علی حسن المجید ملقب به علی شیمیایی، یكی از سران جنایتكار رژیم بعثی صدام حسین، رئیس‌جمهوری سابق عراق و عامل...
 
«علی حسن المجید» ملقب به «علی شیمیایی»، یكی از سران جنایتكار رژیم بعثی «صدام حسین»، رئیس‌جمهوری سابق عراق و عامل كشتار مردم حلبچه اعدام شد.
به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «علی الدباغ»، سخنگوی دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام كرد: «علی حسن المجید، محكوم به مرگ امروز ‌ـ‌دوشنبه‌ـ با طناب دار اعدام شد.»
خبر اعدام علی شیمیایی بلافاصله پس از سه انفجار انتحاری در بغداد منتشر شد و مشخص نیست كه این حملات به‌خاطر اعدام عامل كشتار مردم حلبچه بوده است یا خیر.
حكم اعدام علی حسن المجید، تقریبا یك هفته پس از این‌كه برای چهارمین بار به مجازات مرگ محكوم شد، امروز به اجرا درآمد.
علی شیمیایی، پسرعموی صدام، دیكتاتور سابق عراق به‌دلیل صدور فرمان بمباران روستای كردنشین حلبچه عراق به مرگ محكوم شده بود.
در این حمله كه مهلك‌ترین حمله شیمیایی صورت گرفته علیه غیرنظامیان به‌شمار می‌آید، حدود ‪۵‬ هزار تن كه سه چهارم آنها زنان و كودكان بودند، جان باختند.
علی حسن المجید، نخستین بار در سال 2007 در پرونده انفال (کشتار کردها) و بار دوم در مسئله انتفاضه شیعیان و کشتار بی رحمانه آنها و برای سومین بار در حوادث نماز جمعه پس از ترور «آیت‌الله محمد صادق الصدر»، پدر «مقتدی صدر»، از روحانیون شیعه‌ عراق در سال 1999، به اعدام با چوبه دار محکوم شده بود. ولی با وجود گذشت چند سال از صدور حکم اعدام علی شیمیایی و دیگر سران رژیم بعثی سابق عراق، دادگاه عالی جنایی این کشور نتوانسته بود به‌دلیل اختلاف هیئت ریاست‌جمهوری و دولت عراق حکم این افراد را اجرا کند.
علی شیمیایی در سال ۱۹۴۱ در تکریت متولد شد. او پسر عموی صدام بود و به همین دلیل پله‌های ترقی نظامی را به سرعت طی کرد و در دوران رژیم بعثی به یکی از مهره‌های اصلی رژیم صدام تبدیل شد.
وی در سال 1987 توسط صدام، به‌عنوان مسئول حزب بعث در منطقه کردستان عراق تعیین شد که دستور حمله نظامی به کردها در فوریه تا آگوست 1988 را صادر کرده بود.
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir