قیمت خودروی صادراتی ایران به کشورهای ترکیه ،عراق ، ونزوئلا و سوریه در 5 ماه نخست امسال با افت شدید قیمت به کمتر از 6 میلیون تومان رسید....
 
 
 
 این درحالی است که خودروهای صادراتی شامل خودروهایی با قیمت 8 تا 23 میلیون تومان در داخل است.بعبارتی دیگر  هر خودرو صادراتی ایران به قیمت زیر 6 میلیون تومان به دست مصرف کنند خارجی  می رسد در حالی که همین خودرو به مصرف کننده ایرانی با بیش از 200 درصد افزایش قیمت عرضه می شود.

به گزارش آخرین نیوز ،قیمت خودروی صادراتی ایران به کشورهای ترکیه ،عراق ، ونزوئلا و سوریه در 5 ماه نخست امسال با افت شدید قیمت به کمتر از 6 میلیون تومان رسید.

با وجود اینکه بحران اقتصادی در جهان باعث کاهش شدید قیمت خودروهای تولیدی شرکت های بزرگ گردید اما گویای این مساله نه تنها هیچ تاثیری بر کاهش قیمت خودروهای تولید داخل نداشته که در مواردی هم شاید افزایش قابل توجه قیمت برخی از خودروها هم بوده ایم . این در حالی است که آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان از کاهش  39/3درصدی قیمت خودروی صادراتی ایران به چند کشور عربی و امریکای لاتین دارد.

در حالی که مدیران خودروسازان داخلی خبر از شکستن رکورد صادرات خودرو می دهند گمرک ایران خبر از قیمت خودروهای صادراتی می دهد که مصرف کنندگان داخلی حتی تصور آنرا نمی کنند. چرا که متوسط قیمت خودروهای صادراتی ایران به کمتر از 6 میلیون تومان رسید. این درحالی است که خودروهای صادراتی شامل خودروهایی با قیمت 8 تا 23 میلیون تومان در داخل است.بعبارتی دیگر  هر خودرو صادراتی ایران به قیمت زیر 6 میلیون تومان به دست مصرف کنند خارجی  رسید.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک هر خودرو صادراتی در پنج ماه سال جاری با قیمتی معادل پنج هزار و 827 دلار و 96 سنت صادر شده که رقم مذکور نشان‌دهنده افت 39/3 درصدی ارزش هر یک از خودروهای صادراتی در پنج ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

آمار 5 ماه نخست گمرک ایران نشان می دهد که اکثر خودروهای صادراتی در پنج ماه ابتدایی سال جاری به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده‌اند، به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی 13هزار و 294 دستگاه انواع خودرو به ارزش 80 میلیون و 26 هزار دلار به عراق، دو هزار و 368 دستگاه به ارزش 10 میلیون و 99هزار دلار به سوریه و 321 دستگاه خودرو به ارزش یک میلیون و 614 هزار دلار نیز به ترکیه صادر شده است.

بر اساس این آمار در پنجمین ماه سال جاری خودروسازان در مجموع موفق به صادرات 16 هزار و 380 دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش 95 میلیون و 46 هزار دلار شدند که آمار مذکور از رشد 52/18 درصدی صادرات به لحاظ تعداد و رشد 50/14 درصدی به لحاظ ارزش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.

شواهد نشان می دهد خودروسازان داخلی رشد صادرات را حتی به بهای افت قیمت خودروهای صادراتی در دستور کار خود قرار دهند، اما رشد صادرات با شرایط کنونی موجب افت قیمت خودروهای صادراتی شده که با این شرایط می‌توان گفت صادرات برای خودروسازان چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:akharinnews.com