درحالی که وزیر نیرو چندی پیش انتقاداتی را به سیستم‌های تولیدپراکنده برای تولید برق کشور مطرح کرده بود، معاون هماهنگی امور توزیع شرکت توانیر معتقد است: نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک ظرفیتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در استان فارس، غلامرضا خوش‌خلق، معاون هماهنگی امور توزیع شرکت توانیر گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های توسعه تولید، سرمایه‌گذاری در عرصه مولدهای مقیاس کوچک است.

این درحالی است که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو چندی پیش در بیستمین کنفرانس ملی شبکه های توزیع برق که در زاهدان برگزار شد، با بیان اینکه بحث کاهش تلفات از محورهای اصلی شرکت های توزیع برق در سراسر کشور است افزوده بود: برای اینکه بتوانیم برق را در تمام نقاط توزیع کنیم استفاده از سیستم دی‌جی (تولید پراکنده) امکان پذیر نیست زیرا تامین سوخت این واحدها کاری بسیار دشوار است.

اکنون اما خوش‌خلق در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه مقیاس کوچک 6 مگاواتی امید عباسی در شهرک صنعتی زرقان، گفت: به حمدالله با حمایت‌های دولت و وزارت نیرو تاکنون 3 هزار مگاوات قرارداد در زمینه ایجاد نیروگاههای مقیاس کوچک با بخش خصوصی مبادله شده است.

خوش‌خلق ادامه داد: از این میزان قرارداد مبادله شده 410 مگاوات تاکنون در مدار قرار گرفته و تا پایان خرداد ماه امسال هم امیدوار هستیم که 100 مگاوات دیگر وارد مدار شود.

وی با اشاره به وضعیت صنعت برق، از وجود 72 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: مصرف کل کشور براساس پیک بار تابستان سال گذشته حداکثر 49

هزارمگاوات بوده است که البته در سال گذشته فصل گرما زود شروع شد و به مدت طولانی‌تری نیز ادامه داشت و شدت گرمای بیشتری را هم شاهد بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به تغییر زمان پیک بار مصرفی برق در کشور، گفت: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر زمان پیک بار مصرفی از شب به روز بوده‌ایم به‌طوریکه اکنون پیک بار از ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر است، البته این به‌آن معنا نیست که پیک شب حذف شده، به این معنا است که پیک روز از پیک شب پیشی گرفته است.

خوش‌خلق با تاکید براینکه ایجاد نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است، تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت تولیدی خوبی در کشور وجود دارد اما اکنون 14.5 درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور برق‌آبی است که 5 درصد برق مصرفی را تامین می‌کند، با توجه به وضعیت بارندگی و خشکسالی و افت ذخیره دریاچه‌های پشت سدها، اگرچه هنوز وضعیت بسیار بد نیست، اما شرایط مطلوبی هم نداریم.

خوش‌خلق با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی مصرف برق، گفت: طی این سال‌ها بیش از 100 میلیون لامپ کم‌مصرف یارانه‌ای بین مردم توزیع شد و به‌حمدالله سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه تولید کولر و یخچال و سایر وسایل برقی کم‌مصرف انجام شده است. اما رسیدن به سطح مطلوب نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها،‌ مسئولان و مردم است.

براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز گفت: یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ورود به عرصه مولد‌های مقیاس کوچک است زیرا اینکه اول رقیب چینی وجود ندارد و دوم اینکه از حمایت‌های خوب دولتی برخوردار است.

سیدمحمدحسن صحرائیان اضافه کرد: امروز تعداد زیادی سرمایه‌گذار علاقه مند در شهرستان شیراز حضور دارند که البته با مشکلاتی در مسیر سرمایه‌گذاری مواجه هستند و امیدواریم با تداوم گره گشایی توسط مسئولان، امور سرمایه‌گذاری در این بخش تسهیل شود.

منبع: ایسنا