نیکزاد : برنامه جامع ارایه شده به تمام بخش های مسکن توجه دارد که شامل بخش عرضه ،تقاضا وبازار است.
 
به نقل از جهان ، نیکزاد درحاشیه مراسم تودیع ومعافه وزیر مسکن در گفت وگویی اختصاصی ودر پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا برای توان بخشی حوزه تقاضا بدون آن که قیمت ها افزایش یابد؛برنامه ای دارد ،گفت : برنامه جامع ارایه شده به تمام بخش های مسکن توجه دارد که شامل بخش عرضه ،تقاضا وبازار است وما حتی برای ازدواج هم برنامه داریم .
اول عمل بعد انعکاس
وی تاکید کرد: البته من در طی دوران مدیریتم بر این نکته تاکید داشته ام که باید ابتدا کار انجام بشود وبعد آن را رسانه ایی کردو فکر می‌کنم که باید این فرهنگ در کشور جا بیافتد که مدیران کار خود را انجام دهند و سپس پاسخگو باشند.
شاید برای وزیر مسکن اتخاذ این استراتژی کلیدی باشد زیرا از یک سو بخش مسکن بسیار تحت تاثیر شایعات واطلاع رسانی است واز سویی دیگر دکتر احمدی نژاد نیز بر این نکته در حوزه مسکن تاکید دارد که :"اول کار را به جلو ببرید بعد رسانه ایی کنید." این را ثمره هاشمی در مراسم گفت.
با این حال نیکزاد در جمع خبرنگاران قول داد تمام تلاش خود را در چهار سال آینده برای متعادل کردن قیمت مسکن انجام دهد.

خروج رکود بخش مسکن با مسکن مهر
وی تاکید کرد: کاری خواهیم کرد که مسکن مهر با یک شتاب بیشتر کارهایی که آغاز شده را به منزل مقصود برساند.
نیکزاد در پاسخ به برنامه‌های ویژه وزارت مسکن و شهرسازی برای خروج بخش مسکن از رکود گفت: چنانچه مسکن مهر فعال شود بخش مسکن از رکود خارج خواهد شد.
موضوع مسکن مهر ا زجمله اقدامات موفقی است که توانسته است بحث بورس بازی زمین را از بین ببرد اما روند کند حرکت آن باعث نگرانی های بازار مسکن شده است .
دستیار ارشد رییس جمهور نیز که یکی از عوامل موثر در انتخاب وزیر مسکن وعضو کمیته انتخاب وزیران بوده در این مراسم از مسکن مهر به عنوان یک طرح موفق با آفت ونواقص نام برد که باید در دوره جدید با حرکتی بسیجی موانع را برداشته ومسایل مسکن را حل کرد.

شهرسازی با هویت اسلامی
نیکزاد در ادامه به شهرسازی به عنوان یکی از وظایف وزیر مسکن جدید تاکید کردو گفت: در بحث شهرسازی اهتمام ویژه‌ای خواهیم کرد و از توان مالی، فنی و تجربیات انبوه‌سازان که تاکنون توجه کمتری به آنها شده،در جهت تولید مسکن با رویکرد زوج‌های جوان و گروه‌های کم درآمد استفاده خواهیم کرد.
نیکزاد افزود: انتظار به حق مسئولان این است که شکل گیری شهرها باید مطابق با معماری ایرانی اسلامی باشد و امیدواریم وزارت مسکن و شهرسازی پاسخگوی ساخت پروژه‌های مهم باشد.

*آوردن گل و دید و بازدید ممنوع
وزیر جدید مسکن و شهرسازی تاکید کرد: دو خواهش دارم که اولین خواهش من مربوط به لطف دوستان برای حضور در دفتر بنده برای تبریک است، اما باید اذعان کنم که از امروز تا پاسی از شب در خدمت هستم اما خواهش می‌کنم از آوردن گل و دید و بازدید صرفنظر کنید.
وی ادامه داد: خواهش دوم من نیز این است که در جلسات با دوستان، مسئولان وزارتخانه و بخش های مختلف حوزه مسکن امید است طرح و یا پیشنهادی برای حل معضل مسکن ارائه شود چرا که فرصت بسیار کم است.
وی وزارت مسکن را دستگاهی فنی و نخصصی دانست و گفت: با شعار مجاهدت و مراقبت در خدمت مردم ایران اسلامی خواهم بود تا با مهرورزی و ساماندهی بازار مسکن و شهرسازی به مردم خدمت کنم.
نیکزاد بر لزوم همکاری نخبگان، دانشگاهیان، نظام مهندسی ساختمان کشور، خیرین و انبوه سازان در بخش مسکن تاکید کرد و گفت: نباید در تاریخ ثبت شود که ما با وجود انبوه سازان فراوان نتوانستیم مشکل مردم را در بخش مسکن با رویکرد افراد کم درآمد و زوج های جوان حل کنیم.
نیکزاد در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های سعیدی‌کیا وزیر پیشین مسکن و شهرسازی تصریح کرد: خدا را شاکرم که بعد از پنج سال جدایی از وزارت مسکن و شهرسازی توانستم دوباره در این وزارتخانه خدمت کنم.
نیکزاد به نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: بافت‌های کهن از جهت هویت و بافت‌های کهنه شهری باید احیا شوند و در این باره از نخبگان و عالمان کمک می‌خواهم.
وی در ادامه ضمن قدردانی از فعالیت‌های مهندس سعیدی‌کیا ـ وزیر پیشین مسکن و شهرسازی تصریح کرد: خدا را شاکرم که بعد از پنج سال جدایی از وزارت مسکن و شهرسازی توانستم مجددا در این وزارتخانه خدمت کنم.

سعیدی‌کیا: مردم، اقتصاد و اشتغال نیازمند رونق مسکن
مهندس محمد سعیدی‌کیا ـ وزیر پیشین مسکن و شهرسازی نیز در مراسم تودیع خود و معارفه مهندس علی نیکزاد ضمن اشاره به یوم‌الله 17 شهریور از ریاست جمهوری بار دیگر نشان داد که بدون راه حل مشکل را می شناسد و به رغم امکانات موجود نتوانسته است کار چندانی را درقیاس با تقاضای موجود جامعه از پیش ببرد واظهار کرد: اقتصاد و بازارکار نیازمند فعال شدن بخش مسکن است.
وی با اشاره به تعامل مناسب استانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام مهندسی و بخش‌های مختلف با وزارت مسکن و شهرسازی گفت: در بخش خصوصی نیز همکاری و تعامل مناسبی وجود داشته است به طوری که با انبوه‌سازان تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای کارها در بخش‌های مختلف امضا کردیم.
سعیدی‌کیا با بیان اینکه من کوچکترین فرد این جمع هستم و از بابت همه کم و کاستی‌ها حلالیت می‌طلبم، خاطرنشان کرد: فردی که برای تصدی این وزارت انتخاب شده از همین خانواده است و علاوه بر سابقه مدیریت، تنوع کاری نیز داشته است.
وی افزود: نیکزاد به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور از تجربه خوبی برخوردار است و با شهرداری‌ها و سایر بخش‌ها آشنایی دارد و همکاری با وی باعث توفیق در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود.

ثمره‌هاشمی: نواقص مسکن مهر را برطرف کنید
همچنین دستیار ارشد رییس جمهوری در این مراسم گفت: تفکیک قیمت زمین از مسکن یا اجرای طرح مسکن مهر که توقف رشد قیمت مسکن را در پی داشت در برخی از مناطق به خوبی پیش رفته و در برخی شهرها نیز نواقصی وجود داشته که باید برطرف شود.
مجتبی ثمره هاشمی گفت: فلسفه اصلی تشکیل حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی عدالت است اما یکی از وجوه عدالت که کمتر به آن اشاره شده این است که استعدادهایی اعم از طبیعی یا انسانی در کشور معطل بماند در حالی که عده‌ای به آن نیاز دارند.
وی گفت: بخش مسکن که دارای مشکل است آیا نمی‌تواند یکی از وجوه این مشکل باشد چراکه نتوانستیم به نحو مطلوب از استعدادها برای حل مشکل مسکن استفاده کنیم در حالی که می‌شد چنین کاری را انجام داد.
ثمره هاشمی با تاکید بر این که مسکن از دغدغه های دولت فعلی است افزود: با توجه به سرمایه عظیمی که دراین بخش وجود دارد باید ازآنها بیشتر استفاده شود .
ثمره هاشمی با اشاره به اینکه در دولت دهم تلاش در راستای پیشرفت کشاورزی و حل مشکل مسکن در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: تفکیک قیمت زمین از مسکن یا اجرای طرح مسکن مهر که توقف رشد قیمت مسکن را در پی داشت در برخی از مناطق به خوبی پیش رفته و در برخی شهرها نیز نواقصی وجود داشته که باید برطرف شود.
وی افزود: بازسازی مناطق زلزله‌زده در لرستان که در ابتدای کار دولت نهم جلوه‌گر شد، الگویی شد که می‌توان به آن استناد کرد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت چراکه چطور ممکن است توانمندی‌های کشور در حدی باشد که با بسیج نیرو مشکل بزرگی را طی مدت 9 ماه از دوش کشور برداشت.
ثمره هاشمی با بیان اینکه حل مشکل نیازمند کار و تلاش است، خاطرنشان کرد: حل مشکل مسکن تنها مربوط به این بخش نیست بلکه یک مساله فرابخشی است و تجمیع و همکاری سایر وزارتخانه‌ها و نهادها را لازم دارد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com