نمایش زنده‌ سوزی سگ‌های ولگرد
معدوم‌سازی و زنده‌سوزی سگ‌های ولگرد در بومهن این روزها نقل محافل خبری شبکه‌های ماهواره‌ای و گروه‌های مجازی شده است و بررسی ابعاد این حادثه نشان می‌دهد عده‌ای خودسرانه دست به این عمل زده‌اند.

معدوم‌سازی و زنده‌سوزی سگ‌های ولگرد

در روزهای اخیر خبری مبنی بر آتش زدن و کشتن تعدادی سگ ولگرد در یک خانه امن حیوانات در شهر بومهن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای دست به دست چرخیده و موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده است.


چندین بار تذکر داده بودیم!

شهردار بومهن امروز در خصوص این محل و اتفاقات رخ داده اظهار داشت: شهرداری بومهن در زمینه سگ‌های ولگرد به هیچ عنوان برنامه‌ای نداشته است و در حال حاضر هم ندارد.حجت‌الله تاج‌محمدی افزود: این محل کاملاً غیرقانونی، غیربهداشتی و غیرمجاز بوده و نیروهای شهرداری چندین بار به‌صورت شفاهی به محل مراجعه کرده و به صاحبان آن تذکر داده بودند.

وی ادامه داد: از سگ‌های ولگرد باید طبق شرایط بهداشتی و ایمنی اعلام‌شده نگهداری شود و عقیم شوند که پس از اخطار شفاهی داده‌شده، افرادی که این محل را در اختیار داشتند، واکنشی نداشتند و پس از مدتی با تکمیل مستندات، گزارشی را به‌صورت کتبی به نیروی انتظامی ارائه دادیم.

شهردار بومهن تصریح کرد: در این گزارش آمده است که این محل به‌صورت غیرمجاز و غیربهداشتی دایر شده و ما نگران بیماری‌های مسری هستیم که نگهداری غیراصولی و غیربهداشتی ممکن است گریبان‌گیر شهروندان و ساکنان این محل سازد.

وی افزود: پس از حضور مأموران شهرداری، اداره بهداشت، بهزیستی و... در محل و بررسی و دادن اخطار و پس از خروج آن‌ها، مطلع شدیم تعدادی سگ را در آن محل کشته‌اند.

تاج‌محمدی اضافه کرد: پس از وصول این خبر، اعلام کردند که شهرداری بومهن برای جمع‌آوری این حیوانات تلف‌شده ورود کند که ما در این خصوص احتیاط و اعلام کردیم به دلیل مشکوک بودن این حادثه و ... پس از حضور نیروی انتظامی و بررسی ابعاد آن و مشخص شدن دلیل مرگ‌ومیرها، با دستور نیروی انتظامی به جمع‌آوری حیوانات اقدام می‌کنیم.

 

پرونده در اختیار نیروی انتظامی است

شهردار بومهن در خصوص اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که افراد پس از اخذ این اخطار اقدام به سوزاندن محل کرده‌اند، گفت: ادعا نمی‌کنیم این اقدام توسط خود افراد برای حساس کردن مردم و معرفی و سودجویی آن‌ها انجام شده است و این امر بعد از تحقیقات در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی مشخص می‌شود؛ اما قطعاً ادعا می‌کنیم که شهرداری بومهن به هیچ عنوان در این حوزه ورودی نداشته است.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر کارکنان شهرداری به همراه مسؤولان اداره بهداشت بومهن طی گشت‌های خود، محل‌های مختلف نگهداری حیوانات و... را بازرسی و پایش کردند که این محل نیز یکی از مواردی بود که در شهر بومهن وجود دارد.

تاج‌محمدی تصریح کرد: این پرونده در اختیار نیروی انتظامی است و به‌زودی نتیجه تحقیقات آن اعلام خواهد شد.

 

شهرداری بابت سگ‌های ولگرد پرداختی نداشته است

شهردار بومهن در خصوص اینکه اعلام‌شده افرادی با اخذ پول از شهرداری بومهن اقدام به زنده‌گیری سگ‌ها می‌کردند، گفت: شهرداری بابت سگ‌های ولگرد هیچ‌گونه پرداختی به هیچ شکل نداشته و این مباحث بی‌پایه و اساس است.

وی افزود: شهرداری بومهن طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را به فرمانداری ارائه داده است؛ شرکتی به شهرداری بومهن مراجعه و آمادگی خود را برای زنده‌گیری سگ‌ها بر اساس اصول نگهداری، عقیم‌سازی و... اعلام کرد که طرح متأسفانه توسط کمیته انطباق رد شد و اجرایی نشد و هیچ طرح دیگری بابت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تا این لحظه نداشتیم.

 

محل نگهداری سگ‌ها غیرمجاز و غیربهداشتی است

مسؤول خدمات شهری شهرداری بومهن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در این خصوص اظهار داشت: افرادی طی 15 روز اخیر، به دایر کردن مکانی غیرمجاز و غیربهداشتی برای نگهداری سگ‌های گران‌قیمت، تعدادی سگ نژاددار ولگرد و سگ‌های خانگی در بومهن اقدام کردند.

عباس صمدی ادامه داد: اغلب این سگ‌ها از خارج از شهر بومهن به این محل منتقل شده بودند که با شکایت ساکنان محل، با همراهی مسؤول اداره بهداشت و مدیران متولی امر به این محل مراجعه کردیم.

وی افزود: پس از حضور در محل، با تعداد 100 قلاده سگ خانگی و گران‌قیمت مواجه شدیم که به‌صورت کاملاً غیربهداشتی نگهداری می‌شدند.

صمدی ادامه داد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت و با تهیه گزارش و اعلام به نیروی انتظامی، اخطاری به افراد دایرکننده این مرکز غیرمجاز داده شد تا نسبت تغییر محل نگهداری اقدام کنند.

مسؤول خدمات شهری شهرداری بومهن تصریح کرد: دوباره به این محل به دلیل نداشتن حداقل‌های بهداشتی و ایمنی برای نگهداری سگ‌ها، فضای کم، نداشتن دامپزشک و... اخطار داده شد که پس از اخذ این اخطار، جوسازی‌ها آغاز شد.

 

ساخت محل نگهداری سگ‌های ولگرد در جاجرود

این مسؤول افزود: کارگروهی در فرمانداری پردیس به نام سلامت و امنیت غذایی تشکیل شده است که بارها طی نامه‌نگاری به ما اعلام‌ شده که در راستای زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اقدام کنیم.

صمدی بیان داشت: مقررشده با همکاری شهرداری‌های بومهن و پردیس در منطقه جاجرود، محلی برای این اقدام ساخته و تجهیز شود که پس از یک سال توسط شرکت عمران پردیس زمین واگذار شد؛ اما محیط‌زیست مخالفت خود را در خصوص محل زمین اعلام کرده است و رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد و به‌زودی این مرکز دایر می‌شود.

مسؤول خدمات شهری شهرداری بومهن ادامه داد: طی چند سال اخیر، شهرداری بومهن حتی به سگ‌های ولگرد، بیمار، هار و... کاری نداشته است؛ حال چگونه اجازه دهیم فرد یا افرادی اقدام به کشتن سگ‌ها در محل نگهداری کنند.

صمدی بیان داشت: امروز در محل حضور داشتیم و هیچ‌گونه اتفاقی رخ نداده بود؛ هیچ‌گونه گزارش آتش‌سوزی در شهر بومهن نداشتیم و چگونه پس از اخذ اخطار این اتفاق رخ می‌دهد و مردم خود قاضی خوبی هستند.

 

منبع: فارس