تلاش فراکسیون امید برای تغییر لاریجانی
 فراکسیون امید در تلاش است تا با انتخاب رئیس خود در میان گزینه‌های انتخابات هئیت رئیسه مجلس، محمد رضا عارف در سال سوم مجلس دهم بر کرسی ریاست مجلس به جای لاریجانی بنشاند.

عضو فراکسیون امید: برای ریاست عارف اتفاق نظر داریم

جلیل رحیمی عضو فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم در سال سوم، گفت: هنوز در فراکسیون امید به‌طور رسمی برای گزینه‌ و یا گزینه‌های ریاست مجلس صحبتی نشده است، اما جلسات مستمر در این زمینه تا یک روز قبل از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه تقریبا اعضای فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) برای ریاست آقای عارف در سال سوم مجلس دهم اتفاق‌نظر دارند، اظهار داشت: تغییر در ساختار هیئت‌رئیسه مورد اجماع اعضای فراکسیون امید است، اما درباره تغییر رئیس و یا نواب رئیس اختلاف‌نظر بین فراکسیون‌ها وجود دارد.

عضو فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) مجلس با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که فراکسیون‌های مجلس(ولایی، مستقلان ولایی و امید) دو نایب رئیس(پزشکیان و مطهری) را در سِمت‌های خود حفظ کنند، افزود: هنوز فراکسیون‌های مجلس درباره گزینه ریاست مجلس به جمع‌بندی نرسیده‌اند، درباره اعضای هیئت‌رئیسه، این اجماع وجود دارد که باید فراکسیون امید، تغییراتی در ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس ایجاد کند.

رایزنی‌ها برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس در فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) با فراکسیون‌های ولایی و مستقلین ولایی همچنان ادامه دارد.

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال سوم مجلس دهم در روز چهارشنبه، نهم خرداد در صحن پارلمان برگزار می‌شود که پیگیری‌های خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از گزینه‌های فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلان ولایی برای ریاست و نواب رئیس مجلس و نیز دیگر اعضای هیئت‌رئیسه حکایت از این دارد که علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) رقابت نزدیکی برای ریاست مجلس خواهند داشت و احتمال دارد که گزینه‌های نواب رئیس، یعنی مسعود پزشکیان و علی مطهری تغییر نکنند.

براساس این گزارش، رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس، در صحن پارلمان به صورت گلدانی انجام و گلدان‌ها از سوی منشی‌های صحن در بین نمایندگان توزیع می‌شود و نمایندگان مجلس اسامی کاندیداهای مورد نظر خود را برای سِمت‌های مختلف هیئت‌رئیسه بر روی برگه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌‌گیرد، درج می‌کنند و سپس تعدادی از نمایندگان به نمایندگی از سایرین برای شمارش آراء در جایگاه هیئت‌رئیسه حضور می‌یابند که پس از شمارش آراء، رئیس مجلس اسامی کاندیداهای منتخب را قرائت می‌کند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس که متشکل از 12 نفر هستند، با رأی اکثریت نمایندگان برای یک سال آینده انتخاب می‌شوند. هفتم خرداد، سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی است که هر ساله اعضای هیئت‌رئیسه مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برای یک سال آینده در این روز تعیین می‌شوند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com