هشدار برای وقوع زلزله ای در تهران
نیویورک تایمز به نقل از یک موسسه زمین‌شناسی، با اشاره به اینکه زلزله پنجم اردیبهشت ماه کشور نپال، به خاطر تاخیر در دوره تناوب زمین‌لرزه در این کشور، قابل انتظار بود، نسبت به وضعیت لرزه خیزی تهران که وضعیتی مشابه شهر زلزله‌زده نپال دارد، هشدار داد.

نشریه نیویورک تایمز، در گزارش جدیدی که در رابطه با زلزله 9/ 7 ریشتری نپال منتشر کرده است، با اشاره به اینکه این زلزله از قبل پیش‌بینی شده بود و شدت فاجعه نیز غیرقابل اجتناب بود، هشدار داده است که خطر وقوع چنین زلزله‌ای در تهران و برخی نقاط دیگر جهان به دلیل تحت فشار بودن گسل‌ها و غیراستاندارد بودن بناها، وجود دارد.

در این مقاله آمده است: بیش از 25 میلیون سال پیش هندوستان که جزیره‌ای جداگانه واقع بر یک گسل ناآرام زمین بود، به گسل آسیا برخورد کرد. این دو توده عظیم زمین هنوز هم به هم برخورد می‌کنند و با سرعت 5/ 1 تا 2 اینچ در سال به هم فشار وارد می‌کنند. این فشار باعث سر برآوردن بلندترین کوههای جهان در هیمالیا شده و زلزله‌های ویرانگری را نیز به وجود آورده است.

کارشناسان، دهه‌ها بود که به مردم کاتماندو هشدار داده بودند که زلزله‌ای ویرانگر در راه است. آمار بالای قربانیان زلزله نپال با توجه به ساختار زمین‌شناختی منطقه و سستی بناهای آنجا که توان پایداری در برابر لرزه‌ها را نداشتند، تقریبا غیرقابل اجتناب بود.

در سال 1934 یعنی 81 سال پیش ‌هم بیش از 10هزار نفر در زلزله‌ای با قدرت 1/ 8 ریشتر در شرق نپال و در حدود شش مایلی قله اورست، جان خود را از دست دادند. در سال 1988زلزله دیگری در نپال با قدرت 8/ 6 ریشتر، هزار قربانی بر جا گذاشت.

برایان تاکر، رئیس و موسس مرکز ژئوهزاردز می‌گوید این موسسه زمین‌شناسی در دهه 1990 پیش‌بینی کرده بود که اگر زلزله نپال بار دیگر تکرار شود، این بار تلفاتی بالغ بر 40هزار نفر برجا خواهد گذاشت.

این موسسه در آخرین به‌روزرسانی سایت خود چنین نوشت: «با توجه به نرخ رشد سالانه 5/ 6 درصدی جمعیت منطقه که یکی از متراکم‌ترین بافت‌های جمعیتی جهان را در خود جای داده است، 5/ 1 میلیون نفر از مردم کاتماندو به‌ وضوح در معرض خطر جدی و روزافزون زلزله قرار داشتند.» البته کاتماندو تنها جایی نبود که وقوع یک زلزله شدید برای آن پیش‌بینی شده بود.

تاکر می‌گوید تهران، هاییتی، لیما، پرو و پادانگ اندونزی نیز به همین شکل در معرض خطرند چون در این مناطق گسل‌ها تحت فشارند و از سوی دیگر رعایت استانداردهای ساخت و ساز در این مناطق و آمادگی آنها در برابر بلایا، ناکافی به نظر می‌رسد، اما مناطق دیگر جهان هم در آسایش نیستند.

طی 76 سال اخیر زلزله‌های زیادی در گسل شمال ترکیه روی داده‌اند. زلزله سال 1999 ترکیه بیش از 17هزار کشته بر جا گذاشت. انتظار می‌رود که مرکز زلزله شدید بعدی هم جایی در داخل یا حوالی استانبول باشد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد