حمله داعش به زائران ایرانی در حله عراق
یک منبع اطلاعاتی نیز خاطرنشان کرد: «سرنشینان این اتوبوس‌ها ایرانی، بحرینی و عراقی بودند. خودروها و نیروهای امدادی در حال عزیمت به محل حادثه هستند.»

منابع خبری درباره این فاجعه گزارش دادند

 به نقل از شبکه الجزیره، منابع بیماستانی و نظامی در عراق اعلام کردند که حمله به زائران ایرانی در حله جنوب بغداد، توسط یک انتحاری صورت گرفته است که تانکر بمبگذاری شده ای را در تجمع زائران منفجر کرد.

 به گزارش الجزیره، این انفجار کنار اتوبوس هایی صورت گرفت که شیعیان ایرانی و عراقی را جابه جا می کرد.

 الجزیره افزود: تانکر بمبگذاری شده حامل 500 لیتر سوخت قابل اشتعال و خطرناک آلومینیوم نیترات بود.

 به گزارش السومریه، در انفجار عراق 80 زائر ایرانی به شهادت رسیده‌اند و با توجه به شدت انفجار و وجود مجروحان زیاد، ممکن است آمار افزایش پیدا کند.

 یک منبع مطلع نیز در بغداد به نقل از پلیس استان حله اعلام کرد: تعداد ۵۰ تن از هموطنان ایرانی که از زائران مراسم اربعین حسینی بوده‌اند در انفجار حله عراق در روز پنجشنبه کشته شدند.

 این منبع بر اساس گزارش پلیس استان حله افزود: این انفجار امروز در جنوب بغداد در استان حله در جنب یک پمپ بنزین صورت گرفته است. گفته شده در کامیونی مواد منفجره کار گذاشته شده بود.

 وی همچنین بر اساس گزارش پلیس استان حله اعلام کرد که حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر از هموطنان ایرانی نیز مجروح و زخمی شده‌اند.

 وی گفت که زائران ایرانی کشته و مجروح شده در این اقدام ترویستی سوار بر یک دستگاه اتوبوس بودند.

 شدت انفجار به حدی بود که ساختمان رستوران مجاور پمپ بنزین هم به طور کامل تخریب شده است. این رستوران در منطقه الشوملی در شرق شهر حله واقع شده و زوار ایرانی در مسیر بازگشت به سمت مهران، برای صرف غذا در آن توقف می‌کنند.

 برخی شبکه‌های عراقی اعلام کرده‌اند زائران ایرانی ، پاکستانی، عراقی و بحرینی در زمان وقوع انفجار در پمپ‌بنزین یاد شده بوده‌اند و تعداد اتوبوس‌های موجود در این پمپ بنزین (در زمان انفجار) 7 دستگاه بوده که زائران کربلا را به شهرها و کشورهایشان بازمی‌گردانده است.

 شهر «الحلة» مرکز استان بابل واقع در 100 کیلومتری جنوب بغداد از ثبات نسبی برخوردار است اما هر از گاهی شاهد اعمال خشونت آمیز از این نوع است.

 رویترز و اسکای‌نیوز نیز در جدیدترین اخبار خود اعلام کردند تعداد شهدا بیش از 80 تن است و بیشتر افراد شهید شده از شهروندان ایران بوده‌اند.

 خبرگزاری معلومه عراق با تأیید خبر شهادت 80 نفر در این حادثه تروریستی، تعداد زخمی‌ها را 24 نفر اعلام کرد. شبکه المیادین لبنان اعلام کرد داعش مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته است. به گزارش الغد نیوز، "ند پرایس" سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: آمریکا حمله تروریستی به زائران شیعی در شهر حله را به شدت محکوم می کند.

  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انفجار تروریستی و انتحاری امروز در عراق را که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از مردم بیگناه شد به‌شدت محکوم و با دولت و مردم عراق و  تمامی خانواده‌های  قربانیان این حادثه شوم و هولناک ابراز همدری کرد.

 قاسمی با توجه به انتشار اخباری مبنی بر شهادت تعدادی از هموطنان عزیز ایرانی در این جنایت هولناک اظهار داشت: وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد  با جدیت تمام در حال بررسی موضوع و هر گونه اقدام لازم در این خصوص می‌باشند.

 وی افزود: به‌محض دریافت و تأیید اخبار تکمیلی، موضوع به آگاهی مردم شریف ایران خواهد رسید.

 سخنگوی وزارت امور خارجه این‌گونه اقدامات از پیش طراحی شده و ددمنشانه را ناشی از استیصال تروریست‌ها و در واکنش به شکست‌های پیاپی آنان خواند و افزود: این اقدامات وحشیانه و غیرانسانی، در عزم دولت و ملت عراق و نیز ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بی‌امان با تروریسم، خللی ایجاد نخواهد کرد.

 یکی از مقام‌های بلندپایۀ پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «در زمان (حمله) دست‌کم هفت اتوبوس زائران داخل جایگاه سوخت بودند».

 یک منبع اطلاعاتی نیز خاطرنشان کرد: «سرنشینان این اتوبوس‌ها ایرانی، بحرینی و عراقی بودند. خودروها و نیروهای امدادی در حال عزیمت به محل حادثه هستند».گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفته و مدعی شده است که شمار کشته و زخمی‌های انفجار 200 نفر است.

 همچنین "پیرحسین کولیوند" رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه حادثه تروریستی حله عراق 71 شهید داشته است، گفت: تعداد شهدای ایرانی این حادثه تروریستی به 20 نفر رسید.

 وی با بیان "هم‌اکنون نیروهای ما در حال رسیدگی به مجروحان این حادثه تروریستی هستند"، افزود: تاکنون در این حادثه تروریستی 71 نفر به شهادت رسیده‌اند که تعدادی از آنها از هموطنانمان هستند.

 رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین عنوان کرد: تاکنون شهادت 20 زائر ایرانی در این حادثه تروریستی توسط نیروهای ما در عراق تأیید شده است که این تعداد افزایش پیدا می‌کند.

 وی گفت: نیروهای بهداشت و درمان ما در عراق در حال جمع‌آوری زائران زخمی این حادثه تروریستی و رسیدگی به آنها هستند و به‌زودی اسامی شهدا و زخمی‌های این حادثه اعلام می‌شود.

 

منبع: جام نیوز