احتمال همکاری نظامی میان تهران و ریاض
یک رسانه روسی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در روابط ایران و عربستان از احتمال همکاری نظامی میان دو کشور خبر داد.

ادعای رسانه روس از همکاریس نظامی ایران و عربستان


به نقل از رای الیوم، کسینیا لوگینوفا، پژوهشگر روس در مقاله ای که در روزنامه «ایزویستا» نوشته است تاکید کرد که روند صلح تهران و ریاض همچنان درحال پیشرفت است.

در این مقاله آمده است: تهران، عربستان را به تشکیل ائتلاف منطقه ای برای تضمین امنیت دریایی دعوت کرده است این درحالی است که اکنون ائتلافی امنیتی و دریایی به رهبری آمریکا در خاورمیانه فعالیت دارد.

نویسنده آورده است که اکنون تهران پیشنهاد تضمین دریانوردی را پیشنهاد داده است تا جایگزین تضمین های آمریکا باشد.

وی با اشاره به اینکه در طول یک مدت طولانی یک رویارویی ژئوپلتیک بر تهران و ریاض تحمیل شده بود خاطرنشان کرد: عادی سازی روابط ایران و عربستان درحال پیشرفت است و نتایج خوبی محقق کرده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: ایران و عربستان اخیرا به این درک رسیدند که باهم منافع مشترک دارند به همین دلیل ابتدا اعلام شد که روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از سرگرفته شد سپس طولی نکشید که اخبار غیرمنتظره ای درخصوص ایجاد ائتلاف نظامی منتشر شد.

نویسنده آورده است که این تحول را امر غیرعادی می توان توصیف کرد و کارشناسان و ناظران سیاسی انتظار دارند که این ائتلاف در میان مدت محقق شود.

در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است که چنین ائتلاف هایی به سود روسیه است زیرا نقش طرف های موثر غیرمنطقه ای در منطقه و در وهله اول آمریکا و انگلیس را کم رنگ خواهد کرد.

در پایان این مقاله آمده است: زمانی که میان ایران و عربستان اختلافات شدید باشد، روسیه با توجه به اینکه روابط خوبی با دو طرف دارد باید در مواضع خود تعادل و توازن برقرار کند اما زمانی که این دو کشور تلاش می کنند که در روابط میان خود تعادل ایجاد کنند و گام های حقیقی برای ایجاد ناوگان مشترک اتخاذ کنند، کار روسیه راحت تر خواهد شد.

اخیرا امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که «ائتلاف جدید دریایی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال شکل‌گیری است» یادآور شد: ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد. با شکل گیری این ائتلاف به زودی شاهد عاری بودن منطقه از هرگونه نیروی غیر موجه خواهیم بود.

پیش تر، خبرگزاری وام امارات متحده عربی گزارش داده بود که وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات دو ماه پیش از مشارکت خود در ائتلاف «قدرت دریای متحد» خارج شده بود.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: isna.ir