ایران چهارمین مصرف‌ كننده بزرگ نان در دنیا
بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران پس از بنگلادش، مصر و تركیه به عنوان چهارمین مصرف‌كننده بزرگ نان در جهان شناخته می‌شود.

حجم بازار مصرف نان دنیا مطابق با آمار موسسه Insead سالانه حدود 86 میلیارد دلار برآورد شده است. یك سوم این بازار سهم آسیا و اقیانوسیه بوده كه بزرگترین بازار نان در دنیا را تشكیل می‌دهند. پس از این منطقه آمریكای شمالی با 25 درصد و اروپا نیز با همین میزان سهم در رده‌های بعدی قرار دارند.آمریكای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا مجموعا با 17 درصد سهم كوچكی از كل بازار مصرف نان را به خود اختصاص می‌دهند.

در یك بررسی مشخص می‌شود كه ایران پس از بنگلادش، مصر و تركیه به عنوان چهارمین مصرف‌كننده نان در جهان شناخته می‌شود. سهم نان در سبد غذایی خانوارها نشان می‌دهد در كشور بنگلادش این سهم به حداكثر می‌رسد به طوری‌كه هزینه مصرفی نان بیش از 50 درصد از كل هزینه‌های مواد خوراكی خانوارهای كشور بنگلادش را شامل می‌شود.

پس از این كشور، كشورهای مصر، تركیه و ایران قرار دارند. كمترین هزینه مصرف نان نیز مربوط به كشورهای توسعه یافته استرالیا، ایالات متحده و فرانسه است.

هر ایرانی 140 كیلوگرم نان می‌خورد. آمارها حكایت از آن دارد كه ایرانی‌ها در سال حدود 140 كیلو گرم نان مصرف می‌كند. این میزان مصرف حتی از كشورهای همسایه‌مان نیز بیشتر است و با وجود داشتن فرهنگ مشترك با بسیاری از كشورهای اطراف، استفاده از نان در وعده‌های غذایی ایرانیان بسیار بیشتر است. به طور نمونه میزان مصرف نان در كشور تركیه با 100 كیلو در سال در مقامی بعد از ایران قرار دارد.

جداول گویای آن است كه مصرف نان در ژاپن تنها 10 كیلوگرم در سال بوده و این میزان در آمریكا 29 تا 39، انگلستان 39 تا 53، هند 97، استرالیه 53 و خاورمیانه 118 كیلوگرم برآورد شده است.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir