ائتلاف ملی عراق از شکست مذاکرات با کردها خبر داد
ائتلاف ملی عراق اعلام کرد که مذاکرات با کردها پیرامون همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان شکست خورده است.

انتشاری اخباری از تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

 به نقل از پایگاه التغییر، ائتلاف ملی عراق با اعلام شکست مذاکرات با طرف کردی پیرامون عدم برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، تأکید کرد که کاملا مخالف این همه‌پرسی است و از دولت فدرال عراق در اقداماتش علیه همه‌پرسی حمایت می‌کند.

ائتلاف ملی عراق اعلام کرد: مسئولان کرد باید از تصمیم خود پیرامون همه‌پرسی صرف‌نظر کنند تا کشور را از خطرات بزرگی که همه‌پرسی به دنبال خواهد داشت، دور سازند.

این ائتلاف تأکید کرد: مذاکرات با هیأت کرد به این دلیل شکست خورد که این هیأت خواهان انجام گفت‌وگوها پس از برگزاری همه‌پرسی شد و ائتلاف با این درخواست مخالفت کرد.


انتشاری اخباری از تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

 به نقل از العهد، برخی منابع رسانه‌ای کرد به نقل از معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان، اعلام کردند که دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات با قبول پیشنهاد بین‌المللی، با تاخیر در برگزاری همه‌پرسی استقلال موافقت کرده‌اند.

از سوی دیگر، پایگاه روسیا الیوم گزارش داده که اقلیم کردستان طرح بین‌المللی مبنی بر تعویق در برگزاری همه‌پرسی را پذیرفته است.

این در حالی است که شبکه روداو وابسته به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده چنین توافقی میان دو حزب صورت نگرفته و همه‌پرسی در تاریخ معین آن یعنی دوشنبه ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود.

پاول طالبانی، فرزند جلال طالبانی و عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق پیش‌تر اعلام کرده بود، این حزب و حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، با پیشنهاد آمریکا و پیشنهاد بین‌المللی برای به تعویق انداختن همه‌پرسی موافقت کرده‌اند. با این حال، منابع خبری گزارش داده‌اند که فرزند جلال طالبانی پست مربوط به این موضع‌گیری خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی حذف کرده است.

پس از این موضع‌گیری، حزب مسعود بارزانی اعلام کرد، هرگونه توافق را با حزب طالبانی برای توقف همه‌پرسی درمنطقه کردستان و کرکوک عراق تکذیب می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما نیز گزارش داد، به گفته منابع آگاه اقلیم کردستان عراق به زودی موضع نهایی خود را در خصوص برگزاری همه‌پرسی یا لغو آن به صورت رسمی اعلام خواهد کرد. رئیس اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرد به زودی بیانیه‌ای درباره اظهارات پسر طالبانی در خصوص به تعویق انداختن همه‌پرسی صادر خواهد کرد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir