لاریجانی خطاب به محمود صادقی
رئیس مجلس پس از اظهارات محمود صادقی که با اشاره به ماجرای تلاش برای دستگیریش خواهان حمایت رئیس مجلس از شأن نمایندگان شد، گفت: ما مفتخریم كه در مجلس مدرس هستیم كه از حق باید دفاع كند نه از ناحق. وقتی شما آبروی یك مسلمان را میریزید. 

محمود صادقی خواهان حمایت رئیس مجلس

 رئیس مجلس پس از اظهارات محمود صادقی که با اشاره به ماجرای تلاش برای دستگیریش خواهان حمایت رئیس مجلس از شأن نمایندگان شد، گفت:من گفتم که این حرف نادرست است این پول‌ها به نام قوه قضائیه است و شخص نیست. چرا اصلاح نکردید؟محمود صادقی نماینده مجلس دهم كه به دلیل اظهاراتش در رابطه با حساب های قوه قضائیه، اخیرا بسیار شناخته شده است، پس از تذكر محمد دهقان نسبت به اظهاراتش، گفت: با توجه اظهارت یكی از نمایندگان نسبت به بنده و با توجه به اینكه آقای لاریجانی نیز تلویحا بر این موضوع صحه گذاشتند،‌ بنده تذكر میدهم كه جلب غیرقانونی این جانب برخلاف نص صریح اصل 86 قانون اساسی و قانون نظارت بر نمایندگان بوده است و صرفه به جهت تذكر اینجانب به وزیر اقتصاد برای ایجاد سپرده های بانكی قوه قضائیه بوده است.

وی افزود: قوه قضائیه معتقد است كه بنده درنطقم به این قوه تهمت زده ام. خواهش میكنم متن دقیق نطق بنده را مطالعه كنید كجای نطق بنده توهین است من از وزیر اقتصاد سئوال كردم كه شما گفتنه اید كه این حساب ها از مبانی قانونی و شرعی بوده است من سئوال كردم كه  این مبانی قانونی و شرعی افتتاح حساب چیست؟ توضیح دهید با كدام موازین قانونی مطابق است.این تهمت است یا سئوال یا درخواست است؟ یك نماینده مجلس نمیتواند سئوال كند،‌به فرض هم تهمت باشد مگر آیین نامه اجازه نمیدهد به فردی كه مورد تهمت قرار گرفته است،‌توضیحات خود را ارائه كند؟

این عضو فراكسیون امید تصریح كرد:" آقای رئیس مجلس شما در مورد روز مجلس و شهید مدرس صحبت كردید چرا هیچ اشاره ای به تعرضی كه به نماینده مجلس صورت گرفت نكردید. شبانه ماموران دادستانی مانند دزدان و آدم ربایان در جوار منزل بنده در كمین كرده بودند و میخواستند من را با زور من را شبانه به دادستانی ببرند،‌ ما كجا نشسته ایم؟ این تذهبون؟

صادقی كه ادامه تذكرش را با صدایی بغض آلود بیان كرد، خطاب به لاریجانی گفت: چرا از شان مجلس دفاع نمیكنید، تا كجا میخواهند به حقوق ما تعدی كنند و شما ساكت باشید. ما اجازه نمیدهیم به شان و اقتدار مجلس اهانت شود من برای خودم هیچ نمیگویم بلكه برای حفظ حریم مجلس و میراث مشروطیت و میراث خون پدر شهیدم تا آخرین قطره خون دفاع میكنم.

وی افزود: آرامش را كسانی به هم میزنند كه نیمه شب به حكم بازرس نابخرد نماینده مجلسی را جلب میكنند و افكار عمومی را دچار التهاب میكند اگر من دنبال ناآرامی بودم، ادامه میدادم با اینكه این احضار را برخلاف قانون میدانستم در روز سه شنبه در دادسرا حضور یافتم. برای اینكه به ساختار نظام احترام بگذارم. شما چرا دفاع میكنید؟ این رفتار قوه قضائیه ساختار شكنانه بود. من از شما میخواهم از شأن مجلس دفاع جانانه كنید.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذكر گفت: عرض میشود كه جناب صادقی عزیز، همین نوع صحبت هایی كه عرض كردید متناسب با روابط بین قوا نیست اول كه آن مطلبی كه شما گفتید كه تذكری در مجلس دادید و احساس میكنید كه حق تان پایمال شده است،‌من گفتم  كه مطالبی كه شما گفتید را دیدم. بخشی را شما گفتید، فرمودید كه خطابتان به وزیر اقتصاد بود و سئوال كردید كه براساس كدام ماده قانونی این دخل و خرج ها قانونی است اما یك چیز اضافه كردید، گفتید كه براساس كدام قانون به حساب شخصی این مبالغ داده میشود؟این جا نكته اتهام است.

رئیس مجلس افزود: وقتی رئیس اقتصاد میگوید كه این نكته كه سایت ضد انقلاب گفت دروغ است، این پول هایی كه در قوه قضائیه است،‌ به نام قوه قضائیه ثبت شده است،‌ از برادر عزیزمان جناب دكتر صادقی، فرزند شهید صادقی، نماینده مجلس انتظار نبود كه این را تأیید كنند. ضمنا به خاطر دارید كه شما و آقایان مازنی و رحیمی تشریف آوردید، من گفتم كه این حرف نادرست است این پول ها به نام قوه قضائیه است و شخص نیست. چرا اصلاح نكردید؟

رئیس قوه مقننه با تأكید بر این نكته كه اتهام زدن به افراد را اسمش را آزادی بیان نمی‌گویند،‌ افزود: ما مفتخریم كه در مجلس مدرس هستیم كه از حق باید دفاع كند نه از ناحق. وقتی شما آبروی یك مسلمان را میریزید. آبروی یك تشكیلات را  میریزید شما خودتان روحانی بودید، مگر در روایات و احادیث نداریم كه حرمت یك مومن در حد  كعبه است. من انتظارم از شما كه فرهیخته هستید این بود كه شما حداقل بعد از حرف های من اصلاح میكردید،‌اما این كار را نكردید.

در این حین صادقی خواهان بیان توضیحانی بود كه لاریجانی خطاب به او گفت: شما عرض كردید و من هم توضیح میدهم. من شما را برادر خوب میدانم خیرخواهانه به شما میگویم.این عبارت بازرپرس بی خرد درست نیست نباید فضای قوه قضائیه و مجلس را تخریب كنیم، حتما قضات ما شریف هستند و اما ما معتقدیم اگر در شئونات نمایندگی كسی چیزی گفت باید در هیئت نظارت بررسی شود.

در میان صحبت های لاریجانی كواكبیان با وجود آنكه میكرفونش خاموش بود،‌تلاش كرد تا نكاتی را بگوید كه با منع لاریجانی مواجهه شد: اجازه دهید آقای كواكبیان من عرضم تمام نشده است. آن روز كه شما این را گفتید، شما فرمودید  كه فقط به خاطر مطالب مجلس من را احضار كردند. آقای ساداتی نژاد صبح آمدند و گفتند كه این حرف كه ازمن نقل كردند دروغ ست و من شاكی از ایشان هستم. آقای وكیلی و محمدی روز آخر با من تماس گرفتند و گفتند كه آقای صادقی مطلبی دارند كه اینگونه است، من گفتم كه بهتر است كه قوه قضائیه صبر كنند كه در هیئت نظارت مطرح شود،‌ اما اگر آنها اصرار دارند، آقای صادقی بروند. در سال های گذشته هم مواردی بود كه خارج از حیطه نمایندگی پیش می آمد به نمایندگان میگفتیم بروند. مانند موردی كه برای آقای مطهری پیش آمده بود، من به ایشان گفتیم بروید در دادگاه شركت كنید.

وی افزود: من كسالت داشتم و نمیتوانستم در محل كار باشم، اما در جریان بودم. ما تلاش كردیم كه این مسئله به این صورت كه مطرح شده ادامه نیابد. شما كار درستی كردید كه رفتید و هیئت نظارت باید جلسه بگذارد و موضوع حل شود. بگذارید همین روال ادامه یابد.

در این حین صادقی پشت میكرفون خاموش نكته ای گفت كه لاریجانی پاسخ داد: آن كار هم كار درستی نبود و ما هم پیگیری كردیم و براساس پیگیری ما مامورین هم  نایستادند و بازگشتند. تضادها را زیاد نكنید. من امروز در نطقم هم اشاره كردم كه شرایط كشور ما شرایط حساسی است و میبینید كه آمریكایی ها چه خباثتی انجام میدهند ما باید بر اموری كه منافع ملی كمك میكند برسیم،‌شرایط اقتضاء میكند كه بر موضوعات تشنج آمیز دامن میزند تاكید نكنید. آنچه شما میگیوید با بیان درست باید گفته شود نه اتهامی بزنیم كه نادرست است.

 

منبع: خبرآنلاین