واکنش ها به همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق
کابینه عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان اعلام کرد و آن را نقض قانون اساسی‌ این کشور خواند.

کابینه عراق همه‌پرسی کردستان را تهدیدی بر امنیت ملی این کشور خواند

 به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، شورای وزارتی امنیت ملی عراق اعلام کرد که با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مخالف است زیراکه قانون اساسی‌ را نقض می‌کند و برگزاری این همه پرسی به مثابه تهدید علیه امنیت ملی، وحدت و یکپارچگی عراق است.

دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی، نخست وزیر دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای وزیران عراق بر موضع صریح خود در حمایت از وحدت، تضمین جان همه شهروندان و توقف اقداماتی که امنیت کشور را تهدید کند، تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که کابینه عراق به دنبال تحقق امنیت برای همه شهروندان عراقی است و بر امنیت کشور و همزیستی صلح آمیز میان شهروندانش تاکید دارد و اجازه نمی‌دهد این همزیستی تهدید شود.

این شورا بر اهمیت گفت‌وگو برای حل مشکلات موجود به جای از بین بردن امنیت و به خطر انداختن کشور تاکید کرد.

پیشتر حیدر العبادی اعلام کرده بود که بغداد آماده دخالت‌ نظامی در صورتی است که این همه پرسی اقلیم کردستان منجر به خشونت شود این در حالی است که آمریکا، انگلیس و فرانسه بیانیه‌های رسمی‌ای صادر و در آن تاکید کردند که مخالف برگزاری همه پرسی استقلال هستند.

صدها شهروند ترکیه در اعتراض به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در شهر استانبول تظاهرات کردند.

 به نقل ازخبرگزاری رویترز، این تظاهرات روز یکشنبه در شهر استانبول در اعتراض به تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر(سوم مهر) برگزار شود، انجام شد.

این تظاهرات را حزب اپوزیسیون "جنبش ملی‌گرا" ترکیه سازمان‌دهی کرده بود.

تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های ترکیه و ترکمان‌ها را در دست داشتند، از دولت ترکیه خواهان دخالت و ممانعت از برگزاری همه‌پرسی شدند.

ترکیه، آمریکا و قدرت‌های غربی دیگر، اقلیم کردستان عراق را به لغو همه‌پرسی تشویق کردند.

برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث نگرانی این کشورها شده و آن را آغازی برای تنش میان بغداد و اربیل می‌دانند.

ترکیه نسبت به موفقیت این همه‌پرسی نگران است.

علی رغم این درخواست‌ها و نگرانی‌ها، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیشتر اعلام کرد این همه‌پرسی در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

کورشاد میجان، رئیس جوانان این حزب در سخنرانی خود در این تظاهرات خاطر نشان کرد: شهر کرکوک که از هزاران سال پیش وطنی برای ترکمان‌ها به شمار می‌آید اکنون از سوی نیروهای پیشمرگ و عناصر تروریستی "پ.ک.ک" اشغال شده‌ است.

در این راستا، ایدین البیاتی، رئیس اتحادیه جمعیت "ترکمان ایلی" تصریح کرد: این همه‌پرسی‌ که اقلیم کردستان عراق قصد برگزاری‌اش را دارد باعث تقسیم منطقه می‌شود.محمد توتونجو، رئیس جمعیت " ترک‌های عراق" نیز افزود: ماجراجویی‌هایی که علیه مناطق ترکمان در عراق و سوریه اتفاق می‌افتد در واقع ترکیه را هدف قرار می‌دهد.

ترکیه و کشورهای عربی مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی در استان کرکوک و بقیه مناطق درگیر اعلام کردند.

دولت عراق نیز با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کرده و می‌گوید این همه‌پرسی قانون اساسی کشور را نقض می‌کند و به نفع کردها نیست.

اردوغان: بارزانی برای تجزیه عراق تلاش می‌کند

 به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به خبرنگاران پیش از عزیمت به شهر نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اگر شما به دنبال فروپاشی عراق هستید ما به شما نخواهیم گفت که بیایید و به کارتان ادامه دهید. ما مخالفتمان را به آنها و در مذاکرات دوجانبه گفته‌ایم.

اردوغان خاطر نشان کرد: من هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه را به شهر اربیل فرستادم و به آنها اعلام شد که مرتکب یک اشتباه می‌شوند. ما به آنها گفتیم که شما بعد از آنکه این مساله را بارها مورد بحث قرار داده‌ایم به مقاومت ادامه می‌دهید.

اردوغان انتقادهای شدیدی را از مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق با یادآوری حمایت‌های ترکیه و کمک‌های این کشور به کردستان عراق در سال‌های اخیر مطرح کرد.

وی گفت: زمانی که شما به مشکل برمی‌خورید پشت درهای ما می‌آیید و هرگونه کمکی از جانب ما دریافت می‌کنید اما زمانی که کار به فروپاشی عراق می‌رسد شما راه خودتان را می‌روید.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که آنکارا تصمیم به تغییر تاریخ برگزاری نشست دو سالانه شورای امنیت ملی خود از ۲۴سپتامبر به ۲۲ سپتامبر گرفته و در همان روز این نشست نیز نشست کابینه دولت برگزار خواهد شد.

اردوغان با تاکید بر اینکه آنکارا و بغداد مواضع مشابهی در قبال همه پرسی دارند تمامیت ارضی آنان را "غیرقابل تفکیک" خوانده و گفت: در شهر نیویورک با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به منظور بحث درباره این وضعیت دیدار خواهد کرد.

وی اظهار کرد: این مساله در ضمن دیدار من با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این شهر هم در دستور کار خواهد بود.

هیئتی از اقلیم کردستان عراق برای مذاکره با دولت مرکزی به بغداد می‌رود

به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، شورای همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که مسئول برگزاری همه پرسی است، روز یکشنبه نشستی را با حضور مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم برگزار و در این نشست تصمیم گرفته شد که هیئتی برای برگزاری مذاکرات طی دو روز آینده به بغداد سفر کند.

با این حال در این نشست بار دیگر تأکید شد که همه پرسی به تأخیر نخواهد افتاد.

قرار است همه پرسی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز شنبه اعلام کرده بود، در صورتی که همه پرسی اقلیم به خشونت بینجامد بغداد آماده مداخله نظامی خواهد بود. آمریکا، انگلیس، ترکیه و بسیاری از کشوهای منطقه و جهان با این همه پرسی مخالفند.

شورای همه پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این شورای پیشنهادات جامعه جهانی را بررسی کرده‌اند اما "این پیشنهادات ضمانت کافی را برای برآوردن خواسته‌ها و آرمان‌های مردم کردستان به همراه ندارند."

این شورا تأکید کرد: رهبری کردستان با دیده احترام و تقدیر به تلاش‌های جامعه جهانی می‌نگرد اما روند همه‌پرسی تنها مکانیسمی برای رسیدن به حق سرنوشت است و این روند ادامه خواهد داشت.

شورای مذکور ادامه داد: به خاطر تضمین حق تعیین سرنوشت مردم کردستان، مذاکرات با تمامی طرف‌های بین المللی با روحیه سازنده و مسئولانه ادامه خواهد داشت.

تأکید دبیرکل سازمان ملل بر مذاکرات منظم بین بغداد و اربیل

به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، همه‌پرسی برنامه‌ریزی‌شده برای سوم مهر ماه ممکن است به ضروریات شکـست‌ دادن داعش ضربه زده و مانع بازسازی شهرها و مناطق بازپس‌گرفته‌شده طی ماه‌های گذشته شود.دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر استقلال، تمامیت ارضی و یک‌پارچگی عراق احترام، تصریح کرد، بر این عقیده است که همه موضوعات مهم میان دولت فدرال و اقلیم کردستان، باید از طریق گفت‌وگوی ساختاری و منظم و مصالحه سازنده حل شود.

گوترش از رهبران سراسر عراق خواسته است تا با بردباری و خویشتن‌داری با این موضوع روبه‌رو شوند.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال در مورد تاثیر همه‌پرسی بر بازگشت میلیون‌ها آواره ناشی از نبردها با گروه داعش، به محل زندگی خود، ابراز نگرانی کرده‌ است.

 سفیر انگلیس در عراق بر لزوم تصمیم گیری درباره همه پرسی جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق با همکاری دولت مرکزی این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، فرانک بیکر سفیر انگلیس در عراق در کنفرانس مطبوعاتی خود در جریان بازید از استان حلبچه این کشور گفت: "موضع دولت انگلیس واضع است. ما حق تعیین سرنوشت هر ملتی را تایید می کنیم و ملت عراق هم همین حق و حقوق را دارد".

وی تاکید کرد: انگلیس معتقد است که زمان برای برگزاری همه پرسی در حال حاضر مناسب نیست.بیکر افزود: فکر می کنیم که تصمیم اجرای همه پرسی باید با همکاری با دولت عراق باشد.

واکنش شمخانی به همه پرسی در اقلیم کردستان عراق

 امیر دریابان شمخانی در حاشیه بیست و هشتمین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دستاوردهای اخیر محور مقاومت در برابر تروریسم تاکید کرد: سیاست داعش پروران برای اعمال راهبرد ناامن سازی منطقه از طریق ابزار تروریسم، فرجام تلخی را برای طراحان این فتنه بدنبال داشت.

وی افزود: پیشکسوتان جهاد و شهادت که 8 سال با دستان خالی در برابر صدام و حامیان منطقه ای و فرامنطقه‌ای او ایستادند و از اسلام و ایران دفاع کردند، نسل پرورش دهنده شهید حججی ها هستند.

شمخانی گفت: این محفل فرصتی برای بیعت مجدد با آرمانهای امام راحل و فرامین مقام معظم رهبری ونشان دهنده پویایی فرهنگ والایی است که شهید حججی ها را آماده سربازی در راه آرمانهای انقلاب اسلامی می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اثرات ضد امنیتی طرح  برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: اکنون که با همت کشورهای خط اول مبارزه با تروریسم به پایان حضور فیزیکی عناصر تکفیری وابسته نزدیک می شویم، برخی اقدامات نسنجیده می تواند خطر شکل گیری منازعات جدید و بازتولید ناامنی افزایش دهد.

وی با اشاره به تاثیر مخرب برگزاری همه پرسی در اقلیم در از دست رفتن فرصت ها و ظرفیت های فراوان و اثرگذار جامعه کردی در حاکمیت عراق اظهار داشت: برگزاری همه پرسی می تواند موجب تشدید اختلاف نظرهای موجود بین احزاب و گروه های کردی شده و با افزایش تنشهای ناخواسته در این منطقه مصائب و رنج های مضاعف برای مردم ستم دیده و شجاع اقلیم را رقم خواهد زد.

لاریجانی: برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان به زیان مردم است/ دشمنان عراق به دنبال تجزیه هستند

 علی لاریجانی که به استان آذربایجان غربی سفر کرده، عصر امروز (یکشنبه، 26 شهریورماه) در گفت‌وگو با شبکه استانی آذربایجان غربی گفت: در نشست‌های شورای اداری و فعالان اقتصادی دغدغه‌های مسئولان و فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی شنیده شد. با توجه به تصویب برنامه ششم توسعه قصد داشتم تا با سفر استانی از نزدیک در شرایط اجرای برنامه قرار بگیرم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی می‌تواند جهش اقتصادی داشته باشد، گفت: قوانین خوب و راهگشایی در مجلس مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید مصوب شده، همچنین گشایش‌هایی برای کارآفرینان در نظر گرفته شده است و در برنامه ششم نیز حمایت‌های لازم از بخش کشاورزی انجام شده است.

دکتر لاریجانی گفت: استان آذربایجان غربی از مزیت‌های خوبی در بخش کشاورزی برخوردار بوده که البته باید به صنایع تکمیلی نیز توجه شود و در این راستا با توجه به مصوبه برداشت یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به منابع ریالی زمینه برای توسعه بیشتر فراهم شده البته بانک ها نیز معادل همین میزان اعتبار در نظر می‌گیرند تا در قالب تسهیلات با میانگین سود 6 درصد به موضوع اشتغال زایی روستاییان اختصاص دهند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه به موضوع استفاده از آبیاری نوین در بودجه توجه شده، افزود: 85 درصد از منابع مالی برای آبیاری تحت فشار و نوین توسط دولت ارائه می‌شود و توجه به این موضوعات در احیای دریاچه ارومیه موثر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی با 3 کشور دارای مرز مشترک است، بنابراین باید با توسعه صنایع بسته بندی زمینه صادرات محصولاتی مانند میوه را فراهم کرد. به طور مثال در این استان محصول سیب به شکل قابل توجه تولید می‌شود و پیگیری‌ها برای صادرات محصولات انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه به مسائل دریاچه‌ها و تالاب‌ها مانند دریاچه ارومیه توجه شده البته اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه شتاب خشک شدن این دریاچه را کاهش داد اما برای احیای دریاچه به بسته‌ای از کارها نیاز است تا موضوع سامان یابد.

دکتر لاریجانی با اشاره به بازدیدش از وضعیت دریاچه ارومیه گفت: امروز در مشاهده وضعیت دریاچه ارومیه با صحنه دردآوری مواجه شدم بنابراین باید به روند احیای دریاچه توجه شود به دلیل اینکه انجام این مهم در جذب توریست و آبادانی منطقه تاثیرگذار است.

دولت عراق و همسایگان این کشور با همه‌پرسی مخالفند

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: در این زمینه نظرات کشور قبلا به صراحت گفته شده و حتی به برخی از دوستان ما که از اقلیم کردستان به ایران آمده بودند این بحث را مطرح کردیم که باید قبل از انجام هر اقدام سیاسی به این موضوع فکر کرد که این اقدام چه خاصیتی دارد به عبارت دیگر باید جلوتر از آن نیز دیده شود که آیا اقلیم کردستان عراق می تواند با انجام این کار شرایط اقتصادی بهتری را برای مردمش فراهم کند و باید این موضوع را در نظر داشت که دولت و مجلس عراق مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده اند بنابراین باید توجه داشت که از لحاظ اقتصادی نیز حمایت نمی شود و این موضوع باعث ایجاد بحران می شود.

لاریجانی ادامه داد: دولت عراق و همسایگان این کشور با موضوع برگزاری همه پرسی در عراق مخالف هستند این موضوع می‌تواند در آینده برای این کشور مشکل ایجاد کند و با ضرر اقتصادی نیز روبه رو می‌شود به همین جهات مخالف برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی گفت: بعد از دیکتاتوری صدام در عراق و مبارزات مردم این کشور، عراق به یک ساختار دموکراتیک رسیده و از آن زمان انواع و اقسام مشکلات را برای این کشور ایجاد کرده‌اند یا تروریست به این کشور فرستاده‌اند یا از تروریست ها حمایت کردند و مردم عراق از این بابت زیان دیده‌اند. سوال این است چرا برای مردم عراق مشکل درست می کنید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت الله سیستانی نقش مهمی در بسیج مردم علیه تروریست ها داشت اما هنوز مسئله تروریست ها در کشور به طور کامل حل نشده می خواهند این کشور را تجزیه کنند و به دنبال ایجاد دردسر هستند این در حالی است که موفق نخواهند شد.

دکتر لاریجانی افزود: اینکه مردم عراق می خواهند زندگی دموکراتیک داشته باشند برای برخی ها آزار دهنده شده است، بنده به یاد می آورم که یکی از سران کشورها اظهار کردند به چه دلیل بعثی ها را به کشورتان راه دادید که در پاسخ گفت آن ها آمریکایی هستند این در حالی است که خود آن کشور وابسته بود و تنها بهانه گیری می کرد البته این اقدامات علیه مردم عراق به این دلیل است که اگر عراقی که از جمعیت قابل توجهی برخوردار است همچنین منابع انرژی دارد ساختار خوبی پیدا کند کشورهای دیگر احساس می کنند عقب افتاده اند و علت مخالفتشان بر این اساس است که یک ماجراجویی جدید برای عراق به وجود آورند.

وی افزود: یک روز به عراق تروریست می فرستند، یک روز موضوع تجزیه این کشور را مطرح می کنند که این اقدامات برای آینده مردم عراق مضر است.

 نوری مالکی: اجازه ایجاد "اسرائیل دوم" را نمی‌دهیم

 به نقل از المیادین، نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با داگلاس سیلیمان، سفیر ایالت متحده در عراق درخصوص تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی و همچنین پیامدهای مساله برگزاری اقلیم کردستان گفت‌وگو کرد.مالکی تاکید کرد: باید برگزاری همه‌پرسی لغو شود با توجه به اینکه مغایر با قانون اساسی است و به نفع مردم عراق بالاخص کردها نیست.

معاون رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ما اجازه ایجاد "اسرائیل دوم" در شمال عراق را نمی‌دهیم.وی به کسانی که خواهان برگزاری همه‌پرسی هستند نسبت به پیامدهای خطرناکی که این اقدام بر امنیت، حاکمیت و تمامیت عراق بر جای می‌گذارد، هشدار داد.

نوری مالکی در پیش گرفتن زبان گفت‌وگوی جدی برای حل تمامی مشکلات براساس قانون اساسی‌ای که همگان به آن رای داده‌اند، خواستار شد.

وی از رهبران اقلیم کردستان نیز خواست تا به تمایل مردم عراق که مخالف برگزاری همه‌پرسی‌اند و همچنین به رویکردهای جامعه بین‌الملل که با آرمان‌های مردمی و ملی عراق همخوانی دارد، احترام بگذارند.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: / مهر / تسنیم / تابناک / ایسنا