الیاس نادران از جمله اعضای کمیته حقیقت‌یاب است که علی لاریجانی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم آن را تشکیل داد
 
به گزارش تابناك،کمیته بررسی اغتشاشات پس از انتخابات که به کمیته «حقیقت‌یاب» معروف شده است در هفته‌های اخیر جلسات مشترکی را با دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئولان قرارگاه ثارالله داشته است و در نظر دارد اطلاعات به دست آمده از این جلسات را در دو سطح برای مقامات عالی رتبه کشورو اطلاع عموم ارائه دهد.

الیاس نادران نماینده تهران از جمله اعضای این کمیته است که علی لاریجانی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم آن را تشکیل داد. او پس از حمله به کوی دانشگاه در هفته اول پس از انتخابات، به همراه کاظم جلالی شبانه به کوی رفته و با دانشجویان گفت‌و‌گو کرد. پس از تقسیم کار میان اعضای این کمیته برای بررسی حمله به مجتمع سبحان، مجتمع مسکونی نمایندگان مجلس و کوی دانشگاه، او در کنار کاظم جلالی و محمد عباس‌پور و علیرضا زاکانی مسئولیت بررسی حوادث کوی را برعهده گرفت. هیأتی که در نظر دارد حوادث دیگر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه اصفهان را نیز بررسی کند. اگرچه تاکنون عباس‌پور در کسوت رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد ابعاد حمله به کوی دانشگاه چندین بار مصاحبه کرده بود اما این اولین بار است که الیاس نادران در این زمینه اظهارنظر می‌کند. او به همراه زاکانی تنها بخشی از گزارش نخست کمیته حقیقت‌یاب را در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت کرده بود که ازنگاه منتقد برخی نمایندگان بیشتر به گزارش حمله به کوی دانشگاه در سال 78 شباهت داشت تا حمله به کوی دانشگاه در سال جاری!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش از این از ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه با مجوز شورای تأمین استان و اطلاع رئیس دانشگاه تهران خبر داده بود اما فرهاد رهبر بخشی از این سخنان را تکذیب کرده و گفت که مأموران نیروی انتظامی بدون اجازه وی وارد کوی شده‌اند. عباسپور اخیراً نیز در مقایسه گزارشات مأموران نیروی انتظامی با گزارشات شاهدان عینی از تناقض میان این گزارشات خبر داده و گفته بود: به نظر می‌رسد که حقایق توسط مسئولان نیروی انتظامی در کمیسیون آموزش عنوان نشده است.

با این حال الیاس نادران تمایلی به اظهارنظر در این زمینه نداشته و آن را موکول به گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب می‌کند. مشروح گفت‌و‌گوی «خبر» با وی را در ادامه می‌خوانید:

چرا علی‌رغم فعال بودن کمیته حقیقت‌یاب که مسئول بررسی اغتشاشات پس از انتخابات بود، باز هم کمیته ویژه دیگری برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان تشکیل شد؟ بهتر نبود وظیفه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان را نیز به کمیته حقیقت‌یاب می‌سپردند؟
البته من عنوان کمیته «حقیقت‌یاب» را نمی‌پسندم. عنوان این کمیته، «بررسی اغتشاشات پس از انتخابات» بود. مأموریتمان هم بررسی همان مسائل بود. نه بیشتر از آن. به همین دلیل بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان را به کمیته ویژه دیگری سپردند تا به بازداشتگاه‌ها بروند و با آنها دیدار کنند. همانطور که می‌بینید هر روز هم گزارشی از عملکرد آنها منتشر می‌شود.

اما مدت‌هاست که گزارشی از کمیته حقیقت‌یاب یا به قول شما کمیته بررسی اغتشاشات پس از انتخابات ارائه نشده است.

اما ما همچنان در حال پیگیری مسائل پس از انتخابات هستیم و گزارشمان از بررسی‌های حوادث کوی دانشگاه تهران را نیز به زودی ارائه خواهیم داد.

در جریان بررسی حوادث کوی به چه نکاتی دست یافتید و با چه مسئولانی دیدار یا رایزنی داشتید؟
ما جلساتی با آقایان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسئولان قرارگاه ثارالله و کمیته مربوط به پیگیری حوادث کوی در خود دانشگاه تهران داشتیم. حتی برای آنکه اشرافمان به موضوع بیشتر شود، با افراد آسیب‌دیده هم دیدار کردیم و سخنان آنها را هم شنیدیم. گزارش نمایندگانی که مسئول بررسی حوادث کوی دانشگاه بودند تقریباً نهایی شده است. گزارش قرارگاه ثارالله نیز حداقل در دو سطح تهیه خواهد شد که آن هم نزدیک به نهایی شدن است.

منظورتان از ارائه گزارش قرارگاه ثارالله در دو سطح چیست؟
یک سطح از این گزارش به مقامات عالی کشور داده می‌شود و یک سطح هم برای افکار عمومی و رسانه‌ها تنظیم خواهد شد.

اصلاً موضوع قرارگاه ثارالله از چه قرار است؟ تاکنون نامی ازاین قرارگاه نیامده نبود.
قرارگاه ثارالله تهران مرجعی است که مأموریت دارد راجع به مسائل بعد ازانتخابات پیگیر باشد. ما هم در جلساتمان با مسئولان این قرارگاه گفت‌و‌گو کردیم و اطلاعاتی را از آنها گرفتیم.

در جریان این گفت‌و‌گوها و جلسات‌تان با مسئولان قرارگاه ثارالله و دبیر شورای عالی امنیت ملی توانستید عوامل لباس شخصی را هم شناسایی کنید؟
شناسایی لباس شخص‌ها هم تا‌حدودی انجام شد ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.

یعنی چی به نتیجه قطعی نرسیده‌اید؟ بالاخره این عوامل را شناسایی کرده‌اید یا نه؟
به همین جمله که گفتم هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم اکتفا کنید. همین کافی است.

این عوامل را به دستگاه قضایی هم معرفی خواهید کرد؟
عواملی را که تخلفی مرتکب شده باشند برای برخورد با آنها به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

منظورتان از تخلف دقیقاً بروز چه اقداماتی از سوی عوامل لباس شخصی است؟
منظور همان نحوه ورود آنها به دانشگاه و ضرب و شتم‌هایی است که انجام داده‌اند.

در مورد نحوه ورود عوامل لباس شخصی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه، قول‌های متفاوتی از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و مسئولان نیروی انتظامی مطرح شده است. بالاخره نیروی انتظامی با مجوز مسئولان دانشگاه وارد کوی شده است یا با مجوز شورای تأمین استان؟

این مسئله را در گزارشمان در مورد حوادث کوی آورده‌ایم. منتظر ارائه گزارش نهایی کمیته بررسی اغتشاشات اخیر باشید.

این گزارش چه زمانی ارائه خواهد شد؟
اعضای کمیته در حال تنظیم گزارش‌ نهایی خود هستند تا طی روزهای آینده آن را آماده کنند. پس از ارائه این گزارش به سراغ بررسی مسائل دیگری که در دانشگاه‌های دیگر کشور از جمله دانشگاه اصفهان و شیراز نیز رخ داده، خواهیم رفت.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir