بازیگران تکراری تلویزیون/ از الناز حبیبی تا پوریا پورسرخ
در این مطلب به بهانه حضور تکراری مهرانه مهین ترابی در «دلدادگان»، نگاهی انداخته‌ایم به تعدادی از بازیگرانی که یک تیپ شخصیتی خاص را در چند نمونه از آثارشان تکرار کرده‌اند و مخاطب معمولاً آن‌ها را با همان تیپ به یاد می‌آورد

بازیگرانی که نقش‌های تکراری بازی کرده‌اند

برخی از بازیگران در سینما یا تلویزیون در طول دوران فعالیت‌شان، وقتی نقش متفاوت و خاصی بازی کرده‌اند که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته، ترجیح داده‌اند در کارهای بعدی‌شان هم همان نقش را تکرار کنند، طوری که اگر نگاهی بیندازید به شخصیت هایی که در نقش آن‌ها بازی کرده‌اند، می‌بینید ویژگی‌های آن نقش‌ها دقیقاً مشابه یکدیگر بوده‌اند و انگار تنها نام این شخصیت‌ها با هم فرق می‌کند!

در ادامه به بهانه حضور تکراری مهرانه مهین ترابی در «دلدادگان»، نگاهی انداخته‌ایم به تعدادی از بازیگرانی که یک تیپ شخصیتی خاص را در چند نمونه از آثارشان تکرار کرده‌اند و مخاطب معمولاً آن‌ها را با همان تیپ به یاد می‌آورد.

امین تارخ

ویژگی‌های نقش: پدر یا پدر بزرگ مهربان و بزرگ یک خانواده یا فامیل که به اعتقادات مذهبی‌اش پایبند است، فرزندان و اعضای خانواده‌اش را زیر پروبال خود گرفته و حمایت می‌کند، بقیه اعضای خانواده روی حرفش حساب می‌کنند و حرف آخر را او می‌زند! علاوه بر ویژگی‌های نقش، حتی گریم و مدل موی او در این سریال‌ها مشابه یکدیگر بوده و تفاوت چندانی ندارند.

امین تارخ
امین تارخ

چه آثاری بازی کرده؟ امین تارخ که کارنامه هنری درخشانی دارد، چند سال اخیر در سریال‌های تلویزیونی و مخصوصاً سریال‌هایی که به مناسبت ماه رمضان پخش می‌شوند، حضور پررنگ و البته یکنواختی داشته است. او را بعد از سریال «اغما» در سریال‌های اخیرش یعنی «جراحت»، «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «رهایم نکن»، در نقش‌های تکراری و شبیه به یکدیگر دیده‌ایم.

بیشتر بدانید : امین تارخ اولین معلم بازیگری

مریم امیرجلالی

ویژگی‌های نقش: مادر جدی یک خانواده فقیر که در عین جدی بودن نگران فرزندانش است، بابت کوچک ترین مسائل زیادی حرص می‌خورد، عصبانی می‌شود و با فرزندان و همسرش درگیر است و بر سر آن‌ها فریاد می‌زند.

مریم امیرجلالی
مریم امیرجلالی

چه آثاری بازی کرده؟ بعد از سریال موفق «خانه به دوش»، بازی بسیار خوب مریم امیرجلالی مورد توجه مردم قرار گرفت و او هم در سریال‌هایی مانند «متهم گریخت»، «ترش و شیرین»، «چارچرخ»، «چار خونه» و «روزهای بد به در» این تیپ شخصیتی را تکرار کرد. البته او مدتی قبل گفت که چون مردم او را در این نقش دوست دارند، باز هم این شخصیت را تکرار خواهد کرد.

مهرانه مهین‌ترابی

ویژگی‌های نقش: برخلاف مریم امیرجلالی و مرجانه گلچین که آن‌ها را در نقش یک مادر عصبی به یاد داریم، مهرانه مهین‌ترابی در همه سریال‌هایی که در چند سال گذشته بازی کرده است، نقش یک مادر مهربان، آرام و منطقی را داشته که مدام قربان صدقه فرزندانش می‌رود. او همیشه دلواپس بچه‌هاست و به خاطر ندانم‌کاری‌هایشان حرص می‌خورد.

مهرانه مهین‌ترابی
مهرانه مهین‌ترابی

چه آثاری بازی کرده؟ او در سریال‌هایی مانند «همه بچه‌های من»، «شمس‌العماره»، «در مسیر زاینده‌رود»، «همه چیز آنجاست»، «آنام» و «دلدادگان» این نقش را تکرار کرده است. اگر نقش او در سریال‌های قدیمی‌تر را به خاطر نمی‌آورید، کافی ا‌ست شخصیت او در سریال «دلدادگان» را که این شب‌ها درحال پخش است با سریال اخیر او یعنی «آنام» مقایسه کنید.

الناز حبیبی

ویژگی‌های نقش: دختر ساده و خوبی که معمولاً یا با مادرش زندگی می‌کند یا پدرومادرش از دنیا رفته‌اند و در کنار افراد دیگری مانند یکی از آشنایان یا فامیل زندگی می‌کند. همیشه هم درگیر یک ماجرای عشقی، یا در شرف ازدواج است.

الناز حبیبی
الناز حبیبی

چه آثاری بازی کرده؟ او در سریال «تا ثریا» چنین نقشی را بازی کرد و بعد از آن در سریال‌های «دودکش»، «سر به راه»، دو مجموعه «دردسرهای عظیم» و «پرستاران» مشابه این شخصیت را تکرار کرد. هر چند او در مصاحبه‌ای گفته بود تلاش می‌کند نقش‌هایش را با فاصله بپذیرد تا به تکرار نیفتد، اما به نظر می‌رسد او در این تلاش چندان موفق نبوده است.

بیشتر بدانید : سوالاتی که الناز حبیبی در دورهمی از پاسخ به آن ها طفره رفت

پوریا پورسرخ

ویژگی‌های نقش: جوانی احساساتی که از همان ابتدای قصه عاشق یکی از دختران داستان است یا در طول داستان عاشق می‌شود. او معمولاً در حال مبارزه برای رسیدن به عشقش است. شخصیت‌هایی که او بازی می‌کند، اتفاقاً بسیار بامرام و معرفت و لوطی هم هستند.

پوریا پورسرخ
پوریا پورسرخ

چه آثاری بازی کرده؟ او اولین‌بار در سریال «وفا» با کاراکتر «ژوبین» در این نقش ظاهر شد و تجربه موفقی در این سریال داشت، اما بعد از آن در سریال‌هایی مثل «صاحبدلان»، «ساعت شنی»، «شکرانه»، «رستگاران»، «دختران حوا»، «کیمیا» و «برادر» مشابه این تیپ شخصیتی را تکرار کرد.

بیشتر بدانید : رعنا آزادی ور و پوریا پورسرخ با به وقت خماری در پاریس

مرجانه گلچین

ویژگی‌های نقش: او معمولاً یک مادر عصبی و البته دلسوز و نگران یک خانواده را بازی کرده است. حالت‌های عصبی او، طرز تکان دادن دستانش و میمیک خاص صورت او هنگام صحبت کردن و مخصوصاً وقتی عصبانی می‌شود، در نقش‌های مختلفی که بازی کرده تکراری بوده است.

مرجانه گلچین
مرجانه گلچین

چه آثاری بازی کرده؟ مرجانه گلچین ماه رمضان سال 87، در سریال طنز «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران، نقش خواهر یک خانواده یعنی «بهجت» را بازی می‌کرد. سریال «بزنگاه» و بازی فوق‌العاده او در این سریال که جزو تجربه‌های موفق او به حساب می‌آید، بعد از سال‌ها هنوز در ذهن مخاطب مانده است. مرجانه گلچین بعد از «بزنگاه» به استثنای سریال «نفس گرم»، در سریال‌هایی مانند «دارا و ندار»، «خوش‌نشین‌ها»، «سه دونگ، سه دونگ»، «راه در رو»، «نقطه سر خط»، «شب عید» و «آرماندو» نقش‌هایی شبیه «بهجت» را بازی و خودش را مدام تکرار کرد.
 

بیشتر بدانید : 'مرجانه گلچین' بانوی کمدی تلویزیون +بیوگرافی

 

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه خراسان