سی و هشتمین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه زمستان سال 86 با انتقاد از اعطای لقب استاد به برخی هنرمندان موسیقی و برگزاری بی‌مورد بزرگداشت برای آنها منتشر شد..

 
سی و هشتمین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه زمستان سال 86 با انتقاد از اعطای لقب استاد به برخی هنرمندان موسیقی و برگزاری بی‌مورد بزرگداشت برای آنها منتشر شد. 
در یادداشت انتقادی "تا فصلی دیگر" فصلنامه موسیقی ماهور که معمولاً به اتفاقات ملموس حوزه موسیقی در ایران می‌پردازد چنین نوشته شده است: "در برخی از موارد به ویژه زمانی که از هنرمندان دوران انفلاب تقدیر می‌شود از کسانی نام برده می‌شود که در پرونده‌شان فساد اخلاقی وجود نداشته باشند حال آنکه پرونده هنری‌شان چه کیفیتی داشته باشد مهم نیست گاه می‌شود که به این ترتیب نوازنده و یا خوانند درجه سومی که در تمام دوران "شکوفایی" جوانی‌اش چندان مایه‌ای نداشته که سری توی سرها بلند کند در ایام پیری ناگهان فقط به خاطر اینکه حرف و حدیث پشت سرشان کمتر بوده به دریافت لقب استاد مفتخر می‌شوند وجامعه‌ای که مدام در معرض چنین استادپروری‌هایی باشد روشن است که قدرت تشخیص کیفیت هنری‌اش مدام تحلیل می‌رود."

در بخش دیگری از این فصلنامه مقالاتی با عنوان "تغییرات اخیر در دو تار هراتی"، "مفاهیم بنیادین" و "نقد و بررسی" مجموع تحولات منتشر شده است که هر یک از مطالب به ترتیب به تحول دوتار افغانی، تعاریف قوم موسیقی شناسی و موسیقی شناسی تطبیقی و مقوله‌های تحلیل و درک تاریخی در نقد موسیقی می‌پردازد.

در تبین تحولات ایجاد شده در دوتار افغانی به تالیف "جان بیلی" و ترجمه ناتالی چوبینه نحوه تغییرات در یک فرهنگ موسیقایی بررسی شده و علاوه بر بررسی دوتار دو سمیه، تغییرات دوتار سه و چهارده سیمه در هرات نیز مطرح شده است.

 

در بخش "مفاهیم بنیادین" مقاله ای کلاسیک و ارزشمند در حوزه قوم موسیقی شناسی به قلم "آلن مریام" منتشر شده است، نگارنده این مطلب با فهرست کردن تعاریف مختلف از موسیقی شناسی تطبیقی و قوم موسیقی شناسی تصویر روشنی از تحولات فکری درباره شناخت شناسی این رشته تا سال 1977 ارائه می دهد؛ مقاله ترایتلر دربخش "نقد و بررسی" در راستای مشاجرات قلمی میان طرفداران رویکرد تحلیلی و طرفدار رویکرد موسیقی شناختی در نقد موسیقی مطرح کرده است و مولف با انتقاد از رویکرد صرفاً تحلیلی و ناکافی دانستن آن برای درک اثر موسیقایی اهمیت توجه به بستر تاریخی را گوشزد کرده است.

در بخش دیگر این فصلنامه نکاتی چند درباره تطور آواز ایران بر مبنای آثار شنیداری به قلم ساسان سپنتا، رواج نت نویسی تنبک به قلم الکساندر بالاندینا با ترجمه آرین رحمانیان، از مقاله‌ای با عنوان از "ایرانی" تا "جهانی" پاپ فارسی زبان رو می‌آید منتشر شده است.

دربخش گزارش سیری در زندگی و آثار حاج قربان سلیمانی و همچنین گزارش بازدید از آرشیو فنوگرام برلین موسیقی شناختی مطرح شده است در بخش نقد و بررسی نقد یک کتاب درسی درباره موسیقی با عنوان تحول گفتمان در نظری سازی موسیقی ایران، نقدی بر نقد محمدرضا فیاض با عنوان تئوری ویژگی‌های آن و رابطه آن با عمل موسیقایی مطرح شده است.

منبع:mehrnews