جومونگ یا همان طور که خود کره ‌ی‌ها می‌گویند چومونگ، قهرمان سریال‌های کره ای در درآمدزایی است. این سریال در مدت 9 ماهی که پخش می‌شد، چیزی حدود...
 
یانگوم؛ موج نو
سریال‌های کره‌ای همچنان پر زور در تلویزیون ما می‌تازند افسانه جومونگ یکی از آنهاست با یک میلیون صفحه اینترنتی فارسی.
 
آن وقت‌ها که ما بچه بودیم، صدا و سیما را ژاپنی‌ها قرق کرده بودند و بیشتر کارتون‌هایی که حالا بخشی از حافظه جمعی ما هستند، دستپخت انیماتورهای ژاپنی بودند. همان سال که ما در برنامه‌های کودک چوبین و ای کیوسان را می‌دیدیم، بزرگترهایمان پای اوشین و شکوفه‌های گیلاس بودند؛ اما حالا که ما خودمان بزرگتر به حساب می‌آییم، دوران ژاپنی‌ها انگار سرآمده و دور، دور چشم بادامی‌های دیگری است. کره‌ای‌ها آرام و بی‌سروصدا جای خودشان را توی سریال‌های خارجی رسانه ملی ما باز کرده اند. تب یانگوم را یادتان نرفته که؟ محال بود جایی بروی و حرفش نباشد، در هر موبایلی یک کلیپی از یانگوم پیدا می‌شد و بیوگرافی‌اش را همه حفظ بودند. امپراتور دریا را چطور؟ می‌دانید اهالی محله‌ای اسم کوچه‌شان را گذاشته‌اند امپراتور دریا؟! این طوری نمی‌شود بی‌خیال سریال‌های کره ای شد. همین حالا با یک جست و جوی ساده در گوگل، 950 هزار صفحه پیدا می‌کنی که یک ربطی به سریال‌های «افسانه جومونگ» دارند؛ از کلیپ، خلاصه قسمت‌ها، عکس و آهنگ گرفته تا تم موبایل، بازی و فروش اینترنتی نسخ کامل سی دی با زیر نویس فارسی تا کلوپ هواداران بازیگرهایش آن قدر جدی هوادار آقا یا خانم بازیگرند که باید باور کنی اتفاق‌هایی افتاده؛ سلطنت رسانه‌ای کره‌ای‌ها با حدود یک میلیون صفحه فارسی در اینترنت، آن هم فقط برای یک سریال!
سریال «افسانه جومونگ» در سال 2006 از کانال تلویزیونی MBC که یکی از 4 شبکه ملی و اصلی کره جنوبی محسوب می‌شود؛ پخش شد و در زمان پخشش پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی کره جنوبی بود, آن قدر که حدود نیمی ‌از مردم کره، دوشنبه‌ها و سه شنبه‌ها پای تلویزیون میخکوب می‌شدند تا داستان جومونگ را دنبال کنند.
سریال جومونگ ابتدا برای 70 قسمت نوشته شده بود اما استقبال بی سابقه مردم، تهیه کنندگان این سریال را به طمع انداخت تا جومونگ تبدیل به یک سریال 81 قسمتی بشود؛ هر قسمت این سریال یک ساعت کامل بود و شاید به همین دلیل است که ریتم سریال بعضی وقت‌ها کند و کشدار به نظر می‌رسد.
 
در پایان سال 2006، جومونگ و بازیگرانش تمام جوایز مهم سال شبکه MBC را درو کردند اما محبوبیت سریال به همین جاها ختم نشد؛ خیلی از کره‌ای‌ها اسم نوزادان پسرشان را جومونگ گذاشتند و عروسک‌های کوچک و بزرگ جومونگ تا مدت‌ها اسباب بازی روز بچه‌های کره بود؛ پوستر بازیگرهایش گوشه و کنار خیابان دیده می‌شد و بسیاری از مارک‌های معروف کره‌ای برای تبلیغات محصولاتشان با بازیگران سریال قراردادهای میلیونی بستند. جومونگ یا همان طور که خود کره ‌ی‌ها می‌گویند چومونگ، قهرمان سریال‌های کره ای در درآمدزایی است. این سریال در مدت 9 ماهی که پخش می‌شد، چیزی حدود 50 میلیون دلار ( 48 میلیارد تومان) پول به حساب شبکه MBC واریز کرد (مسئولان پخش آگهی صدا و سیما گوش‌هایشان را بگیرند لطفا ً!). گاهی بینندگان مجبور می‌شدند 32 بار پیام‌های بازرگانی را وسط تماشای سریال محبوبشان تحمل کنند.

جومونگ جهانی

قسمتی از درآمدهای میلیونی جومونگ مربوط می‌شود به صادراتش به کشورهای دیگر. 8 کشور ژاپن، هنگ کنگ، ویتنام، سنگاپور، تایلند، مالزی و فیلیپین حاضر شدند بلافاصله حق پخش سریال را با قیمت باورنکردنی  8 میلیون دلار بخرند. خریداران بعدی جومونگ یک شبکه آمریکایی و کانال سوم خودمان بوده اند.
حق استفاده از نام جومونگ برای محصولات تجاری هم یکی دیگر از منابع درآمد شبکه بوده که همچنان ادامه دارد. اصلا ً اسم جومونگ سال 2006 روی هر محصولی دیده می‌شد، از لباس و عطر مردانه گرفته تا حتی روی کیسه‌های برنج، طوری که تهیه کنندگان جومونگ از حق کپی رایت استفاده از اسم جومونگ حدود 350 هزار دلار سود برده اند.
در ایران هم در حالی که طرفداران این سریال بی صبرانه منتظر ورود عروسک‌های آقای قهرمان به بازار هستند، سر و کله پوسترهای جومونگ و سوسانو در خیابان‌ها پیدا شده.

اینکه بابام نیست

«افسانه جومونگ»، یک داستان تاریخی است که برمی‌گردد به 37 سال قبل از میلاد مسیح. گوجوسئون از امپراتوری‌هان چین شکست می‌خورد و کره که دیگر امپراتوری متحدی ندارد، ضعیف و هرج و مرج زده مجبور به اطاعت از امپراتوری ظالم چین است و مردمش روزگار سختی را می‌گذرانند. هه موسو یک سرباز شجاع و افسانه ای است که تلاش می‌کند ولیعهد را به سلطنت برساند تا کره دوباره کشوری قوی و مقتدر شود اما در یکی از جنگ‌ها زخمی ‌شده و به دریا می‌افتد.
چندین سال بعد، جومونگ، شاهزاده سر به هوای خوشگذرانی است که سر به دست گرفتن قدرت با برادران کشمکش دارد اما کم کم شروع به یادگیری مهارت‌های رزمی ‌می‌کند تا جایی که یکی از بهترین جنگاوران زمان خودش تبدیل می‌شود. اما این آخر قصه نیست؛ جومونگ می‌فهمد که پسر واقعی پادشاه نیست و پدرش هه موسوی شجاع است و این راز زندگی خودش و ملت کره را زیر و رو می‌کند. از اینجا به بعد جومونگ می‌خواهد راه پدرش را ادامه بدهد! و قدرت رزمی ‌فوق العاده اش را به کار می‌گیرد تا امپراتوری گوگوریو را تأسیس کند.
 
مرزهای این کشور پهناور و قدرتمند به لطف توانایی‌های او چنان گسترده می‌شوند که سرزمین کره امروزی بازمانده کوچکی از گوگوریوی عظیمی ‌است که جومونگ برجا گذاشته. افسانه جومونگ واقعا ً در تاریخ کره وجود دارد؛ با این حال قصه ای که از 2 هزار سال پیش باقی مانده، فقط طرح کلی سریال است و بقیه جزئیات، حوادث و داستان‌های فرعی، همگی ساخته و پرداخته تخیلات نویسنده این سریال، یعنی چوی وان کیو و کارگردانش لی جوهوان است. بیشتر قسمت‌های این سریال در شمال کشور کره فیلم برداری شده و با دکور و گریم پر خرج و سنگین‌اش یکی از گران ترین سریال‌های کره‌ای محسوب می‌شود. معبد و غاری هم که بعضی از قسمت‌های این سریال در آن جا فیلم‌برداری شده، حالا دیگر از جاذبه‌های توریستی کره است.

در چشم چین

بد نیست بدانید که سریال جومونگ در زمان پخشش در کره و کشورهای دیگر، باعث اختلافات سیاسی و جدی هم شده بود. چین به صورت رسمی ‌نسبت به چهره ظالم و غیرانسانی نشان داده شده از امپراتوری ‌هان اعتراض کرده و معتقد بود این سریال بسیار ناسیونالیستی و ضد چین ساخته شده. بعدها حتی ادعا کرده بود که امپراتوری گوگوریو از خاک چین آغاز شده است و کره‌ای‌ها تاریخ را به نفع خودشان بازنویسی کرده اند؛ اتفاقی که از سازندگان «جواهری در قصر» با آن تاریخ‌سازی تقلبی‌شان در همه چیز اصلا ً بعید نیست. در ادامه این دعواها، هنگ کنگ هم سریال را به دلخواه خودش دوبله و پخش کرده و با تحریف خیلی از وقایع تاریخی باعث اختلافات جدی‌تری شده بود. چینی‌ها بعدها 2 سریال پر خرج از وقایع زمان امپراتوری گوگوریو ساختند تا به نوعی تلافی کرده باشند. بعضی‌ها هم اعتقاد داشتند که این سریال گوشه چشمی ‌به اتحاد 2 کره دارد و کار تا آنجا پیش رفته بود که تصمیم گرفته بودند در آینده از پرچم جومونگ که یک اژدهای 3 پای قرمز است، برای کره متحد استفاده کنند.

کره‌ای‌های آشنا

معروف‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت سریال بین طرفداران ایرانی‌اش، بازیگر نقش اصلی جومونگ، یعنی سانگ ایل گوک است که قبلا ً هم در سریال «امپراتور دریا» در نقش یوم جانگ بازی کرده بود. برخلاف یوم جانگ امپراتور دریا که از اول سریال، جنگجوی بی‌نظیر اما جدی و غمگینی بود، پرنس جومونگ بذله گو، بی خیال و حتی کمی ‌ضعیف و ترسو است اما کم کم به یک مرد افسانه‌ای تبدیل می‌شود. چهره آشنای دیگر این سریال، کیون میری است که در سریال جواهری در قصر، نقش بانوی بدجنس دربار- بانو چویی - را بازی می‌کرد. کیون میری در این سریال در نقش ملکه- مادر جومونگ- بازی می‌کند و اگر چه به بد ذاتی بانو چویی نیست اما همچنان از چهره‌های منفی سریال افسانه جومونگ است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: مجله همشهری جوان/ شماره 199
 بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
روایت شاد ایدز!
 افسانه‌ای از تاریخ كره
قلمرو چشم بادامی‌ها از چشم عقاب