وضعیت اجساد هواپیمای تهران-یاسوج چگونه است؟
 فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: تکاوران ارتش موفق شدند قطعاتی از پیکرهای عزیزان سرنشین هواپیما را جمع‌آوری و بسته‌بندی کنند.

گزارشی از وضعیت اجساد پیدا شده

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگویی با اشاره به عملیات تکاوران ارتش برای انتقال پیکرها به پایین قبه دنا گفت: تکاوران از دیروز به محل سقوط هواپیما رفتند و پیکرها را پیدا کردند ولی به لحاظ شرایط جوی نتوانستند شب بگردند و شب در آنجا کمپ زدند.

وی افزود: امروز که با جانشین نیروی زمینی تماس گرفتم آنها موفق شدند قطعاتی از پیکرهای عزیزان سرنشین هواپیما را جمع‌آوری  و بسته‌بندی کنند در حال حاضر هم راه افتادند و سمت به پایین می‌آیند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه فکر می‌کنیم تا ۲ ساعت و نیم دیگر این عزیزان به دامنه کوه می‌رسند، گفت: تیم بعدی در حال صعود است. امیدواریم بتوانیم تا غروب باقی پیکرها را به پایین کوه منتقل کنیم.

امیر حیدری تاکید کرد: برخی پیکرها کامل نیستند قطعاتی از پیکرها کشف شده‌اند و لازم است مسئولان با آزمایش دی ان ای ثابت کنن هر کدام از قطعات متعلق به چه کسی است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در ادامه عملیات از اسکی‌بازها استفاده شود، گفت: بعید به نظر می‌رسد از اسکی‌بازها بتوانیم استفاده کنیم. از تیم ۴۵ واکنش سریع نیروی دریایی بتوانیم زودتر انتقال اجساد را انجام دهیم.


کوهنوردان انتقال دهنده پیکرها، تا ساعاتی دیگر به پایین می‌رسند

مهرعلیزاده توضیح داد: با گروهی از امدادگران که در ارتفاعات دنا در حال تلاش برای انتقال اجساد سانحه هوایی مسیر تهران – یاسوج صحبت کردم. آنان اعلام کردند که به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در حین انتقال اجساد وجود دارد. قرار است اجساد یا به صورت کوله‌پشتی و با شرایط کولبری یا با کمک برانکارد به پایین انتقال داده شوند اما در شرایط فعلی، عملیات انتقال با کندی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: فردا امکان جست و جو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت و هر زمان شرایط جوی اجازه دهد جست و جو ادامه می‌یابد. امکان استفاده از بالگرد برای انتقال اجساد وجود نداشت با وجود اینکه بالگردها در منطقه آماده هستند.

مهرعلیزاده ادامه داد: قطعات باقی مانده از هواپیما و اجساد در فاصله 200 متری از نوک قله دنا قرار گرفته‌اند و شیب این قله بسیار زیاد و خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: 70 نیروی جدید شامل اعضای تکاوران ارتش و هلال احمر با 40 نیروی امدادگر که در شب گذشته در ارتفاعات فعالیت می‌کردند، جایگزین خواهد شد. به میزان 2،‌ 24 ساعت انجام عملیات نیاز است، اما این در شرایطی است که شرایط جوی مناسب باشد.

اولین گروه از پیکر جانباختگان تحویل پزشکی قانونی شد

محسن مومنی از تحویل اولین گروه از پیکر جانباختگان هواپیمای تهران - یاسوج به مراجع قضایی در پایین کوه خبر داد و اظهار داشت: اولین تیمی که در محل سقوط مستقر بود دقایقی پیش توانست پیکر چند تن از جانباختگان را به پزشکی قانونی در پایین کوه تحویل دهد.

وی افزود: البته به موازات این تیم یک گروه ۱۶ نفره نیز به محل سقوط رفته اند تا در صورت امکان اجساد دیگری را منتقل کنند.

مدیرعامل هلال احمر اصفهان تصریح کرد: یک تیم ۴۰ نفره هم به جای این گروه هایی که به پایین کوه آمده اند در حال اعزام به منطقه سقوط هستند که اگر شرایط جوی مساعد باشد امشب را در آنجا می مانند تا کار جست و جوی بقیه پیکرها را پیگیری کنند اما اگر شرایط اجازه ندهد آن ۴۰ نفر هم امکان رفتن به محل را  ندارند.

تاکنون 15 کوله به پایین رسیده است

اسماعیل نجار  اظهار کرد: در حال حاضر نمی توانیم هیچ عدد پیکری اعلام کنیم. چراکه اخبار متفاوت است و کوهنوردان حرفه ای در حال انتقال قطعات به سمت پایین هستند و هم چنان شناسایی توسط کوهنوردان حرفه ای در منطقه در حال انجام است.

وی افزود: شرایط جوی در کوه بسیار سخت است و به همین دلیل نمی توانیم عدد دقیقی بدهیم و فقط می توانیم بگوییم تعدادی از قطعات در حال پایین آمدن هستند.

مدیرکل بحران کشور ادامه داد: دستور داده ایم که اگر نیروها در این شرایط نامساعد جوی امکان عملیات ندارند بازگردند و هرآنچه می توانند با خود به پایین منتقل کنند.

نجار تاکید کرد: تا این لحظه 15 کوله پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست که چه تعداد قطعه در این کوله ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضایی می شود تا با DNAها تطبیق داده شود. وی خاطرنشان کرد: تعدادی اسکی باز نیز به تیم ملحق شده است تا عملیات سریعتر صورت گیرد.


هیچ پیکری به پزشکی قانونی تحویل داده نشده

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد: تاکنون پیکر هیچ یک از جانباختگان سانحه هوایی تهران_یاسوج به پزشکی قانونی استان انتقال داده نشده است.


مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه وبویراحمد:
- پیکرهای غیرقابل شناسایی که به پزشکی قانونی تحویل داده شد با آزمایش های ژنتیک، هویتشان را مشخص می کنیم.
- علت فوت همه جانباختگان سانحه هوایی را مشخص می کنیم.
- شناسایی علت فوت دو تا سه ساعت زمان می برد که ما این زمان را به حداقل می رسانیم.


 اجساد منتقل‌شده قابل شناسایی نیست/شاید کار انتقال پیکرها 10 روز طول بکشد/ با بدترین شرایط جوی روبرو هستیم

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که اولین اجساد حمل شده به یاسوج به هیچ عنوان قابل شناسایی نبوده و باید از طریق پزشکی قانونی شناسایی شوند.

عزیز فیلی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا از یاسوج گفت: اجسادی که امشب به یاسوج انتقال داده شد همگی پیکرهای مختلفی هستند که معلوم نیست متعلق به کدام مسافر است.

وی با اظهار تاسف از حادثه سقوط هواپیمایی تهران _ یاسوج و متلاشی شدن اغلب اجساد مسافران این  پرواز ، اظهار داشت: پیکرهای انتقال یافته تحویل پزشکی قانونی یاسوج شده و باید منتطر بررسی ها و آزمایش های پزشکی قانونی برای مشخص شدن صاحبان این اجساد باشیم.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: شرایط جعرافیایی و وضعیت سخت جوی کار را برای انتقال اجساد و پیکرها سخت کرده بگونه ای که اگر جسد سالمی هم در محل سقوط حادثه باشد باتوجه به این شرایط، امکان انتقال آن وجود ندارد.

عزیز فیلی - معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد

فیلی با تاکید بر اینکه گروه‌های امدادی که کار انتقال اجساد بر عهده آنها است به شدت درحال تلاش برای انتقال اجساد هستند، یادآور شد: این اکیپ ها تا جایی به جلو می روند که بتوانند اجساد را انتقال دهند و اگر وضعیت جوی اجازه جلو رفتن نداد عملیات متوقف خواهد شد.
وی گفت: امکانات به شکل گسترده و مطلوب در منطقه وجود دارد اما متاسفانه شرایط جوی اجازه فعالیت را به امدادگران نمی دهد.
 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت کنونی محل سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج، ادامه داد: این حادثه در بدترین مکان جغرافیایی ارتفاعات دنا اتفاق افتاده و متاسفانه بارش شدید برف، وزش بادهای سنگین، کولاک، یخ زدگی و شیب های تند کار را با سختی‌های خاص خود مواجه کرده است.
فیلی گفت: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی، بارش برف در ارتفاعات دنا تا روز دوشنبه هفته آینده ادامه دارد که بدون شک سبب توقف فعالیت ها و کندی کار می شود.
 

وی با تاکید بر اینکه نیروهای امدادی تمام تلاش خود را برای انتقال اجساد بکار گرفته و می‌گیرند، اظهارداشت: اگر شرایط جوی به شکل آفتابی باشد ظرف ۷۲ ساعت می‌توان تمام اجساد را انتقال داد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر شرایط بارش برف در منطقه ادامه پیداکند کار انتقال اجساد ممکن است به بیش از ۱۰ روز هم‌ برسد.
فیلی از تلاش همگانی هوایی و زمینی امدادگران برای انتقال اجساد هواپیمای تهران _ یاسوج در ارتفاعات دنا تقدیر و خاطرنشان کرد: شدت بارش برف اکنون بگونه ای است که بالگردها نمی‌توانند بخوبی هلی برد کنند.
 
وی گفت: متاسفانه دسترسی به اجساد و منطقه محل سقوط هواپیما برای تیم های امدادی بدلیل بارش شدید برف سخت شده و کار انتقال اجساد، امروز به سختی صورت گرفت.

 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که اجساد انتقال داده شده امروز معلوم نبود متعلق به کدام مسافر است و فقط پیکرهای مختلف در کوله پشتی ها حمل شده است.


 امدادگران با کوله‌پشتی‌ قطعاتی از اجساد سرنشینان هواپیما را به پایین منتقل کردند

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از انتقال قطعاتی از اجساد مسافران هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج توسط امدادگران و انتقال آن به یاسوج خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل نجار در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جست‌وجوی اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: هم‌اینک وضعیت نامساعد جوی در منطقه وجود دارد. ما با ابرهای متراکمی روبه‌رو بودیم. هم بارش برف را داشتیم و هم باید شدیدی در حال وزیدن بود.

وی با بیان اینکه عزیزانی که در آن منطقه حضور داشتند، تماس گرفتند و گفتند که امکان تداوم عملیات میسر نیست، اظهار داشت: در نهایت مقرر شد افرادی که در منطقه حضور دارند، با توجه به توان و امکاناتی که دارند قطعات اجساد را که در جستجو‌هایشان پیدا کرده‌اند، به پایین منتقل کنند و خودشان هم بیایند و نهایتا عملیات متوقف شد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: امدادگران با کوله‌پشتی‌های خود قطعاتی از اجساد عزیزانی که پیدا شده‌اند را به پایین منتقل کرده‌اند. این قطعات به یاسوج انتقال داده شده و در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته شده است.

نجار افزود:‌ به نظر می‌رسد وضعیت کنونی جوی تا دوشنبه ادامه یابد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir