امروز تهرانی ها طی این ساعات از منزل خارج نشوند
کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت: تهران از ساعت ۱۰ الی ۱۴ شاهد تابش فرابنفش خورشید خواهد بود و شاخص این میزان به عدد ۱۰ خواهد رسید که این عدد در طول این هفته در شاخص دیده شده و همچنان دیده خواهد شد.

تهران از ساعت ۱۰ الی ۱۴ شاهد تابش فرابنفش خورشید است

 کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از تابش امواج فرابنفش خورشید در تهران خبر داد.

محمدحسین طالع زاده، کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت: تابش فرابنفش خورشید، تابشی است که به طور معمولی از خورشید و دیگر ستاره‌ها منتشر می‌شود و برای پوست انسان، بینایی و سلول‌های پوستی مضر است. روی کره زمین لایه‌ای به نام لایه اوزون وجود دارد که لایه‌ای بسیار نازک بوده که از گاز اوزون تشکیل شده است و وجود این گاز در جو زمین منجر به دریافت تابش‌های فرابنفش خورشید می‌شود
 
او افزود: با این که مولکول‌های اوزون در جو زمین وجود دارند؛ اما در نواحی نزدیک به استوا و نزدیک شدن زمین عرض‌های جغرافیایی، میزان تابش دریافتی روی سطح زمین در فصل تابستان افزایش می‌یابد. به طور کلی برای سنجش میزان تابش فرابنفش خورشید از اعداد ۱ تا ۱۱ شماره گذاری می‌شود. کمترین میزان UV دریافتی زمین را با عدد ۱ و بیشترین میزان آن را با عدد ۱۱ نشان می‌دهند.

طالع زاده بیان کرد: در ایران معمولا ۲۹ روز از سال میزان اشعه فرابنفش کمتر از ۲ بوده، ۱۱۹ روز بین ۳ تا ۵، ۷۵ روز بین ۶ تا ۷ و ۱۴۳ روز بین ۸ تا ۱۰ است و بالاتر از ۱۱ تا کنون ثبت نشده است. زمانی که اشعه فرابنفش بالاتر از ۱۱ باشد ۷ دقیقه زمان می‌برد تا فرد دچار آفتاب سوختگی شود. زمانی که این اشعه در محدود ۸ تا ۱۰ باشد ۲۰ دقیقه و بین ۶ تا ۷، ۴۰ دقیقه و بین ۳ تا ۵، ۶۵ دقیقه و بین صفر تا ۲، ۱۰۵ دقیقه زمان می‌برد تا آثار آفتاب سوختگی در فرد ظاهر شود.

او گفت: میزان افزایش دریافتی تابش فرابنفش خورشید روی سطح زمین هم طبیعتا به سوراخ شدن لایه اوزون نیز مرتبط است و اگر این لایه در کامل‌ترین حالت خودش باشد، باز هم در جا‌های مختلف کره زمین در بخش‌هایی از سال، میزان دریافت شاخص تابش فرابنفش زیادی را می‌توانیم تجربه کنیم.

1672916_588.jpg

میزان دریافت تابش فرابنفش خورشید در ۱۰ مرداد (تهران)


او گفت: تهران از ساعت ۱۰ الی ۱۴ شاهد تابش فرابنفش خورشید خواهد بود و شاخص این میزان به عدد ۱۰ خواهد رسید که این عدد در طول این هفته در شاخص دیده شده و همچنان دیده خواهد شد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: isna.ir