شاید پانته‌آ بهرام برای ایفای نقش منیژه در زیر هشت كمی بزرگ‌تر از سن واقعی دختر جوانی باشد، اما سیروس مقدم معتقد است هیچ‌كس به‌جز او نمی‌توانست این نقش را بازی كند. به همین دلیل هم...

بازیگر ‌نقش‌های پیچیده
پانته‌آ بهرام را بیش از هر چیز باید بازیگر حرفه‌ای تئاتر دانست زیرا دستاورد‌ها و موفقیت‌های مهم و قابل تحسین او بر صحنه تئاتر ایجاد شده است. او فضای تئاتر و بازیگری تئاتر را خیلی خوب می‌شناسد. بازی‌های خوب او در تئاتر «مرگ یزدگرد»، «زمستان 66»، «پس تا فردا»، تئاتر «راز‌ها و دروغ‌ها»، تئاتر «شكلك» و بسیاری از تئاتر‌های دیگر او خود گواهی بر این مدعا ست. حالا این بازیگر تئاتری به تلویزیون پا گذاشته و توانسته در سریال‌هایی بازی كند كه آنتن را می‌گیرد و بیننده پرتوقع صدا و سیما را پای تلویزیون میخكوب می‌کند.
 
بچه های ابدی
پانته آ بهرام در بچه های ابدی

همسو شدن با فضای سینما و تلویزیون

او بازیگری است كه توانسته با وجود شیوه بازی تئاتری‌اش در تلویزیون و سینما موفقیت‌های در خور تامل و قابل توجهی كسب كند. به عبارت دیگر تلاش كرد تا خود را با فضای تلویزیون و سینما همسو كند و آثاری را انتخاب كند كه جنس بازی‌اش در آنها شیوه درشت نمایی شده و غلو آمیز و آموزه‌های تئاتری‌اش در آنها نمایان باشد تا سرنوشتی كه در خصوص برخی بازیگران تئاتر رخ داده در باره او شكل نگیرد. اتفاقی كه باعث سرخوردگی و حضور همیشگی آنها در عرصه تئاتر شده است. در حقیقت بهرام با بازی پر توانی كه از خود دارد، اجازه این را نمی‌دهد تا كسی بتواند او را بد بداند و از بازی او تعریف نكند... شاید بهرام ویژگی بصری خیلی از بازیگران این روزهای قاب تصویر را نداشته باشد اما با كارنامه كاری‌اش نشان داده كه استعداد امر مهم‌تری در هنرمند بودن هنر هفتم است تا زیبایی‌ها و ویژگی‌های بصری.
 
مسافر نقطه عطف بازی در تلویزیون
پانته‌آ بهرام در تلویزیون كارش را با مجموعه‌هایی چون «وكیل»، «پلیس جوان»، «سكوت»، «چهره به چهره»، «بحران معنویت » و «مسافر» آغاز كرد اما نقطه عطف این حضور به سریال «مسافر» باز می‌گردد. نقش‌های او در سریال وكیل و پلیس جوان چندان محوری نبود و برای او شاید تنها جنبه همكاری مجدد با كارگردان سریال قبلی‌اش را داشت و در وكیل هم شاید بتوان گفت كه جنبه شناخت بازی در قاب تصویر برای او مهم بود، اما مسافر به‌خاطر نقش، شیوه بازی آن دختر معتاد و لحن و گونه خاص ادای دیالوگ و نیز همبازی بودن با بازیگری مانند ابوالفضل‌پور عرب در آثار تلویزیونی او جایگاه متفاوت‌تری یافت.
او در بسیاری از مواقع بازی همسطح و در پاره‌ای موارد بالاتر ازابوالفضل‌پور عرب به نمایش گذاشت. در مسافر بهرام خیلی خوب توانست، نقش زن معتادی را ایفا كند كه به‌خاطر این اعتیاد همه‌چیز را از دست خواهد داد. او چهره جدیدی در تلویزیون بود و همین امر هم به او كمك كرد تا نقش را برای بیننده باور‌پذیر كند. راستی جالب است بدانید كه نام بهرام در سریال مسافر سیروس مقدم هم منیژه بود، یعنی همین اسمی كه در سریال زیر هشت دارد اما این منیژه كجا و آن منیژه كجا. هر دوی نقش‌ها متفاوت است و به جرات می‌توان گفت هیچ ربطی به‌هم ندارند.
 
بازی تحسین بر انگیز در چهار شنبه سوری
پس از بازی در این سریال شرایط خوبی برای حضور او در سینما فراهم شد. اگرچه فیلم‌های نخست او تا فیلم «چهارشنبه سوری» چندان باب میل مخاطبانش نبود اما بازی تحسین برانگیز او در فیلم «چهارشنبه سوری» دوره جدیدی از بازی او را در سینما نوید ‌داد. دوره‌ای كه در آن بازی‌های خوبی در فیلم‌هایی مانند اقلیما، پستچی سه بار در نمی‌زند، هیچ و بدرود بغداد را به همراه داشت. بازی پانته‌آ بهرام در چهارشنبه‌سوری به‌قدری دیدنی است كه بیننده تا ساعت‌ها بعد از خارج شدن از سینما می‌تواند لحظه به‌لحظه بازی او را در ذهنش مرور كند و او را به‌خاطر این همه باهوشی در ارائه نقشش تحسین كند.
 
اقلیما، پستچی سه‌بار در نمی‌زند و هیچ
اقلیما اگر چه داستان آشنایی برای مخاطبانش داشت اما بازی خوب و سرشار از نگرانی و ترس و وحشت پانته‌آ بهرام را نمی‌توان فراموش كرد. در این جنس بازی بهرام باید مخاطب را با خود همراه می‌كرد و با بازی سرشار از اضطراب و استرس و تشویش او ترحم مخاطب را برانگیخت.
در پستچی سه بار در نمی‌زند نقش‌آفرینی و كلام آهنگین پانته‌آ بهرام از نقاط قوت فیلم به‌حساب می‌آمد. دیالوگ سهم بسزایی در ایفای نقش و انتقال حس به مخاطب دارد. در چنین شرایطی اگر دیالوگ برای مخاطب و بازیگر نامفهوم باشد تلاش بازیگر و گروه بی‌نتیجه خواهد ماند. پانته‌آ بهرام در فیلم «هیچ» باوجود اینكه برخی از دیالوگ‌هایش به‌خاطر لكنت زبان نامفهوم بود اما توانست حس نقش را به تمامی درك و آن‌ را به مخاطب خود منتقل كند. به‌طوری كه هم لحظات جذاب نقش برای مخاطب جلوه كرد و هم مخاطبانش در لحظات سخت و تلخ با او ابراز هم دردی می‌كردند. در مجموع حس مخاطب را نسبت به خود بر انگیخته بود. او در هیچ آنقدر خوب بود كه می‌توان او را نمونه‌ای درست و دقیق از زنان این‌چنینی جامعه دانست.
 
اقلیما
اقلیما
 
هیچ
هیچ
 
پستچی سه بار در نمی زند
پستچی سه بار در نمی زند
 
عشق زنی عرب
در فیلم بدرود بغداد نیز او با وجود نامانوس بودن زبان عربی و دیالوگ‌های آن توانست در كنار همراه كردن حس بازی با دیالوگ عربی حالات روحی یك زن عرب را نیز به تمامی به مخاطب غیرعرب خود منتقل كند. صحنه‌ای كه او به دوربین خیره می‌شود و نزدیك به دو دقیقه با زبان عربی مونولوگ‌گویی‌ می‌كند، دیدنی است.
چرا كه تنها ادای دیالوگ و القای حس برای این نقش به‌خصوص كافی به نظر نمی‌رسید. بلكه در وهله اول حالات، زندگی، خواست‌ها، دغدغه‌ها، تنهایی، نیاز و عشق یك زن عرب را درك كرده و قادر به اجرای آن شده. كاری كه پانته‌آ بهرام به‌خاطر آموزه‌های بازیگری‌اش در تئاتر به خوبی از پس آن برآمده است.
 
بدرود بغداد
بدرود بغداد


بازیگر نقش‌های خاص و پیچیده

شخصیت‌هایی كه پانته‌آ بهرام به‌خوبی قادر است از پس آن برآید باید دارای وجوه خاصی باشند، به عنوان مثال این شخصیت‌ها نباید اشخاصی به‌معنای تام رئال باشد. یعنی زنان ساده با دغدغه‌های زنانه كه در حال زندگی عادی هستند نقش‌های مناسب برای بازی این بازیگر نیستند، باید وجوهی غیر زنانه یا غیره عادی در دل شخصیتشان نهفته باشد تا بهرام در پس جست‌وجوی لایه‌های درونی نقش آن را برونی كند. نقش بهرام در مسافران، بدرود بغداد و بسیاری از نقش‌های موفق او از این شاخصه مهم پیروی می‌كردند این اما جدای از علاقه او به جستار در لایه‌های درونی نقش به نوع بازی تئاتری او نیز بازمی‌گردد. او باید حالات‌ غلوآمیزی در نقش‌هایش بیابد و گونه بازیگری‌اش را در آن بگنجاند. اگر در سریالی شخصیت فاقد این وجوه پنهان و پیدا باشد بهرام چندان موفقیتی را كسب نخواهد كرد. به عنوان مثال سریال‌های نخست او از جمله این بازی‌های نه‌چندان موفق او هستند.
 
پانته آ بهرام
 
منیژه شخصیت پیچیده‌ای خواهد بود
بازی اخیر بهرام در سریال «زیر هشت» با وجود اینكه در آغاز او را دختر معمولی كه مایل به داشتن یك زندگی ساده است می‌بینیم اما رمز و رموزی در دل این شخصیت دیده می‌شود كه این مفهوم را به مخاطب منتقل می‌كند كه این كوه آتش‌فشان خاموش تا انتها خاموش باقی نخواهد ماند و با جلو رفتن داستان شاهد اتفاق‌ها و تغییرات اساسی در نقش منیژه خواهیم بود.
از سوی دیگر سیروس مقدم كارگردانی است كه این ویژگی بازی بهرام را به تمامی می‌داند، چرا كه یكی از بهترین نقش‌های بهرام در تلویزیون با سریال او رقم خورده است از این رو به سراغ این شخصیت رفته كه دارای پیچیدگی‌های فراوانی است و از این رو او می‌داند كه بازیگر دیگری جز بهرام قادر به نمایش كشیدن این ویژگی‌های منحصر به فرد نیست...
بی‌شك بازی پانته‌آ بهرام در لحظات حس و اوج و فرود‌ها یا انتقام جویی‌هایی كه در دل داستان پیش خواهد آمد نقشی مهم و محوری خواهد داشت. به عبارت دیگر اگر او درایفای نقشش به درستی برآید مجموعه زیر هشت در رسیدن به آنچه كارگردان، نویسنده و دیگر بازیگران برای رسیدنش می‌كوشند موفق خواهد بود. شاید پانته‌آ بهرام برای ایفای نقش منیژه در زیر هشت كمی بزرگ‌تر از سن واقعی دختر جوانی باشد، اما سیروس مقدم معتقد است هیچ‌كس به‌جز او نمی‌توانست این نقش را بازی كند. به همین دلیل هم بهرام بازی در این سریال را پذیرفت وقبول كرد تا بعد از چیزی قریب به هشت سال به تلویزیون باز گردد و نقشی راتجربه كند كه می‌تواند ریسك بزرگی برای او باشد. از آن جهت كه اگر این نقش پذیرفته و مقبول نشود، می‌تواند در زندگی كاری او تاثیر داشته باشد. به هرحال این را نباید فراموش كنیم كه پانته‌آ بهرام تا به‌حال موفق شده چندین بار از جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما، سیمرغ بلورین و تندیس خانه سینما را به خانه ببرد و هم از جشنواره‌های جهانی صاحب افتخارات شود.
 
پانته آ بهرام
 
پانته آ بهرام در زیر هشت
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com
 
مطالب پیشنهادی:
شخصیت‌های «زیر هشت» به روایت سیروس مقدم
گفتگو با امیر جعفری به بهانه سریال «زیر هشت»
با كامران تفتی بازیگر سریال «زیر هشت»
 گفت‌وگو با مهدی‌ هاشمی‌، پانته آبهرام و دیگر بازیگران فیلم «هیچ»
 گزارش تصویری سریال «زیر هشت» سیروس مقدم