تنها نكته مثبت احمدی نژاد انتخاب وزير زن بود
امروز دیگر مشكل اصلی مقاومت بخش‌های قدرت در قبال تابوشكنی نیست بلكه عزم جدی دولت برای انتخاب و اعتماد به زنان است .

فشارهای زیادی روی آقای روحانی بود که زنی در کابینه اش نباشد

به تازگی از خانم معصومه ابتكار صحبتی مطرح شد كه گفته‌است، حسن روحانی در تلاش بوده تا از زنان در وزارتخانه استفاده كند ولی این تلاش در نهایت نتیجه نداد. آیا به گفته خانم ابتكار نیت رییس‌جمهور برای تحقق وعده انتخاباتی و حضور زنان در كابینه جدی بوده است؟ اگر فرض عزم جدی روحانی را به واقعیت نزدیك بدانیم چه فشارهایی مانع چنین اتفاقی شده است؟ محمود احمدی‌نژاد در گذشته، تابوی این موضوع را شكست و می‌توان گفت كه بستر را برای روسای‌جمهور بعد خود فراهم كرد و امروز دیگر انتخاب وزیر زن یك اتفاق عجیب نیست زیرا در گذشته نه چندان دور، این امر صورت گرفته است. روحانی به نسبت زمان دولت اصلاحات، موانع زیادی پیش روی خود برای انتخاب وزیر زن ندارد و دیگر، صحبت از هنجارشكنی سیاسی در موضوع وزیر زن نیست . امروز دیگر مشكل اصلی مقاومت بخش‌های قدرت در قبال تابوشكنی نیست بلكه عزم جدی دولت برای انتخاب و اعتماد به زنان است . این فرض از آن جهت برجسته می‌شود كه مشاهده‌می‌كنیم رییس‌جمهور، همان معاونان زن خود در دولت یازدهم را نیز با تنزل رتبه رو به رو كرده‌است. برای اطلاع بیشتر از دلایل این اقدام حسن‌روحانی با فاطمه راكعی، از نمایندگان مجلس و نیز دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت‌وگو كردیم كه در ادامه، می‌خوانید.


نظر شما در مورد نبود زنان در پست وزارتخانه دولت دوزادهم چیست؟
من فكر می كنم فشارهای فراوانی از طرف گروه‌های خاصی كه همیشه هستند و جلوی اقدامات درست دولت های ملی را می گیرند بر شخص آقای روحانی بود و این فشار تا اینجا كه ما مطلع هستیم در این چندماهه افزایش یافته است. ما زنان نیز صبری داریم و این بی‌حرمتی، بی‌اعتنایی، دور زدن و شنیده نشدن، همه این‌ها باعث شده كه انتظارات چهار دهه ما، امروز به صورت مطالبه جدی مطرح بشود و ما تقاضای یك وقت فوری از آقای روحانی كردیم و باید برویم و با ایشان صحبت كنیم . این یك حق و وظیفه ملی است برای رفع مشكلات زنان كه چندین دهه است در عرصه حضور ندارند تا به رفع مشكلات كمك كنند. مسائلی مانند فقر،تكدی‌گری در كشوری كه این قدر ثروتمند بوده، مسائل زیست محیطی كه امروزه بحران جدی شده است و همچنین بسیاری از مسائل فرهنگی و سیاسی كه زنان می‌توانند به رفع خشونت و ... و راه های مسالمت‌آمیز در رفع مشكلات كمك كنند. چرا حق آن ها از كابینه اول تا به امروز سلب شده است و این حس و حق مادرانه آن هاست كه در جهت اصلاح جامعه و در نتیجه فرزندان خود گام بردارند.


خانم ابتكار گفتند كه رییس جمهور تلاش بسیاری برای انتخاب وزیر زن كرد كه تلاش او در نهایت نتیجه نداد، شما این صحبت را تایید می كنید ؟ به نظرتان نیت جدی از طرف دولت وجود داشته است؟
من بارها در مصاحبه های خودم تاكید كردم كه آقای روحانی، حقوقدان و فرد بسیار هوشمندی است و بر حقوق زنان در چارچوب شریعت واقف است و آدمی نیست كه در روز روشن چنین ظلم آشكاری را بر چندین میلیون نفر كند. بی‌شك فشارهایی هست اما این مسائل، مشكل آقای روحانی است.

ما زنان چهار دهه است كه در حال تلاش هستیم و امروزه خوشبختانه در قالب دو حزب بسیار فراگیر و فعال تلاش می‌كنیم تا به حقوق خود برسیم.


جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران سال‌هاست فعالیت شناسنامه دار خود را شروع كرده و در تمام استان‌ها دفتر نمایندگی فعال دارد. مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز امروز اولین كنگره خود را برگزار كرد و مجوز خود را به طور رسمی گرفته است و همه به دنبال احقاق حقوق زنان هستند. مابه دنبال آن هستیم كه مطالبات خود را به مطالبات ملی تبدیل كنیم و همانند قبل به این راه ادامه خواهیم داد.


با تمام این مسائل من فكر می‌كنم كه نیت روحانی جدی بوده ولی دولت موفق به انجام آن نشده است و ما باید كاری كنیم كه این اتفاق رخ بدهد .یعنی اگر قرار باشد در دوره دوم دولت تدبیر و امید دولت، همان فشارهای دوره قبل باشد و اقلیتی كه بی‌شك خلاف نظرات امام (س) و قانون اساسی اقدام می كنندفشاربیاورند، با مشكل مواجه خواهیم شد. آن‌ها سعی دارند در حركت یك ملت كه رو به جلوست، وقفه ایجاد كنند و با بازدارندگی به كار خود بپردازند و در واقع جلوی توسعه كشور را بگیرند. بی شك این نوع رفتارها امنیت كشور را به خطر می‌اندازد.


نظر شما در رابطه با معاونان رییس‌جمهور چیست؟
بعضی‌ها به من گفتند كه چرا خانم مولاوردی و ابتكار این وضعیت را پذیرفتند و این معاونت‌ها به نوعی برای آن ها تنزل مرتبه بود.این دو بزرگوار با توجه به روحیه ای كه از آن‌ها سراغ دارم بسیار راحت تر بود كه بگویند جایگاه ما والاتر از این است كه با ما بازی شود و عطای این معاونت ها را به لقایش ببخشند ولی این كار را نكردند، این نهایت بزرگواری آن هاست. آن‌ها فكر كردند كه در صورت عدم پذیرش، جایگاه زنان كمرنگ‌تر خواهد شد. برخی ها این عزم را ندارند كه از زنان در پست وزیر استفاده كنند و روحانی نیز در نهایت مجبور به چنین كاری شده است و اگر همین دو معاونت را نیز قبول نكنند، دو جایگاه زنان در دولت از دست خواهد رفت .


تلاشی برای حضور زنان در معاونت‌های دولت شده است؟
ما نباید این بستر را رها كنیم وچون كابینه نیز هنوز كامل نیست، باید تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دهیم.البته غیر از این تلاش‌هایی كه در دستور كار داریم، لابی هایی نیز برای حضور زنان به عنوان شهردار در مناطق تهران و در شهرستان‌ها صورت گرفته‌است. ما در تلاش‌هستیم و انتظار داریم در شهرداری‌های‌ تهران و شهرستان‌ها نیززنان در جایگاه شهردار مناطق و معاونت‌ها مشغول به كار شوند.


لازم به ذكر است در كابینه نیز قولی از جانب آقای جهانگیری گرفته شده كه در مدیریت های ارشد از زنان استفاده شود، به ویژه برای استفاده از زنان در پست معاونت‌ها‌، زیرا دولت برای استفاده از زنان در این پست‌ها دیگر با فشار گروه‌های مقابل رو به‌رو نیست و هیچ مداخله‌ای نمی‌تواند صورت بگیرد.باید اشاره كنم این صحبت آقایان كه می‌گویند زنان چون در مدیریت ارشد حضور نداشتند، پس برای پست وزارت تجربه ندارند،خودشان نیز می دانند باطل است. برخی وزرا در دولت قبل نیز از زنان در معاونت استفاده نمی‌كردند كه بعد مشخص شد خواست رییس‌جمهور از وزرا بوده كه از زنان استفاده كنند ولی آن‌ها به دستور او عمل نمی‌كردند. ما آن موقع این موضوع را جدی نگرفتیم زیرا درگیر كارهای خودمان در حوزه زنان بودیم ولی امروز فهمیدیم كه گویا یك عده حاضر به استفاده از زنان به طور كل نیستند.


ما امروز برای زنان سهم خواهی می‌كنیم و می‌گوییم چرا زنان نباید در عرصه باشند.آقایان باید پاسخگو باشند و آن ها را پاسخگو خواهیم كرد. زنان باید در استانداری ،فرمانداری، شهرداری ،سفرای خارج از كشور ،روسای بیمارستان‌ها،فرهنگستان‌ها و پژوهشكده ها حضور داشته باشند. در تمامی این جایگاه‌ها ما لیستی به رییس‌جمهور و وزرا خواهیم داد و مطالبات‌مان را دنبال خواهیم كرد.


تصور كنید چند ماه آینده كه معاونت های وزارتخانه‌ها اعلام می شود ، باز هم ببینیم سهم زنان در معاونت‌ها اندك است،این وضعیت، بستر را برای برخی فراهم نخواهد كرد كه دوباره بگویند زنان تجربه در مدیریت ارشد ندارند، پس نمی توانند مسئول شوند و این دور باطل عدم مشاركت زنان در كابینه همچنان ادامه پیدا كند؟


این وضعیت استمرار پیدا نخواهد كرد برای اینكه ما با تمام وجود در عرصه حضور خواهیم داشت و همه زنان، خارج از جناح بندی سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدل در حال فعالیت هستیم. خوشبختانه كمیته زنان خانه احزاب از مدتی قبل جریان سازی خودش را شروع كرده تا زنان، فعال شوند و در تمام بدنه احزاب فراگیر و ملی، این فعالیت شروع شده است. گفتنی است در این اواخر،خانه احزاب همایش ارزشمندی را در این زمینه برگزار و بیانیه ای صادر كرد و این بیانیه به تایید تمامی زنان حاضر رسید. تا به امروز، زنان این‌گونه فعال وارد عرصه نشده بودند. آقایان نیز شایستگی زنان را قبول دارند و می گویند كه جایگاه ما فلان است و جایگاه شما از منظر امام(س) والاست ولی چون در بدنه قدرت حضور نداریم، نمی توانیم چندان موثر باشیم و این تلاش ها را به واقعیت برسانیم. بنابراین به خاطر كشور، آحاد ملت، خواسته های ملی خودمان و به ویژه فرزندان این مرزبوم، باید وارد فضا بشویم و این حق را دنبال می‌كنیم و تا زمانی كه به حق‌مان نرسیم این مطالبات را پیگیری می كنیم.


احمدی نژاد در آن شرایط و فضای سیاسی كشور، یك زن را به عنوان وزیر انتخاب كرد ولی روحانی در دولت اول و حتی در دولت دوم كه فضا بسیار مساعد و بستر فراهم بود از زنان استفاده نكرد ،نظر شما در این باره چیست؟
اگر یك نكته مثبت در تمام عملكرد آقای احمدی نژاد باشد، همین تابو شكنی حضور زنان به عنوان وزیر در كابینه است. ما تصور می‌كردیم او كار نمایشی كرد تا نشان دهد و بگوید به ضرورت اجتماعی بخش زیادی از جامعه پاسخ دادم . همان كاری كه در دوره اصلاحات اجازه نداد صورت بگیرد.شما شاهد هستید كه دولت اصلاحات قصد داشت وزیر زن انتخاب كند ولی برخی از آقایان هشدار دادند كه ما به ملت می‌گوییم به شما مالیات ندهند. اما بعد با احمدی‌نژاد مخالفتی صورت نگرفت و همه فهمیدند كه این مشكل جریان سیاسی مقابل با اصلاحات است كه می‌خواهند به هیچ وجه اصلاحات، كار بزرگی انجام ندهد. البته چون اقدام احمدی‌نژاد نمایشی بود و احساس قوی انسانی و حقوقی پشتش نبود، دیدیم كه این زن كه عملكرد بسیار بهتری طبق معمول از برخی آقایان در آن كابینه داشت به دلیل یك مخالفت، به سرعت بركنار شد. احمدی‌نژاد ناخواسته حركتی را انجام داد كه به نفع جامعه زنان بود زیرا امروز دیگر كسی نمی‌تواند بگوید تابو بوده و اسلامی نیست، چرا كه با صدای بلند می گوییم چگونه برای آقای احمدی نژاد و دولت او تابو نبوده و برای ما تابو است.


شما اطمینانی به جامعه زنان برای بهبود شرایط خواهید داد ؟
ما این چند روز جلساتی داشتیم، تصمیماتی گرفتیم و نامه هایی را نوشتیم كه تحت هر شرایطی حقوق خودمان را دنبال خواهیم كرد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه قانون