کلیه آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی متوقف شد
کره شمالی برای نشان دادن تعهد خود اعلام کرده که پایگاه آزمایش هسته ای در شمال کشورش را تعطیل می کند.

رهبر کره شمالی از توقف کلیه آزمایش های هسته ای و موشکی خبر داد

کیم جونگ اون اعلام کرد، کشورش از امروز انجام هر گونه آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک را متوقف خواهد کرد و محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای در شمال این کشور را برای اثبات حسن نیت خود خواهد بست؛ تصمیمی که مورد استقبال دونالد ترامپ و کره‌جنوبی قرار گرفت.

خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اظهاراتی اعلام کرد، از ۲۱ آوریل برابر با امروز (شنبه) کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود را متوقف خواهد کرد.

وی افزود: کره‌شمالی محل مورد نظر برای انجام آزمایش‌های اتمی در شمال کشور را به منظور نشان دادن حسن نیت خواهد بست. این محل نابود خواهد شد و این در راستای تلاش برای تحقق رشد اقتصادی و برقراری صلح در شبه جزیره کره است.

طبق خبرگزاری کره‌شمالی، تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای امری مهم در خلع سلاح جهانی است و کره‌شمالی به تلاش‌های بین‌المللی برای توقف کامل آزمایش‌های اتمی خواهد پیوست.

این خبرگزاری به نقل از رهبر این کشور آورده است، پیونگ‌یانگ دیگر نیازی به انجام آزمایش‌های هسته‌ای یا آزمایش‌های موشک بالستیک قاره پیما ندارد زیرا که برنامه‌هسته‌ای‌اش تکمیل شده است

گزارش شده، این تصمیم در جلسه روسای حزب کارگران کره‌شمالی، حزب حاکم این کشور اتخاذ شده است.

رسانه دولتی کره‌شمالی هم با انتشار اطلاعیه‌ای به تشریح تصمیم رهبر این کشور پرداخته و نوشته است که کیم جونگ اون گفته دیگر نیازی به ادامه آزمایش‌های هسته‌ای وجود ندارد چرا که این آزمایش‌ها به لحاظ نظامی تکمیل شده‌اند و نیازی به ادامه آنها نیست.

اعلام این خبر که تنها چند روز پس از علنی شدن ملاقات مایک پامپئو، رئیس سیا و رهبر کره‌شمالی اعلام شده و می‌تواند یک پیروزی مهم برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تلقی شود.

در همین حال، نشریه وال‌استریت ژورنال آمریکا عصر جمعه نوشت، کیم جونگ اون در جریان دیدار با مایک پامپئو، رئیس سیا به او وعده داده که همزمان با برگزاری دیدار او و دونالد ترامپ، پیونگ یانگ سه زندانی آمریکایی را هم آزاد خواهد کرد.

واکنش‌ها

در پی تصمیم تعلیق برنامه‌ هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی، دونالد ترامپ توییت کرد: کره‌شمالی با تعلیق تمامی آزمایش‌های هسته‌ای اصلی خود موافقت کرد. این خبر بسیار خوب برای کره‌شمالی،‌ جهان و یک پیشرفت بزرگ است! اکنون مشتاقانه منتظر نشست با کیم جونگ اون هستم.

کره‌جنوبی نیز با استقبال از این اعلام پیونگ‌یانگ آن را زمینه ساز شرایطی مثبت برای موفقیت برگزاری نشست سران دو کره و اجلاس سران کره‌شمالی و آمریکا دانست.

سئول افزود، این تصمیم کره‌شمالی به پیشرفت گسترده در زمینه خلع سلاح‌ هسته‌ای در شبه جزیره کره اشاره دارد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن نیز امروز اعلام کرد، زمان برای کاهش فشارها بعد از تصمیم پیونگ‌یانگ درباره تعلیق برنامه هسته‌ای و موشکی‌ای‌اش مناسب نیست.

خبرگزاری کیودو به نقل از اونودرا افزود، ژاپن خواهان دنبال کردن سیاست نهایت فشار بر کره‌شمالی است تا از برنامه‌ تسلیحاتی خود دست بردارد.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir