گزارش تصویری و بیوگرافی کوتاه بهترین بازیگران زن جهان
گزارش تصویری و بیوگرافی کوتاه بهترین بازیگران زن جهان. حضور در پروژه جنجالی چشمان كاملا بسته آخرین اثر استنلی كوبریك و بازی او برای سومین بار در كنار همسرش تام كروز، این زوج را دچار...

بهترین بازیگران زن جهان

نیکول کیدمن

نیکول ماری کیدمن، متولد ۲۰ ژوئن ۱۹۶۷ (۳۰خرداد ۱۳۴۶ خورشیدی) بازیگر آمریکایی- استرالیایی و برنده جایزه اسکار که به خوانندگی نیز پرداخته ‌است. پدر او یک ایرلندی و مادرش یک اسکاتلندی بود که هر دو در استرالیا به دنیا آمده بودند. اما نیکول در هونولولو‌ هاوایی (ایالات متحده) متولد شده ‌است و به همین دلیل دارای هر دو ملیت آمریکایی و استرالیایی است. پدرش «آنتونی» متخصص شیمی ‌بالینی بود و مادرش «جانلا» آموزشیار پرستار بود. در سال ۱۹۷۳ میلادی؛ یعنی در ۶ سالگی نیکول، آنها به واشنگتن دی.سی جهت ادامه تحقیقات پدر نیکول درباره سرطان سینه سفر کردند که نیکول در آنجا اولین نقش خود را در جشن کریسمس تجربه کرد.
 


او در زندگی خود دو بار ازدواج کرد که یکی از آنها با تام کروز در سال ۱۹۹۰ بود كه در سال ۲۰۰۱ کار آنها به طلاق کشیده شد. در این بین آنها دو فرزند به نام‌های ایزابلا جین (۱۹۹۲)و کانرآنتونی (۱۹۹۵) را به فرزند خواندگی قبول کردند. و دیگر ازدواج وی با کیث اوربان در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۰۶ است. سال 2002 سالی بود كه نیكول 35 ساله به اوج افتخارات هنری یك بازیگر دست یافت. بازی بی نظیر او در نقش ویرجینیا وولف در فیلم ساعت‌ها او را علاوه بر جوایز متعدد از فستیوال‌های مختلف، برنده جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش اول زن كرد. اما شاید جنجالی‌ترین دوره حرفه‌ای نیكول كیدمن را باید سال 1999 دانست. حضور در پروژه جنجالی چشمان كاملا بسته آخرین اثر استنلی كوبریك و بازی او برای سومین بار در كنار همسرش تام كروز، این زوج را دچار مشكلاتی كرد كه در نهایت به جدایی آنها منجر شد. این تریلر، روایت شك و تردیدی است كه یك زوج آمریكایی نسبت به هم پیدا می‌كنند و نمایانگر سیری است كه در این تامل سپری می‌شود. بازی فوق‌العاده و بی نقص كیدمن، به خصوص در سكانس مربوط به میهمانی اول فیلم به نظر یكی از سكانس‌های برتر تاریخ سینما است.

کیت بلانشت

کاترین الیز بلانشت معروف به کیت بلانشت متولد ۱۴ مه ۱۹۶۲ بازیگر و کارگردان تئاتر استرالیایی است. از جمله فیلم‌های معروف او می‌توان به هوانورد، الیزابت، من اینجا نیستم و مورد عجیب بنجامین باتن اشاره کرد. او از انستیتوی ملی هنرهای نمایشی استرالیا در ١٩٩٢ فارغ‌التحصیل شده و خیلی زود در عرصه تئاتر به شهرت رسیده است.


منتقدان سینما در سال ١٩٩٧ با فیلم اسکار و لوسیندا کشفش کردند، اما یک سال بعد بازی در نقش ملکه الیزابت اول در فیلمی ‌از شکار کاپور از وی بازیگری با شهرت جهانی ساخت. با این حال چند سال بعدی را به بازی در نقش‌های مکمل گذراند و در فیلم‌هایی چون یک شوهر ایده آل، آقای ریپلی زیرک، مردی که گریست و موهبت بازی کرد.
 


آغاز قرن تازه برای او دوره رسیدن به نقش‌های بزرگ در دل محصولات عظیمی ‌چون ارباب حلقه‌ها (در نقش ملکه گالادریل)، نقش کاترین هپبورن در فیلم هوانورد (اولین اسکارش را برای همین نقش دریافت کرد) و سوزان در فیلم بابل بود. سال گذشته پس از نزدیک به یک دهه؛ مقطعی دیگر از زندگی ملکه الیزابت را روی پرده بازآفرینی کرد و بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شد. شگفت انگیز اینکه در همین سال برای بازی در نقش باب دیلن در فیلم آنجا نیستم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل بود. بلانشت تاکنون چهار بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برنده آن، دوبار برنده جایزه بفتا، دوبار برنده جایزه گلدن گلاب و برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره ونیز بوده است. او ده‌ها جایزه معتبر تئاتری و بیش از ٥٠ جایزه سینمایی دیگر نیز در کارنامه خود دارد.

مریل استریپ

متولد 1949 و در آستانه 61 سالگی است. چروك‌ها به صورتش هجوم آورده‌اند، اما هنوز پركار است و با شوق به قلب نقش‌های نو می‌زند و می‌خواهد عنوان «بهترین بازیگر زن عصر خویش» را حفظ كند، ولو آنكه سنش او را به‌سوی نقش‌های‌ مادرانه سوق دهد.كارنامه درخشان مریل استریپ كتمان‌ناپذیر است و سیاهه‌ای از زنانی كه به مدد حضور او روی پرده جان گرفتند و در اذهان ماندند در آن خودنمایی می‌كند. ولو آنكه فعالیت اصلی‌اش را خیلی دیر ـ در 30 سالگی ـ آغاز كرد و در این سن به شهرت رسید.


بنابراین او را نه در نقش دختران جوان بلكه در نقش زنی به‌تنگ‌آمده، مستقل، ماجراجو یا زخم‌خورده به‌یاد می‌آوریم. در چهل سالگی بی‌تردید عنوان بااستعدادترین بازیگر زن سینما را یدك می‌كشید و شاخص‌ترین آنها بود.

احتمالا واژه شاخص برای توصیف او كافی نبود، چرا كه گاهی این معنی را می‌دهد كه اثری فوق‌العاده است، ولی مردم آن را دوست ندارند. همان چیزی كه در مورد لاورنس الیویه، كاترین هیپبورن و حتی برخی آثار ال پاچینو هم صدق می‌كرد. اما استریپ در انتهای دهه 1980 فوق‌العاده بود و در فیلم فریادی در تاریكی، ساخته فرد شیپسی (1988)، نقش یك زن استرالیایی را بی‌نقص بازی كرد. خیلی‌ها حوصله تماشای این فیلم را نداشتند، چون موضوع آن و صحنه‌هایش آزاردهنده بود. استریپ طی ده سال شش بار نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین بازیگر زن شده بود و دو بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش دوم. او در هر دو زمینه برنده جایزه شد؛ اما كسی اهمیتی هم داد؟

كیت وینسلت

كیت الیزابت وینسلت مشهور به رز انگلیسی با 168 سانتی متر قد یكی از بازیگران معروف‌ هالیوود است. او در یك خانواده هنرپیشه به‌‌دنیا آمد. پدرش راجر وینسلت و مادرش سالی بریج ـ وینسلت هر دو بازیگر بودند. پدربزرگ و مادربزرگ مادری او الیور و لیندا بریج هم در كار تئاتر بودند. و دایی او رابرت بریج در كار صحنه تئاتر مشغول به كار بود. بعد از موفقیت بیش از انتظار تاینانیك كیت وینسلت به پروژه‌های مستقل اكتفا كرد. در سال 1998در فیلم «شكسپیر عاشق» و در سال 1999 در فیلم آنا و پادشاه بازی كرد.


كیت در سن 29 سالگی چهارمین نامزدی برای یك جایزه آكادمیك را دریافت كرد و او هنوز جوان‌ترین هنرپیشه ای است كه این افتخار را دارد. كیت و لئوناردو دی كاپریو دوستان بسیار نزدیكی هستند. فرزندانش به لئوناردو دایی لئو می‌گویند او در یك مصاحبه اعلام كرد كه یكسال (از آوریل 2006 تا آوریل 2007) را به خود مرخصی داده تا وقت بیشتری را با خانواده خود بگذراند.
 


 كیت درباره پدر و مادرش می‌گوید: «مامان و بابا بیشتر با من دوست بودند تا پدر و مادر، آنها هیچگاه دلواپسی و تشویش برایم به‌وجود نیاوردند آنها به من آموختند خودم باشم.»

رنه زلوگر

«رنه كاتلین زلوگر» متولد 25 آوریل 1969 در «كاتی» از شهرهای تگزاس به‌دنیا آمد. پدرش «امیل اریخ زلوگر» یك مهندس سوئیسی بزرگ شده استرالیا و مادرش «جلفرید ایرنه اندرسن» یك پرستار نروژی بود. پدر و مادر زلوگر در یك كشتی در زمان مهاجرت به آمریكا با هم آشنا شدند و در سال 1963 با هم ازدواج كردند. در 1991 از دانشگاه تگزاس شهر «اوستین» در رشته انگلیسی فارغ‌التحصیل شد.


بعد از دانشگاه تصمیم گرفت به‌صورت حرفه‌ای بازیگری را دنبال كند. به‌دلیل اینكه ورود به‌ هالیوود دشوار بود بهتر دید كه در تگزاس بماند و در «هوستون» به‌دنبال بازی در فیلم‌ها بود. در این دوران به عنوان پیشخدمت كار می‌كرد. «رنه زلوگر» یكی از 5 بازیگری است كه برای یك فیلم موفق به دریافت جوایز اسكار‌، بافتا‌، گولدن گلوب و SAG شده است.

لورا جین ریس ویترسپون

لورا جین ریس ویترسپون (متولد۲۲ مارس ۱۹۷۶) که بیشتر با نام ریس ویترسپون شناخته می‌شود، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار است.

او با نقش‌آفرینی در فیلم قدم‌زنی در مسیر برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۲۰۰۵ شد. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین و گران‌ترین بازیگران زن ‌هالیوود به‌شمار می‌رود.
 

ریس ویترسپون، چهره برگزیده آکادمی ‌علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در رشته بهترین بازیگر زن، اعلام کرد که تندیس اسکار را مرهون محبت‌های جانی کش و جون کارتر است. او در فیلم قدم زنی در نقش جون کارتر، خواننده جوان کانتری را بازی کرد که به مدد تلاش و شور و شوق مسیر موفقیت را طی کرده و رابطه اش با جانی‌کش را شکل می‌دهد. ویترسپون به هنگام دریافت جایزه اش عنوان کرد که به هنگام گذراندن دوران کودکی‌اش در تنسی هرگز تصور نمی‌کرد که به چنین جایگاهی دست یابد، با این وجود این موفقیت را وام دار جون کارتر است.

جودی دنچ

جودی دنچ که یکی از موفق‌ترین بازیگران بریتانیاست با تحسین شدن در‌هالیوود بیگانه نیست.

 او که دارای عالی‌ترین لقب اشرافی بریتانیاست، برای نقشی که در فیلم خانم هندرسون تقدیم می‌کند، ایفا کرده نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن است. این یكی از موفقیت‌های جودی دنچ در سابقه کار پنجاه ساله او است.
 


جودی دنچ قبلا به‌خاطر بازی کوتاه، اما گیرایش در نقش ملکه الیزابت در فیلم شکسپیر عاشق اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را گرفته بود. او در سال 1997 نیز به خاطر بازی در نقش ملکه ویکتوریا در فیلم خانم براون نامزد دریافت جایره اسکار بهترین بازیگر شده بود. خانم دنچ 71 ساله که قبلا 9 بار جایزه بفتا (معادل بریتانیایی اسکار) را برده، برای بازی در فیلم خانم هندرسون تقدیم می‌کند هم نامزد جایزه بفتا شد. خود جودی دنچ با فروتنی می‌گوید که نامزدی اش برای دریافت اسکار نتیجه اقبال خوش او است.

اسکارلت جوهانسون

اسكارلت یوهانسون 26 ساله متولد نیویورك است. پدر او كارستن یك آرشیتكت دانماركی بود و مادرش ملانی یك تهیه كننده سینما. اسكارلت فقط هفت‌ساله بود كه بازی در تلویزیون را آغاز كرد، اما نقشی كه او را به شهرت رساند، بازی در مقابل بیل مورای در فیلم «گمشده در ترجمه» بود.

حالا اسكارلت یوهانسون جدی‌ترین پدیده جوان هالیوود محسوب می‌شود، او بعد از بازی در فیلم «گمشده در ترجمه» سوفیا كاپولا، در دو فیلم وودی آلن (امتیاز نهایی و اسكوپ) و فیلم «كوكب سیاه» برایان دپالما بازی كرده است.


او در «كوكب سیاه» به ستارگان سینما در دهه‌های 40 و 50 كه با موهای طلایی و صدایی آهنگین روی صحنه ظاهر می‌شوند، شباهت یافته است؛ هرچند خودش مدعی است كه برای رسیدن به این نقش هیچ بازیگر خاصی را الگوی خود قرار نداده است.

جولیا رابرتز

جولیا رابرتز در سمیرنا؛ جورجیا در28اكتبر 1967 به دنیا آمد. جولیا در این سرزمین گرم و شرجی تربیت شده.


 او لاغر است با بدنی ژرف. لاغر مانند نی با ساق‌های بلند با موهای مجعد پرپشت. نمی‌توان گفت كه او خیلی زیبا است‌: چشمان خاكستری و دهان بزرگش به خوبی احساسات را روی صحنه می‌تواند بیان كند.
 

جولیا اولین اسكار خود را برای نقش خود در ارین براکوویچ فیلی كه بر اساس یك داستان واقعی بود، دریافت كرد.
 

جولیـــان مــــــور (زاده ۳دســــامبر ۱۹۶۰) بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار‌، گلدن گلوب‌، امی ‌و بفتا است.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: fararu.com