به گزارش خبرآنلاین دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتزِک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت دبیر کل اجلاس سازمان های غیردولتی (سیکا) برای بحث و تبادل در خصوص امنیت آسیا و همکاری های قاره ای در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ملاقات با برخی از مقامات این کشور و همچنین سخنرانی در اجلاس سیکا ، روز چهارشنبه در ادامه دیدارهای خود ، با رئیس و مسئولان مرکز مطالعات استراتژیک این...

در ابتدای این ملاقات ژنرال سین خو ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر ولایتی ، گزارشی از فعالیت های مطالعاتی و حقیقاتی مرکز ارائه و برای همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امادگی و علاقه نمود و از مشاور مقام معظم رهبری برای شرکت در اجلاس توسعه امنیتی در آسیا که توسط این مرکز در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد دعوت به عملاورد .
دکتر ولایتی نیز ضمن تشکر از برنامه ریزی به عمل امده به منظور انجام این ملاقات در خصوص تنوع فعالیت ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مطالبی را ارائه و گفت : حوزه تکنولوژی و علمی و فناوری در مرکز با اهتمام جدی در حال پیگیری است و می توان بستر های لازم همکاری را در حوزه های مورد علاقه طراحی و عملیاتی نمود ضمن ان که همگرایی کشورهای آسیا در حوزه اقتصادی مناسب اما کافی نیست و باید دو کشور چین و ایران به عنوان کشورهای تاثیر گذار در این منطقه در دیگر زمینه ها به ویژه تامین امنیت و صلح همکاری های خود را گسترش دهند .
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی در خصوص حل و فصل موضوعات هسته ای نیز گفت » جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات از طریق مذاکره تلاش نموده اما در برابر زیاده خواهی های برخی کشورهای غربی نیز ایستادگی می نماید و باید با کمک کشورهای علاقه مند به نتیجه مناسب و مطلوب و به نتیجه رسیدن موضوعات در برابر این زیاده خواهی ها مقاومت نمود .
ژنرال سین خو همچنین بعد از توضیحات دکتر ولایتی در خصوص وضعییت خاورمیانه ، یمن ، سوریه ، عراق خواستار تلاش و همکاری ها و مشورت دو طرف در حوزه مسائل منطقه ای گردید و اظهار امیدواری نمود که بتوانند زمینه های مناسب و فراگیرتری را برنامه ریزی و اجرا نمایند .
دکتر ولایتی همچنین در این سفر و در دیدار جداگانه روز چهارشنبه با رئیس و مسئولان اکادمی علوم اجتماعی این کشور به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مجموعه های مطالعاتی و پژوهشی که مشورت های لازم را به دولت ارائه می نماید ملاقات و به طور خاص در خصوص احیا جاده ابریشم توضیحاتی را ارائه نمود .
دکتر و لایتی با تاکید بر این نکته که دو کشور در منطقه دارای جایگاه بسیار مهم و تاثیر گذاری هستند خاطر نشان کرد: تجدید حیات جاده ابریشم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و به ظور طبیعی به دلیل سابقه تاریخی و اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوع ، می تواند تاثیر گذاری جدی را در این زمینه داشته باشد و همکاری های دو کشور برای تحقق این مهم ضروری است .
در این ملاقات همچنین مقرر شد تا اتاق های فکر دو طرف تشکیل و برای اجرای برنامه ها و پروژهای مختلف اقدامات مورد نظر طراحی و عملیاتی گردد.
در همین ارتباط و در دیدار جداگانه دیگر هم دکتر ولایتی در موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین (cicir) که زیر نظر نخست وزیر و شورای دولتی این کشور اداره می شود نیز شرکت نمود و با ردیس و معاونین این مجموعه به خصوص در حوزه موضوعات منطقه ای و خاوریمانه به بحث و تبادل نظر پرداخت .
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و ضرورت همکاری دو طرف یادآور شد : جمهوری اسلامی ایران در برابر گروه های افراطی ، تکفیری و تروریسم در منطقه ایستادگی نموده و این مسیر را ادامه خواهد داد و با توجه به جایگاه دو کشور و مسائل و مصیبت هایی که برخی کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای آسیایی در این حوزه ایجاد نموده اند ضرورت همکاری بیشتر وجود خواهد داشت و مراکز مطالعاتی دراین زمینه و ارائه راهکارهای راهبری و استراتژیک می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند .
در این ملاقات ها مهندس فروزش معاون مرکز تحقیقات ، صفری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین ، سعید محمدی مشاور رئیس مرکز دکتر ولایتی را همراهی کردند .

4949