توضیحات دانشگاه تهران در مورد مرگ دانشجوی دکتری
خبر درگذشت «حسین خجسته‌نیا» دانشجوی دكترای روابط بین‌الملل در روز دوشنبه در دانشگاه تهران، در محافل دانشگاهی با روایت‌های ضد و نقیضی مواجه شده است.
 خبر درگذشت «حسین خجسته‌نیا» دانشجوی دكترای روابط بین‌الملل در روز دوشنبه در دانشگاه تهران، در محافل دانشگاهی با روایت‌های ضد و نقیضی مواجه شده است. در حالی كه دانشجویان این دانشگاه بر مرگ ناگهانی و غیرمعقول همكلاسی خود در دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاكید می‌كنند اما مسوولان دانشگاه تهران بر لزوم تامل در این حادثه، تا دریافت گزارش پزشكی قانونی اصرار می‌ورزند.

در گزارشی، سعی كرده ایم تا با تصویر كردن فضای دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پس از وقوع این حادثه، روایت‌های متعدد آن را، از زبان دانشجویان، اساتید و مسوولان دانشگاه تهران بیان كند. این اظهارات تایید نمی‌شود و تنها در راستای اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود.

ساعت سه و ١٠ دقیقه دوشنبه، ١٣ بهمن ماه ٩٣ چهار نفر از دانشجویان دانشكده حقوق تهران، پای درس رییس دانشكده نشسته بودند كه ناگهان منشی رییس سراسیمه وارد كلاس شد و فریاد زد: «افتاد زمین، افتاد زمین». همهمه بالا گرفت. كمی آنسوتر، دانشجویان و تعدادی از عوامل اورژانس كه در مقابل دفتر رییس دانشكده جمع شده بودند در نجواهای خود شایعات و اخبار غیر رسمی را بیان می‌كردند.

اظهارنظرها درباره مرگ حسین خجسته‌نیا، دانشجوی دكترای روابط بین‌الملل دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. تنها یك روز بعد از وقوع این حادثه، فضای دانشكده، بیش از هر چیزی در بهت و حیرت فرو رفته است. حیرتی كه بیش از همه به شناخت دانشجویان از شخصیت «حسین خجسته‌نیا» باز می‌گردد؛ شخصیتی كه دوستان نزدیك و دورش، امیدواری و بشاشی را جزو جداناشدنی آن می‌دانند.

یكی از دوستان نزدیك حسین گفت: «من شوكه شده‌ام. هیچ موقعی در شخصیت او این را نمی‌دیدم كه یك روزی خود را از بین ببرد. او بشاش، پرانرژی و امیدوار بود. هنوز هم باورم نمی‌شود.»«اردشیر»، یكی دیگر از دوستان نزدیك «حسین» است و شناخت خوبی از دانشجوی نخبه دانشگاه تهران دارد. او  درباره این حادثه گفت: «حسین آدم بسیار بشاشی بود. تمام عمر تلاش كرد كه به مدارج بالای علمی برسد. حتی در دانشكده به شكل رایگان كلاس‌های درس منظمی برای دانشجویان كم درآمد برگزار می‌كرد.» یكی از كارمندان دانشگاه روایت دقیق‌تری از این حادثه دارد. او گفت: «می‌گویند آقای خجسته‌نیا طرف‌های ساعت ٣ به دفتر آقای موسوی رفته بود و در آنجا یك لیوان آب از منشی خواست. او لیوان را كه می‌گیرد چند ثانیه بعد روی زمین می‌افتد. بعد از آن به كلینیك دانشگاه خبر می‌دهند اما عملیات احیا تاثیری نمی‌كند و او فوت می‌كند.»

هنوز علت اصلی فوت «حسین خجسته‌نیا» مشخص نیست و مسوولان دانشگاه تهران با انجام گفت‌وگوهای كوتاه با رسانه‌ها و صدور اطلاعیه‌ای، بیان علت اصلی آن را منوط به گزارش پزشكی قانونی كرده‌اند. گفته می‌شود یكی از مشكلات این روزهای این دانشجو، مشكل آموزشی بوده است. یكی از دانشجویان مدعی است كه مرحوم خجسته‌نیا نسبت به عدم عضویت در هیات علمی دانشگاه معترض بوده است. اساتید دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز از وقوع این حادثه در حیرت و ناراحتی فرو رفته‌اند.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل این دانشكده كه استاد راهنمای مرحوم خجسته‌نیا بوده است بر نبوغ علمی بالای این دانشجو تاكید كرد و گفت: «این حادثه به شكلی است كه من هنوز نتوانسته‌ام دركش كنم و در شوك هستم. مرحوم خجسته‌نیا، پیش دفاع رساله دكترای خود را در حضور اساتید و داوران گذرانده بود و از نظر من مدرك دكترایش تثبیت شده بود.»مولایی به پیگیری این حادثه از سوی مسوولان دانشگاه اشاره كرد و گفت: «قطعا این پرونده مسیر اداری و قضایی‌اش را طی می‌كند چون بحث‌هایی در مورد آن هم در رسانه‌ها شده است. منتهی نباید پیشداوری كرد و باید منتظر ماند و گزارش پزشكی قانونی را در مورد آن دید.» دكتر صادق زیباكلام نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه، تاكید كرد كه حسین خجسته‌نیا، هرگز مشكل روحی نداشته است.

با این حال فیض‌الله موسوی، رییس دانشكده حقوق و علوم سیاسی تهران روایت دیگری از این حادثه دارد. او گفته است: «بعد از ظهر دوشنبه گذشته یكی از دانشجویان دكترای این دانشكده هنگامی كه مشغول صحبت كردن با تلفن همراهش بود، به یكباره بر زمین افتاد و از هوش رفت. بلافاصله او را به كلینیك منتقل كردند اما متاسفانه پس از حضور در كلینیك این دانشجو فوت كرد.» موسوی، مرگ مرحوم خجسته‌نیا را به دلیل مشكلات آموزشی و اقتصادی «كذب محض» دانست و گفت: «او از دانشجویان كوشا و ساعی ما بود اگر مشكل خانوادگی داشته باشد اطلاعی ندارم اما هیچ مشكلی با دانشكده نداشت و خود را برای دفاع از پایان نامه‌اش آماده می‌كرد.» موسوی درباره علت فوت نیز گفت: «علت فوت هنوز مشخص نشده تا پزشكی قانونی نظر خود را در این زمینه اعلام كند.»

به دنبال وقوع این حادثه روابط عمومی دانشگاه تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از پیگیری این اتفاق خبر داده است. در این اطلاعیه به نقل از سید احمد رضا خضری، مدیركل روابط عمومی دانشگاه تهران آمده است:

«هنوز درباره اینكه علت مرگ چه بوده و اگر مرگ خدای ناكرده عمدی باشد و اینكه انگیزه وی چه بود، خبری نداریم و هنوز گزارشی از مراجع ذیربط در این باره ارایه نشده است». در این اطلاعیه در شرح این حادثه آمده است: «این دانشجو بعد از خروج از اتاق ریاست دانشكده، در صحن دانشكده حقوق و علوم سیاسی تقاضای یك لیوان آب كرده و بعد از لحظاتی بر زمین افتاد وبا وجود تلاش‌های فراوان پرسنل مركز بهداشت، متاسفانه این دانشجو درگذشت.»

رییس دانشگاه تهران نیز پیش از این در پیامی، درگذشت حسن خجسته‌نیا را تسلیت گفته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی:
علت مرگ ناگهانی دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
هواپیمای ناپدید شده در دریا پیدا شد
تصاویری از زندگی جوان ترین پدر ایرانی!!
بارش های جدید در تهران
یک پراید عجیب در خیابان/ عکس!!!