دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از اجرایی نشدن طرح استفاده از شربت تریاک به دلیل مقاومت برخی مسئولان وزارت بهداشت و تاسیس 11 اردوگاه اجباری کار برای تنبیه مواد فروشان خبر داد.
 

به گزارش مهر اسماعیل احمدی مقدم صبح دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این مطلب افزود: با وجود هماهنگیها و موافقتهای به عمل آمده در جلسات میان ما و مسئولان وزارت بهداشت این طرح تاکنون اجرایی نشده است اما با این همه امیدواریم امسال با هماهنگی وزیر بهداشت این طرح اجرا شود.

مشاور رئیس جمهور با تشریح برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تقویت پلیس مبارزه با مواد مخدر، انسداد کامل مرزهای استان سیستان و بلوچستان، ادامه طرح نجات معتادان و سالم سازی محیط جامعه از اعتیاد از جمله اصلی ترین برنامه‌های ما برای امسال است. 

احمدی مقدم با تشریح چگونگی اجرای طرح نجات معتادان گفت : پیش از این ما پارکها، گذرگاهها و خیابانها را از وجود معتادان پاک کردیم اما آنها با حضور در اماکن پنهان و دخمه‌ها به کارخود ادامه دادند که به تدریج تا پایان سال برنامه داریم این اماکن را نیز به صورت کامل پاکسازی و آنها را به مراکز درمانی انتقال دهیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در بخش درمان گفت: در این حوزه هم اکنون 73 درصد درمان معتادان بر عهده بخش خصوصی است که امیدواریم بخش خصوصی فعالیت خود در این حوزه را باز هم بیشتر کند.

احمدی مقدم در ادامه با اشاره به عدم تأثیر گذاری قوانین قبلی در رابطه با برخورد با مواد فروشان خرد گفت : یکی دیگر از برنامه های جدی ما با همکاری قوه قضائیه و سازمان زندانها فرستادن مواد فروشان خرد به اردوگاههای کار اجباری است که این کار با ایجاد 11 اردوگاه انجام خواهد شد.

وی افزود : در این اردوگاهها به این افراد هیچ مهارتی آموزش داده نمی شود و آنها برای تنبیه تحت فشار کاری زیاد قرار می‌گیرند و معتقدیم بهترین راهکار برای مقابله با مواد فروشان بزرگ نیز اعمال مجازاتهای سنگین و زندان است.

احمدی مقدم با اعلام افزایش 15 درصدی بودجه بخش پیشگیری گفت : در این بخش توجه ویژه ای به سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها خواهیم داشت و به دنبال اجرای روشهای کم هزینه و سودمند هستیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین برنامه های ستاد را فقط در حوزه مقابله با مواد مخدر و روانگردانها اعلام کرد و گفت : این ستاد در رابطه با مشروبات الکلی هیچ برنامه ای ندارد.

سردار احمدی مقدم در رابطه با نوع همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر گفت : ما در کشور افغانستان تنها دولت این کشور را به رسمیت می شناسیم و با نیرویهای خارجی مستقر در این کشور همکاری نخواهیم کرد. ما معتقدیم که هر جا دولت افغانستان حاکمیت دارد تولید مواد مخدر یا صفر شده و یا  به حداقل رسیده است و از نظر ما  بهترین راهکار برای کاهش کشت خشخاش تقویت دولت افغانستان است.

 

  

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news