عقیم‌سازی زنان روسپی
پس از موجی که کلمه «گورخواب»ها به ساحل افکار عمومی روانه كرد، حالا خبر می‌رسد که يكي از مسئولان استانداري از پيشنهادي سخن گفته که در آن برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی که از ناحیه چنین افرادی به جامعه وارد می‌شود، طرح عقیم‌سازی زنان روسپی کارتن‌خواب را اجرائی کنند.

طرح عقیم‌سازی زنان روسپی کارتن‌خواب اجرائی میشود؟

فریده غیرت در شرق نوشت: پس از موجی که کلمه «گورخواب»ها به ساحل افکار عمومی روانه كرد، حالا خبر می‌رسد که يكي از مسئولان استانداري از پيشنهادي سخن گفته که در آن برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی که از ناحیه چنین افرادی به جامعه وارد می‌شود، طرح عقیم‌سازی زنان روسپی کارتن‌خواب را اجرائی کنند.
 
شنیدن اخباری درباره کارتن‌خواب‌ها و به‌طور‌کلی مسئله فقر در جامعه، برای ما که شهروندان آن هستیم، مسئله تازه‌ای نیست. حمایت‌هایی هم در این سال‌ها انجام شده و نهادهایی چون شهرداری تهران هم وجود دارند که با علنی‌شدن گورخواب‌ها –به‌عنوان مشتی از این خروار- مدعی ارائه خدمات به این دست شهروندان هستند، به نظر می‌رسد تراکم شدید خبرهایی با موضوع فقر در این روزها، با اهداف سیاسی و به قصد تخریب دولت انجام می‌شود، اما باعث نمی‌شود که صورت‌مسئله عقیم‌سازی زنان روسپی کارتن‌خواب را نادیده بگیریم.
 
آنهایی که گمان می‌کنند می‌توانند با اجرای این طرح، از بروز آسیب‌های تازه اجتماعی بکاهند و مشکلات و چالش‌های به‌وجود‌آمده ازسوي این گروه از مردم را کم‌رنگ کنند، مصداق «دفع فاسد به افسد» هستند. مگر می‌شود با زشتی‌ای بزرگ‌تر، زشتی کوچک‌تری را پاک کنیم؟ مگر می‌شود دفع فاسد به افسد کنیم و بدون درنظرگرفتن جایگاه انسانی آدم‌ها به‌راحتی درباره عقیم‌سازی‌شان و درباره ازبین‌بردن یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های انسانی حیاتشان حرف بزنیم؟
 
عقیم‌سازی زنان روسپی حتی اگر کارتن‌خواب باشند و محل بروز فساد، معادله صحیحی نیست به‌ هزارویک دلیل. چنین طرحی نمی‌تواند پاسخ‌گوی مشکلات جامعه‌ای باشد که در آن فقر هربار با چهره‌ای خود را نمایش می‌دهد. گیریم که با عقیم‌سازی توانستند ارتباط این زنان را محدود و مانع از فرزندآوری ناخواسته یا خواسته آنها شوند، آیا دردی دوا می‌شود؟ از سوی دیگر، کدام قانون به آنها این اختیار را داده که درباره یکی از نشانه‌های حیاتی شهروندان این شهر سخن بگویند؟ حتی اگر این زنان از بدترین‌ها، منحرف‌ترین‌ها و عاملان اصلی آسیب‌های اجتماعی دیگر باشند، هیچ قانونی به مسئولان این حق را نداده که بخواهند عقیمشان کنند.
 
زنده‌بودن هر انسان، نشانه‌هایی دارد که ارتباط و تولیدمثل یکی از آنهاست. کسی درباره ارتباط نامشروع این افراد سخن نمی‌گوید، بلکه ذات داشتن رابطه و میل به تولیدمثل نعمتی است که خداوند به انسان داده و انسان‌های دیگر به‌هیچ‌عنوان اجازه دخل‌وتصرف در آن را ندارند. درست است که قانون در مواردی بسیار خاص و با شرایط بسیار ویژه و براساس نظریات پزشکی، اجازه عقیم‌سازی برخی بیماران مبتلا به بیماری‌های خطرناک را صادر کرده، اما نباید از این مجرای بسیار باریک برای عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب استفاده شود. آنها بیش از عقیم‌سازی، به حمایت، درمان و مراعات نیاز دارند، نیاز دارند به عملی‌شدن وعده‌هایی که گاه با داغ‌شدن حوادث از سوی مسئولان مطرح می‌شود و خیلی زود به فراموشی می‌رود.



منبع: روزنامه شرق