را مورد بررسی کند و اگر چنین بود اطلاع دهد و سیاست دولت از این استفاده نکند. از دوتابیعتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.

وی با بیان اینکه مسائل کشور در این جغرافیای جهانی ویژه و سخت است که باید از منابع خود استفاده کنیم، یادآور شد: بخشی از آن منابع انسانی است. بحث در دولت این است که برای استفاده از افراد نباید به گرایش سیاسی نگاه کنیم، در این شرایط باید از همه استفاده کنیم. نباید فقط مثلا از اصلاح‌‌طلبان و اصولگرایان استفاده کنیم و یک بخش دیگر بماند، در دولت بحث این است که چگونه فراتر از گرایش سیاسی استفاده کنیم.

افراد را به آسانی با تهمت از گردانه خارج نکنیم، ما باید از خارج افرادی هم بیاوریم. در نظر داشته باشید این افراد خارج از ایران زندگی می‌‌‌‌‌کنند و آبروی افراد از خانه کعبه هم بالاتر است. اگر نشان دادن عکس‌‌‌‌های بی‌‌‌حجاب یک زن مسلمان بد است، بدتر آن است که در سایت‌‌‌‌ها نشان دهیم، ما به مدیران خارج از کشور نیاز داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که بودجه به برخی از نهادها مانند صداوسیما یا موسساتی اختصاص داده می‌‌‌شود که بزرگترین نقدها را می‌‌کنند اما از طرفی نوزادی در بیمارستان به دلیل مشکلات مالی پدر و مادر گرو گرفته می‌‌‌شود، اظهار داشت: بیشترین بودجه ما برای رفاه است اما این که بودجه جایی دیگر را به این موضوع نسبت دهیم، درست نیست.

نوبخت درباره مساله رفع حصر تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که همه باید در کنار هم باشیم و این که از شایستگی برخی از شخصیت‌‌های نظام بنا به دلایلی نتوانیم استفاده کنیم خوب نیست. امروز با توجه به شرایط باید کنار هم باشیم و دولت از رفع حصر حمایت می‌کند. موضع آقای رئیس‌‌جمهور را می‌‌‌بینم و ای کاش بخشی از جامعه می‌‌دانست ما با رفع حصر شاهد برخورداری کشور از فرزندانش باشیم، نزدیک است.

وی درباره ناامیدی رئیس‌‌‌جمهور از برخی مدیران گفت: آقای رئیس‌‌جمهور توقعاتی دارند که به حق است و انتظارشان این است همه باهم کمک کنیم.

سخنگوی دولت درخصوص خودداری برخی از فروشندگان کالا و اقلام به بهانه نبود ثبات در قیمت ارز اظهار داشت: قیمت ارز مشخص است و کسانی که این کارها را انجام می‌‌‌‌دهند، غیر قانونی است.

نوبخت درباره اظهارنظر برخی از صرافان مبنی بر اینکه قیمت ارز خریداری شده بیشتر از آن است که می‌‌‌فروشند،‌ تصریح کرد: این حرف درست نیست. با اعلام قیمت حباب بازار از بین رفت.

وی درخصوص فیلترینگ فضای مجازی خاطرنشان کرد: دولت موافق فیلترینگ نیست اما بخشنامه کرده است که برای تقویت پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی از آنها استفاده شود. ما هم در حال استفاده از آن پیام‌رسان‌ها هستیم اما اگر هم‌‌وطنی بخواهد از یک پیام‌‌رسان خارجی استفاده کند، آزاد است اما همان روش ارشادی وجود داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور درباره افزایش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی و نظارت بر این بازار ابراز داشت: دولت تمایل دارد، این بخش را به بخش خصوصی اداره شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد.

نوبخت با بیان اینکه دولت دو سیاست برای مسکن دارد، عنوان کرد: سیاست نخست، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی است و سپس بافت‌های فرسوده را احیا کند. ما می‌‌‌توانیم در جاده تهران - قم یا تهران - سمنان واحدهایی را احداث کنیم که نه زیرساخت دارد و نه امکانات اما به جای این کار بافت‌‌های فرسوده را احیا می‌‌کنیم دولت تسهیلات کم سود می‌‌‌دهد که بتوانند خرید کنند. در بقیه موارد هم شورای نظارت وجود دارد که اگر اقدامات خلاف قانون ببینند ورود پیدا می‌‌‌کنند.

وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان و افراد در خصوص ناامید کردن مردم یادآور شد: ما مردم فهیمی داریم، رسما فرد گردن‌کشی، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا شده است. ما باید چه کنیم؟ آیا این نیست همه علاقه‌‌‌مندان نظام و کشور در برابر صف‌‌‌آرایی این ادم نباید در کنار هم باشیم.

ما چه کسی را داریم؟ مگر به جز این است که نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید کنار هم باشیم در خارج هم مردم به کسی رای دادند که در داخل دادیم، این که بگوئیم جلسه سران قوا نمایشی است و یا اقتصاد ما سیاه، داغون و شکسته است آیا ترامپ خوشحال نمی‌‌شود و حمله می‌کند.

نوبخت درباره این که رئیس جمهور گفته «مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند مدیری که از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است» بیان کرد: رئیس‌‌‌‌جمهور هیچ‌گاه همکاری یا عدم همکاری و هماهنگی خود را منوط به ایفای نقش ریاست‌جمهوری نمی‌بیند ایشان با تمام توان امور را پیگیری می‌کنند. بله، آقای رئیس‌جمهور اگر این امر را بیان کردند به دلیل آثار اجتماعی این مطلب است وقتی دولتمردان این گونه رفتار کنند به طبع همراهی و همکاری بهتری هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند، گفت: باید همه در کنار هم باشیم و خللی هم در کار پیش نیاید. آخر هفته هم مسئولان به استان‌ها در میان مردم برویم و در جلسه‌های ستادی و شورای برنامه‌ریزی شرکت کنند و در جریان امور باشند. هدف ما خدمت است

معاون رئیس‌جمهور در واکنش به نامه احمدی‌نژاد اظهار داشت: همین حصر تاوان همان است و ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.

نوبخت درباره وضعیت صرافی‌‌‌ها و عدم تزریق ارز تصریح کرد: ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط ارز و نیازهای ارز بررسی می‌‌‌شود. بانک مرکزی همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌‌‌‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌‌‌شود. سامانه نیما که امروز عصر رسما کارش را آغاز می‌‌کند، قدرت رصد و رفع مشکلات را می‌‌‌دهد. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌‌‌‌ریزی می‌‌‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌‌‌هایی شوند و ما سعی می‌‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.

با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌‌‌های ثبت سفارش می‌‌‌کنند و بانک مرکزی، مشکل عرضه چهار هزار و ۲۰۰ حل می‌‌شود. قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت و سفارش نداریم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com