مردم برای کاهش نرخ سود به بانک مرکزی کمک کنند/ تلفن گزارش 29954855
بانک مرکزی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بانک‌ها از مفاد دستورالعمل ناظر بر سیاست‌های پولی و اعتباری در سال 1394موضوع را به بانک مرکزی گزارش کنند.

 در حالی که چند روزی است نرخ سود بانکی کاهش یافته، اما گزارش‌های میدانی حاکی از این است که بانک‌ها تمایلی به اجرای این دستور ندارند.
بر این اساس بانک‌ها به روش‌های مختلفی برای دور زدن مصوبات شورای پول و اعتبار رو می‌آورند؛ روش‌هایی که پیش از این نیز بارها تجربه شده و بانک‌ مرکزی در قبال آن تنها به چند تذکر و کلی‌گویی اکتفا کرده‌است.
پس از اینکه بانک مرکزی در مقابله با تخلف بانک‌ها در مقابل عدول از توافق صورت گرفته بر سر نرخ سود بانکی در سال گذشته ناتوان ماند، ضعف نظارت آن در محل دیگری هم مشخص شد و آن برخورد با موسسات پولی و مالی غیرمجاز بود.
در همین راستا بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از مردم خواست موسسات غیرمجاز را به این بانک معرفی کنند! این کار هم با ایجاد سامانه‌ای در سایت بانک مرکزی انجام شد.
با این حال تغییر نرخ سود بانکی و ضعف سیستم نظارتی بانک مرکزی بار دیگر باعث شده است که این نهاد بالادستی دست به دامن مردم شود. بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است دکه متعاقب ابلاغ «دستورالعمل ناظر بر سیاست‌های پولی و اعتباری در سال 1394» به شبکه بانکی، از روز چهارشنبه 16 اردیبهشت اجرای مفاد دستورالعمل برای همه بانک‌ها و موسسات اعتباری الزامی است و بازرسان بانک هم با جدیت به این مقوله نظارت خواهد کرد.
در این اطلاعبه آمده که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بانک‌ها از مفاد دستورالعمل مورد اشاره، شکایات خود را از طریق تلفن پیام گیر روابط عمومی به شماره 29954855 اعلام کنند.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:shafaqna.com