پل بروكلین كه به همراه مجسمه آزادی و برج امپایراستیت نماد شهر نیویورك امریكا به شمار می رود، این روزها یكصد و بیست و پنجمین سال..
 
 
پل بروكلین كه به همراه مجسمه آزادی و برج امپایراستیت نماد شهر نیویورك امریكا به شمار می‌رود، این روزها یكصد و بیست و پنجمین سال عمر خود را با نورافشانی،‌ كنسرتهای موسیقی و نورپردازی ویژه مسیرهای عبور آن جشن می‌گیرد.
این پل طی سالهای 1870 تا 1883 میلادی توسط یك مهندس آلمانی تبار به نام "جان آئوگوستس روئبلینگ" طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه‌ای جان باخت و فرزندش، واشنگتن مسئولیت ادامه كار را بر عهده گرفت اما وجود مشكل گفتاری مانع آن شد كه او بتواند كار را ادامه دهد. این وضعیت، "امیلی وارن روئبلینگ" همسر معمار اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به كارگران بر عهده گیرد.
پیچیدگی سازه پل كه جزیره منتهتن را با همسایه‌اش، محله بروكلین مرتبط می‌سازد، موجب گشت بیش از 20 نفر در طول 13 سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از 15 میلیون دلار بود.
پل بروكلین به دلیل برخورداری از آركها و معماری ویژه، همواره یك صحنه مهم برای دوربینهای گردشگرانی بوده است كه ازنیویورك دیدن می‌كنند. این پل در صدها فیلم از فیلمهای سنتی همچون "وودی آلن" گرفته تا "گودزیلا"، "دیپ ایمپكت" و "من افسانه ام" نیز ظاهر شده است.
اما كاركرد اصلی پل بروكلین چیز دیگری است. روزانه هزاران مسافر، دوچرخه سوار و خودرو با استفاده از دو طبقه پل از یكسوی نیویورك به آن سوی دیگر شهر می‌روند. یك طبقه دارای شش باند برای خودروها است و  طبقه دیگر به عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران اختصاص دارد.
این پل در 24 می 1883 گشایش یافت. نورافشانی جشن سالگرد پل هر شب تا  "روز یادبود" (روز بزرگداشت قربانیان) كه بیست و ششم  می – ششم خرداد – خواهد بود، از ساعت 21 تا 23 برگزار می‌شود.
برگزاری كنفرانسها، رقص باله، برنامه زنده، نمایش فیلمهایی كه در باره پل ساخته شده است و بازدید همراه با راهنما برای گردشگران از جمله فعالیتهای سالگرد ساخت پل بروكلین در نیوریوك است.
 

 

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ

www.seemorgh.com/entertainment

منبع: جام‌جم آنلاین