عموم مردم می‌توانند برای ارتباط با رئيس‌جمهور‌ با این شماره تماس گرفته و مشکل خود را انتقال دهند.
 
به نقل از تابناك ، «عموم مردم می‌توانند برای ارتباط با رئیس‌جمهور‌ با شماره تلفن 111 تماس گرفته و مشکل خود را انتقال دهند.» این یك جمله را می‌توان به مثابه عملی شدن وعده برخی دولتیان مبنی بر تغییر در نحوه دریافت نامه‌های مردمی دانست.

اولین‌بار علی‌اكبر جوانفكر در گفت‌وگو با تهران‌امروز از تغییر نحوه مواجهه دولت با درخواست‌های مردمی خبر داده بود. برخی در آن زمان تصورشان این بود كه نامه‌های مردمی دیگر به هیات دولت داده نمی‌شود و استانداری‌ها مسئول جمع‌آوری این نامه‌ها خواهند شد اما اكنون مشخص شد كه مردم شهرهای مختلف بدون اینكه در انتظار سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به خطه آنها باشد، در هر زمانی می‌توانند با تماسی كوتاه درخواست خود را مطرح كنند. راه‌اندازی این سامانه را همچنین می‌توان یكی دیگر از نشانه‌های تغییرات در سفرهای استانی هیات دولت ارزیابی كرد.

از زمان آغاز جمع‌آوری نامه‌های مردمی در سفرهای استانی هیات دولت هیچ نهادی پاسخگوی تعداد نامه‌های جمع‌آوری شده نبود و اگر مسئولی تعدادی را برای این نامه‌ها اعلام می‌كرد، بلافاصله از سوی نهاد دیگر تكذیب می‌شد. اما روز گذشته قائم مقام این مركز تعداد دقیق این نامه‌ها را 19 میلیون اعلام كرد و پیش‌بینی می‌شود با سامانه 111 تعداد درخواست‌های مردمی از رئیس‌جمهور بسیار بیش از عدد اعلام شده، شود. راه‌اندازی سامانه 111 به معنای پایان عمر جمع‌آوری نامه‌های مردمی نیست چرا‌كه نهاد ریاست‌جمهوری اعلام كرده افرادی كه قادر به استفاده از سامانه 111 نیستند، می‌توانند نامه‌های خود را از طرق دیگر به دولت برسانند ولی نحوه این كار هنوز اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود بخشی از استانداری‌ها مامور جمع‌آوری نامه‌های مردمی خواهند شد. البته این نوع جمع‌آوری نامه در استانداری‌ها به مذاق مردم خوش نمی‌آید چراكه برخی معتقدند نامه‌هایی كه مردم در گلایه از وضعیت استان‌ها به رئیس‌جمهور می‌نویسند در استانداری‌ها بایگانی شده و به پاستور نمی‌رسد. آماده شدن سامانه 111 همان سامانه سامد است و حدود یك‌سال قبل از سوی سعیدلو اعلام شد اما در آن سال گفته نشد كه این سامانه قرار است جایگزین نامه‌های مردمی شود.

اولین‌بار سامانه سامد در آذر 87 در استان آذربایجان شرقی كه مقصد بعدی هیات دولت است، به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و اكنون این سامانه در كل كشور فعال شده است. گفته می‌شود، ایرانیان خارج از كشور هم می‌توانند با استفاده از این سامانه با دولتمردان در تماس باشند. البته سنت جمع‌آوری نامه‌های مردمی كه از ریاست‌جمهوری كه در سال 84 آغاز شد به‌تدریج در حال سرایت به مجلس هم بود كه رئیس وقت مجلس در سال 85 به شدت با این رویه مقابله كرد.

حدادعادل در سفری كه همان سال به لرستان داشت، از كثرت نامه‌‏های مردمی و درخواست كمك‌‏های مالی و شغل انتقاد كرد و گفت: رئیس مجلس بانك یاگونی پول به دنبال خود ندارد كه بخواهد به هر كسی كمك كند. این انتقاد‌ حدادعادل در واقع كنایه‌ای به احمدی‌نژاد بود كه تنها شش ماه قبل از آن، دریافت نامه‌‌های مردمی را باب كرده بود. برخی منتقدان دولت با نگاهی دیگر به پایان جمع‌آوری نامه‌های مردمی می‌نگرند. آنها بر این باورند كه جمع‌آوری نامه‌های مردمی در دو دوره سفرهای استانی دولت نهم تنها برای جلب‌نظر مردم برای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بوده بنابر‌این اكنون احمدی‌نژاد دیگر نیازی به جلب‌نظر مردم ندارد و نامه‌های مردمی كه بررسی آنها در پاستور زمان و هزینه زیادی را به دنبال دارد، ضروری‌ به نظر نمی‌رسد البته پیش از اعلام رسمی پایان سنت جمع‌آوری نامه‌های مردمی، سعیدلو از حذف مرحله دیگری از این رویكرد یعنی حذف پخش چك پول میان متقاضیان وام خبر داده بود.

در دو دوره قبلی هیچ‌گاه اعلام نشده بود كه متقاضیان دریافت كمك‌های مالی به بهزیستی و كمیته امداد معرفی می‌شوند اما در این دوره به صورت شفاف عنوان شد كه دیگر پولی در كار نیست.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir