عکس‌های تلخی که مهم شدند
28 سال از بمباران شیمیایی حلبچه گذشته است؛ اتفاق تلخی که با انتشار عکس‌های این جنایت توسط عکاسان دوران جنگ، برای همیشه در ذهن مردم دنیا ماندگار شد.

چرا این عکس‌های تلخ مهم هستند؟

25 اسفندماه سالروز بمباران شیمیایی حلبچه توسط عراق در جنگ تحمیلی است. این عملیات که 25 اسفندماه 1366 ساکنان مناطق کردنشین را مورد هدف قرار داد، یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی را درپی داشت و به یک نسل‌کشی تبدیل شد.

پس از بمباران این منطقه، تعدادی از عکاسان دوران جنگ با حضور در حلبچه به ثبت عکس‌هایی از این اتفاق تلخ پرداختند. عکس‌هایی که پس از انتشار آن‌ها، مردم دنیا در جریان آنچه در حلبچه رخ داد، قرار گرفتند. این عکس‌ها با وجود دلخراش بودن و نمایش یک فاجعه، به اسناد مهمی تبدیل شدند تا جنایت حلبچه در تاریخ جنگ گم نشود.

با گذشت 28 سال از این اتفاق، هنوز بازنشر این عکس‌ها در فضای مجازی یا نمایش آن‌ها در نمایشگاه‌های مختلف، تأثیرگذار است و می‌توان به اهمیت آن‌ها در روایت یک اتفاق پی برد. با گذشت زمان نیز به اعتبار این عکس‌ها به‌عنوان اسناد تاریخی افزوده می‌شود. عکس‌هایی که باید برای نسل‌های آینده که به‌دنبال حقیقت هستند، بماند و حفظ شود.

1_1988.jpg

بمباران حلبچه/عکس از سعید جان‌بزرگی

این عکس‌ها معمولا در فضای مجازی بدون ذکر نام عکاس منتشر می‌شوند. انجمن عکاسان انقلاب و و دفاع مقدس یکی از مراکزی است که در این سال‌ها سعی کرده، عکس‌های این فاجعه را با شناسنامه‌شان جمع‌آوری و از آن‌ها نگهداری کند.

سیدعباس میرهاشمی - رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ، اظهار کرد: در طول دوره‌های مختلف تاریخ معاصر، از جمله انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، اتفاقاتی روی داده‌اند که شاید در وهله‌ی نخست، فقط بُرد خبری داشتند، اما بعدها و با گذشت زمان، تصاویر باقی‌مانده از آن‌ها، شکل مستند به خود می‌گیرند و به سندی صادق برای بیان آنچه بر مردم گذشته است، تبدیل می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از ناجوانمردانه‌ترین اتفاقات در دوران جنگ، بمباران شیمیایی حلبچه بود. اتفاقی که هنوز هم عوارضش گریبانگیر مردم است. مردم تصمیم گرفتند ابعاد این فاجعه را مستند کنند و در این میان، عکاسانی هم با آن‌ها همکاری کردند.

رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به تأثیر این عکس‌ها بر نسل‌های آینده اشاره و بیان کرد: ماندگاری این تصاویر در تاریخ می‌تواند نسل‌های آینده را هم با آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، آشنا کند. این عکس‌ها امروز سند مهمی برای دوره‌ای از تاریخ این سرزمین هستند.

2-588x0.jpg

بمباران حلبچه/عکس از ساسان مویدی

میرهاشمی همچنین درباره‌ی رویه‌ی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای حفظ و نگهداری عکس‌ها، اظهار کرد: این انجمن برای حفظ و نگهداری عکس‌های دوران انقلاب و دفاع مقدس رویه‌ی مشخصی را در پیش گرفته و سعی می‌کند استانداردهایی را از جمله موقعیت و مکان عکس‌ها مدنظر داشته باشد. متأسفانه در زمان تهیه‌ی عکس‌ها اشکال‌هایی در نام عکاس و شناسنامه اثر از جمله تاریخ و مکان عکس‌ها به‌وجود آمده که یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی ما است.

او گفت: این مشکلات کار را دشوار کرده و گاهی عکس‌ها در فضای مجازی بدون ذکر مکان و نام عکاس منتشر می‌شوند. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس سعی می‌کند با جمع‌آوری عکس‌ها و توجه به شناسنامه‌ی آن‌ها، آثار تصویری باقی‌مانده از دوران انقلاب و دفاع مقدس را قابل پذیرش کند و حق معنوی عکاس را در این میان در نظر داشته باشد.

این عکاس افزود: این انجمن تا کنون آثاری را از عکاسان حاضر در بمباران شیمیایی حلبچه جمع‌آوری و اطلاعات آن‌ها را آرشیو کرده است.

عکس ابتدای مطلب از احمد ناطقی است.

 

منبع: ایسنا