گردشگری بدون ارز و واکنش جنجالی سلبریتی ها/از صابر ابر تا مهراب قاسم خانی
 در این یادداشت تحلیلی بر مباحث مطرح شده در برنامه طبیب، موسوم به گردشگری بدون خروج ارز، انجام شده است و همچنین به آسیب شناسی طرح چنین مباحثی در رسانه ملی پرداخته ایم. 

همین حالا هم در سفرم، الان اینورم!

در روزهای گذشته، صحبت های کارشناس برنامه طبیب در شبکه سوم سیما، واکنش تند بسیاری از مخاطبان و هنرمندان را به همراه داشته است. بیشتر این گونه به نظر می رسید که قرار است درباره مزایای تغییر دکوراسیون و جریان انرژی مثبت حاصل از این فرایند صحبت شود، اما خب گویا موضوع قابل بحث گردشگری و راه های جلوگیری خروج ارز از کشور بود!
صحبتهایی که کارشناس برنامه طبیب در این راستا عنوان کرد یک کمدی سطح پایین یا در بدترین حالت کابوسی تلخ را یادآوری می کرد اما در واقع، هیچ کدام از این برداشت ها و تفسیرها نمی تواند سویه ی طنز و البته تلخ ماجرا را کمرنگ کند.

سوالی که پس از دیدن و شنیدن صحبت های کارشناس طبیب به ذهن می رسد این است که: گروه تولید محتوا و شخص پیمان طالبی(مجری طبیب) به راستی برای کدام رده سنی برنامه می سازند و البته برای مردمانی در کدام منطقه جغرافیای کره زمین؟!
بسیار دور ازذهن به نظر می رسد که صحبت هایی این چنین بی منطق و تهی از اندیشه از شبکه پربیننده و البته رسمی تلویزیون ایران روی آنتن برود، اما خب همیشه قرار نیست تا انتظارات مخاطبان برآورده شود!
صحبت هایی که با سوژه شدن در دست هنرمندان و کاریکاتوریست ها، به نظر می رسد به تمامی تاثیر معکوس و وارونه داشته است!
البته هنوز به درستی روشن نیست که گوینده آن حرف ها هنگام بیان شان به چه چیزی می اندیشیده و در راستای تحقق بخشیدن به چه هدفی بوده است؟
با وجود بازخورد بسیار منفی از سوی مخاطبان نسبت به مباحث مطرح شده در آن برنامه، انتظار می رود منتظر واکنشی از سمت مدیران رسانه ملی باشیم.

لازم به ذکر است که این نخستین بار نیست، در برنامه زنده ی تلویزیون مباحثی چنین پرحاشیه روی آنتن می رود.
پیش از این و در برنامه های زنده ی دیگری مانند برنامه پربیننده ماه عسل نیز شاهد طرح مباحثی بوده ایم که بعضا یا توبیخ مدیران سازمان را در پی داشته یا حمله رسانه های اصولگرا!
در خصوص ماه عسل با وجود اقبال فراوان از سوی مخاطبان، احسان علیخانی همواره با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کرد. چالش ها و انتقادهایی که هر یک از آن ها به تنهایی برای دلسرد کردن یک برنامه ساز کافی بود.

حال باید دید تا مدیرانی که نسبت به تمام نکات و مباحث مطروحه در برنامه ماه عسل، آن چنان موشکافانه آن را رصد می کردند ، اکنون و در برخورد با برنامه ای که این چنین ساده لوحانه مخاطبانش را به بازی می گیرد، چه برنامه ای را در دستور کار قرار می دهد؟!
کارشناسان و روانشناسان متعددی که به هر موضوعی که در ماه عسل مطرح می شد، خرده می گرفتند و آن را مسئله امروز جامعه نمی دانستند، اکنون و در مصاف با مقوله عجیب الخلقه گردشگری در منزل چه حرفی برای گفتن دارند؟ و اساسا چرا صدایی از جایی شنیده نمی شود؟ جز در پست هنرمندان یا کاریکاتور هنرمندی دیگر!
نیک است تا جنجال ها و حرف و سخن های فراوان پیش آمده در ماه های اخیر(حول ماه عسل و فوتبال 2018 عادل فردوسی پور و همچنین تیر خلاص برنامه طبیب)، بیش از گذشته مخاطبان را از تلویزیون روی گردان و ناامید نکرده، چاره ای برای این حجم از تزلزل و ضعف در برخی از برنامه های تلویزیون اندیشیده شود.

در این راستا هنرمندانی مانند مهراب قاسم خانی و صابر ابر در صفحه شخصی شان نسبت به مسئله گردشگری بدون خروج ارز واکنش های جالبی نشان داده اند.
متن پست اینستاگرام مهراب قاسم خانی:
جا داره تشكر كنيم از مديران زحمت كش صدا و سيما كه در اين شرايط سخت، با توليد برنامه هاى شاد و مفرح، شادى و نشاط رو به جامعه تزريق ميكنن...
پ.ن اول: البته به نظرم اگه آيتم به اين خوبى رو بازيگراى بانمك ترى مثل سيامك انصارى و مهران غفوريان بازى ميكردن، خيلى خنده دار تر ميشد
پ.ن دوم: متاسفانه هر چى گشتم نسخه اى كه صداش سينك باشه رو پيدا نكردم

پست اینستاگرام مهراب قاسم خانی

پست اینستاگرام مهراب قاسم خانی

توئیت صابر ابر

توئیت صابر ابر

کاریکاتور گردشگری به سبک تلویزیون

کاریکاتور گردشگری به سبک تلویزیون


نویسنده: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ