همه پرسی استقلال کردستان عراق
کردهای عراق امروز (دوشنبه) برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رای رفتند؛ همه‌پرسی‌ای که جهان به ویژه کشورهای همسایه عراق را به چالش کشیده است. در این راستا نخست وزیر عراق صراحتا گفته است، گام‌های ضروری را برای "حفظ وحدت کشورش" برمی‌دارد.

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان


کردهای عراق امروز (دوشنبه) برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رای رفتند؛ همه‌پرسی‌ای که جهان به ویژه کشورهای همسایه عراق را به چالش کشیده است. در این راستا نخست وزیر عراق صراحتا گفته است، گام‌های ضروری را برای "حفظ وحدت کشورش" برمی‌دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز، مراکز اخذ رای راس ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان باز شد و رای گیری تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه خواهد داشت و پنج میلیون و ۳۷۵ هزار فرد ثبت نام کننده می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند.

حدود ۱۲ هزار و ۷۲ مرکز اخذ رای، نه تنها در اقلیم کردستان عراق که شامل استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه است بلکه در مناطق مورد مناقشه از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز ایجاد شده است.

در استان نفت خیز کرکوک، نینوا در شمال عراق، دیالی، ‌صلاح‌الدین واقع در شمال بغداد نیز ۴۸۶۹ مرکز اخذی رای برای بیش از دو میلیون رای دهنده تعبیه شده است.

اما در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر است شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ است. نیروهای زیادی از پیشمرگ‌ها از اربیل عازم کرکوک شده‌اند تا از مراکز اخذ رای و نیز شهروندان محافظت کنند.

سومریه نیوز گزارش داده است، این نیروهای مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند.

نتایج اولیه همه‌پرسی ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آن اعلام خواهد شد و اکثر کردها اطمینان دارند که به استقلال دست می‌یابند به این ترتیب کردها پیمان لوزان مصوب سال ۱۹۲۳ که آنها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده، زیر پا گذاشته‌اند.

این یک همه‌پرسی تاریخی برای کردهاست، در حالی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفته‌ است، این همه‌پرسی با خطراتی همراه خواهد بود.

اما شورای ملی جنبش تغییر (گوران) که از مخالفان برگزاری همه‌پرسی است شرکت در همه‌پرسی را به عهده طرفداران این جنبش گذشته است.

یک منبع در جنبش تغییر تاکید کرد، شورای ملی جنبش به این مساله رای داد که طرفداران این جنبش مخیر هستند در این همه‌پرسی شرکت کنند.

این در حالی است که حسن توران، یکی از رهبران جبهه ترکمانی تاکید کرد: بازگشایی مراکز اخذ رای در مناطق و مدارس ترکمانی در کرکوک اقدامی تحریک‌آمیز است و ساکنان استان نباید در همه‌پرسی شرکت کنند.

وی اظهار داشت: تمام موسسات فدرال و دستگاه قضایی عراق بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی اتفاق نظر دارند.

کشورهای مجاور نظیر ایران و ترکیه نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و تدابیری را برای تعامل با آن اندیشیده‌ و هر یک گفته‌اند که به نوعی به این همه‌پرسی پاسخ خواهند داد. از اولین اقدامات در این زمینه اعلام بستن مرزهای هوایی ایران به روی کردستان عراق بود. بعد از آن شورای امنیت ملی ترکیه نیز گویا روز یکشنبه اعلام کرد،‌ مرزهای هوایی خود را به روی هواپیماهایی که از اقلیم کردستان می‌آیند یا به آنجا پرواز دارند، خواهد بست.

در این راستا فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق آخرین تلاش خود را کرد و گفت: برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اقدامی یک‌جانبه است و رهبران سیاسی بغداد و اربیل باید از تنش اجتناب کنند.

وی گفته است،‌ تصمیم دارد تلاش خود را برای ازسرگیری مذاکرات برادرانه تعجیل ببخشد.

معصوم افزود: در برابر این اقدام یک‌جانبه باید بر اساس قانون اساسی عمل کرده و کشور و مردم را خطرات جدی دور کنیم. از رهبران بغداد و اربیل می‌خواهم فورا به مذاکره بازگردند و توافق را در اولویت قرار دهند.

وی تصریح کرد: به عنوان رئیس‌جمهوری عراق به تلاش‌ها برای تعجیل در ازسرگیری مذاکرات بین دو طرف ادامه خواهم داد تا به راه‌حل‌هایی برای عبور از این بحران حساس و منع سوء استفاده تروریست‌ها از آن برسیم. همه باید از دستاوردهای ارتش عراق در مبارزه با تروریسم پاسداری کنند. من اطمینان دارم ملت از این بحران به صورت متحدتر و قوی‌تر خارج خواهند شد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir