عربستان سعودی به دنبال ایجاد «ارتشی جدید» است که تشکیل آن در حضرموت آغاز شده است و از داخل عربستان اداره می‌شود.

عربستان سعودی به دنبال ایجاد «ارتشی جدید» است که تشکیل آن در حضرموت آغاز شده است و از داخل عربستان اداره می‌شود. در همین حال انصارالله از پاکسازی آخرین مقر القاعده در استان لحج خبر داد. یک جنگنده ائتلاف متجاوز به یمن نیز در صعده سرنگون شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، منابع آگاه عنوان داشتند که عربستان به ایجاد «هسته جنگ» در منطقه العبر در استان حضرموت مبادرت ورزیده است که مقر فرماندهی این ارتش در منطقه شروره عربستان است اما اردوگاه آن در منطقه العبر در داخل یمن است و سرلشگر محمدعلی المقدشی، رهبری آن را برعهده دارد که این امر در راستای اجرای مصوبات «بیانیه ریاض» صورت می‌گیرد که بر تشکیل ارتش یمنی جدیدی تاکید کرده است.

المقدشی روز گذشته اعلام کرد که درصدد تشکیل ارتشی «یمنی» است که شامل تمامی مردم از «شمال تا جنوب و از شرق به غرب می‌شود.»

وی خطاب به یمنی‌ها گفت: در آمادگی کامل به سر ببرید و به ارتش در زمانی که به صورت رسمی اعلام شد، بپیوندید.

همچنان اطلاعات در مورد این ارتش ضد و نقیض است و علی‌رغم اینکه المقدشی تاکید کرده است که آن «ارتش یمن» است. اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که تابعیت اعضای آن علاوه بر یمنی، همچنین سنگالی و نیجریه‌ای خواهد بود.

از سوی دیگر عربستان روز گذشته نیروهای خود در نوار مرزی با یمن را در درجه بالای آماده‌باش درآورد.

همزمان انصارالله از پاکسازی آخرین مقر نیروهای القاعده در دو منطقه الحمراء و المجحفه در استان لحج در جنوب یمن خبر دادند.

انصارالله در خبری فوری در شبکه المسیره اعلام کردند که این دو منطقه آخرین مقر القاعده در استان لحج بودند.

دراین بیانیه آمده است که مردم قبایل در این دو منطقه مقابله با القاعده‌هایی را آغاز کردند تا آنها را از کشور بیرون برانند و سپس ارتش و کمیته‌های مردمی برای پشتیبانی آنها وارد عمل شدند.

در همین حال، برای نخستین بار جنگنده‌های ائتلاف استان ریمه در غرب یمن را هدف قرار دادند که در این حمله چندین تن کشته و زخمی شدند.

ائتلاف موسوم به طوفان قاطع حملات شدیدی به اردوگاه نیروهای ویژه امنیتی در استان الضالع داشت و حملات خود را در استان‌های عمران، صنعاء و الحدیده از سر گرفت.

از سوی دیگر شبکه المیادین از سرنگون کردن یک هواپیمای ائتلاف متجاوز در منطقه الملیل در صعده خبر داد.

این در حالی است که فعالان در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تصاویر و فایل‌های ویدئویی را از سقوط یک جنگنده عربستانی در صنعاء منتشر کرده بودند. برخی منابع گفته بودند این جنگنده توسط انصارالله یمن سرنگون شده بود.

در همین حال، درگیری‌های شدیدی میان حامیان عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با نیروهای جنبش انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در استان الضالع در جنوب یمن به وقوع پیوست.

از سوی دیگر، در چارچوب مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک، هیاتی از انصارالله وارد عمان شده تا تحولات را با دولت عمان بررسی کند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله نیز در مصاحبه‌ای با شبکه المسیره اظهار امیدواری کرد که توافقی برای توقف تجاوزات به ویژه قبل از کنفرانس ژنو صورت بگیرد و سپس مذاکرات یمنی - یمنی آغاز شود که ثبات و امنیت را در این کشور برقرار ساخته و یمنی‌ها را به سمت تشکیل دولتشان ببرد.

در همین حال، خالد بحاح، معاون عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن مرکز «امید» را در کنسولگری یمن در جده افتتاح کرد تا اوضاع محدود یک میلیون تن از افرادی که در منطقه الغربیه اقامت دارند، بهبود یابد.

52261