سفير يك كشور اروپايی در ايران و همسر ايرانی‌اش با كمك شبكه‌های خاص! در تلاش برای به‌دست آوردن مجوزهای خارج از ضوابط واردات داروهای پرمصرف هستند كه در صورت بی‌توجهی مسئولان مربوطه،...
 
 
 
 به گزارش پارسینه، بر‌اساس اطلاعات واصله از کارشناسان دارویی، از چندی قبل یك شركت وارد‌كننده دارو تلاش گسترده برای واردات دست‌كم 10 قلم فرآورده دارویی نوترکیب از كشور آرژانتین را در دستور كار قرار داده است. این در حالی است كه شركت مزبور با لابی‌های پشت‌پرده - كه رد‌پای یك سفیر اروپایی در ایران و همسرش نیز در آن كاملاً مشهود است - موفق شده بدون طی مراحل پیچیده ی ثبت و بررسی اثر بخشی دارو که همه شركت‌های تولید‌كننده و وارد‌كننده ملزم به گذر از آن هستند - برخی مجوزهای مربوطه را به‌دست آورده و در حال حاضر آخرین مراحل ثبت را-خارج از ضوابط واردات دارو- طی می‌نمایند.

در قبال این سهل انگاری در اثبات کیفیت دارو و عدم توجه به نظارت های کارشناسان وزارت بهداشت، مسئولین قیمت پایین تر دارو ها را مطرح می کنند. اگر چنین است و قیمت پایین به جای سلامت مردم در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد از این پس شاهد آن خواهیم بود که داروهای چینی یا داروهای قاچاق و تقلبی بدون کیفیت نیز به راحتی و بدون عبور از مراحل بررسی اثربخشی به بازار سرازیر شوند.

این در حالیست که جامعه پزشکی و بیماران سالهاست با داروهای ارزان قیمت و بی کیفیت دچار مشکل بوده و در خصوص برخی تولیدات مشکلات جدی مطرح شده توسط کارشناسان نادیده گرفته می شود. این داروها در شرایطی درحال اخذ مجوز مصرف در ایران هستند که تا کنون نه تنها در هیچ کشوری که حتی در کشور مبدأ یعنی آرژانتین نیز مصرف نشده است و گویا ایرانیان مبتلا به بیماری های خاص به عنوان اولین موارد انسانی مستقیما" مورد آزمایش با این دارو ها قرار خواهند گرفت که این رفتار در تضاد کامل با اصول اخلاق پزشکی در تمام دنیاست.

به نظر می رسد روند ثبت برخی داروهای خاص تولید داخل که در سالهای اخیر با برخی سهل انگاری های مسئولین انجام شد و موفقیت در خاموش سازی صدای مسئولانه ی کارشناسان وزارت بهداشت جرات بیشتری داده تا اینبار محصولاتی بدون انجام هیچگونه نظارت کارشناسی و بر اساس رفاقت های فامیلی وارد بازار شود و حتما چندی بعد با افزایش قیمت داروهای فعلی موجود در بازار، بیماران بیگناه را مجبور به مصرف داروهای آرژانتینی کنند.

شركت مورد اشاره كه سال‌های متمادی به صورت خانوادگی در حوزه واردات غذا و دارو فعالیت می‌كنند، از طریق ارتباطات گسترده‌ای كه با مسئولان «معاونت غدا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی» برقرار نموده‌اند، قصد واردات محصولاتی را دارند كه نه تنها هیچ‌گونه مطالعات بالینی که نشان دهنده ی صحت کیفی آنها باشد بر روی آن انجام نشده است بلکه هیچ یک از کارشناسان هیچ سند و مدرکی دال بر آزمایشات لازم حتی بر روی حیوان یا در آزمایشگاه نیز از این دارو ها دریافت نکرده اند.

شرکت تولید‌كننده هیچ‌گونه سابقه علمی و فناوری در این عرصه را ندارد. بهانه قیمت پائین‌تر برای محصولاتی كه كیفیت اثبات شده‌ای ندارند نیز حربه‌ای است كه در دست برخی مسئولان قرار گرفته و هیچ‌كس هم پاسخگو نیست كه بهای سلامت بیماران ایرانی آیا در نظر مسئولان و تصمیم‌گیران ارزشی دارد یا نه؟

در این میان تنها چند دلار قیمت پائین‌تر بهانه‌ای برای دفاعیات سینه‌چاكانه برخی مدیران دولتی شده تا به‌راحتی امنیت سلامت كشور را هدف بگیرند.

به گزارش پارسینه، برخی مسئولین صراحتاً از پروژه یك شركت خصوصی دفاع می‌نماید و معاونت مربوطه در وزارت بهداشت این روزها به حیاط خلوت شركت ... تبدیل شده است. برخی از كارشناسان به طور رسمی و برخی غیر‌رسمی برای این شركت كار می‌كنند و كلیه اطلاعات محرمانه و غیر‌محرمانه را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند و کارشناسانی که خواستار طی مراحل و ضوابط قانونی هستند مهجور شده و از دور خارج می گردند.

امید است مسئولان و دولتمردان از جمله رئیس جمهور محترم، وزیر دلسوز بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی با واكنش‌های بموقع و سریع مانع از به تاراج رفتن یارانه ی دارویی کشور و به خطر افتادن سلامت بیماران شوند، وگرنه فردا به‌راستی دیر است.
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:parsine.com