عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه چنین معضلی در سطح کلان مملکت و در مقابل چشم همگان وجود دارد نشان دهنده این است که در بدنه جامعه نیز با آن مواجهیم.


به گزارش مهرنیوز،
آمار دقیقی درباره سوءاستفاده از القاب علمی وجود ندارد
امیر طاهرخانی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: آمار دقیقی درباره سوء استفاده از القاب علمی در کشور وجود ندارد و علت این امر این است که در سطح وسیعی از شهرهای مختلف این کار انجام می شود و افراد از القاب علمی به صورت غیر واقعی شخصیت کاذب می سازند.
وی اظهار داشت: منشأ بررسی طرح قانونمند کردن القاب علمی به جریانی که توسط وزیر کشور در دولت نهم به وجود آمد و سایر شبهاتی که در خصوص مدرک برخی مدیران وجود دارد، بر می گردد. اینکه چنین معضلی در سطح کلان مملکت و در مقابل چشم همگان وجود دارد نشان دهنده این است که در بدنه جامعه نیز با آن مواجهیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین طرح قانونمند کردن القاب علمی ارائه شد و کمیسیون به بررسی آن پرداخت و آن را به تصویب رساند. البته بعید است که این قانون قابلیت اجرایی داشته باشد زیرا پیش از این نیز ما قانونی تحت عنوان جعل عنوان داشتیم و می توانستیم به وسیله همین قانون با این موارد برخورد کنیم.
بیشترین آمار سوءاستفاده از القاب علمی در پزشکی صورت می گیرد
وی با بیان اینکه استفاده از القاب به شیوه نادرست و غیر قانونی در پزشکی بیشترین آمار را دارد به مهر گفت: افراد بسیاری هستند که با استفاده از عنوان جعلی پزشکی به کار درمان می پردازند و مشکلاتی را در زمینه پزشکی به وجود می آورند.
طاهرخانی افزود: در دانشگاهها نیز هرازگاهی دیده می شود افرادی که با جعل عنوان مشغول فعالیت در دانشگاهها به عنوان استاد می شوند.
ضعف وزارت علوم و بهداشت در برخورد با سوء استفاده از القاب علمی
وی درباره عملکرد وزارتخانه های علوم و بهداشت در خصوص برخورد با سوء استفاده از القاب علمی گفت: نظارت دقیقی از سوی وزارت بهداشت و علوم در این زمینه مشاهده نمی شود و با در نظر گرفتن این موضوع که این دو وزارتخانه مرجع تأیید مدارک و القاب علمی هستند تاکنون موردی از برخورد با چنین افرادی توسط آنها مشاهده نشده است.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها مواردی از برخورد با افراد متخلف که خود را به عنوان پزشک معرفی کرده بودند مشاهده شده که آن هم از سوی دستگاه قضایی بوده نه وزارتخانه های مربوطه. در حالی که وظیفه ذاتی وزارتخانه های علوم و بهداشت است که این موارد را شناسایی کنند.
وی افزود: این وزارتخانه ها حتی در جریان ارائه گزارش درباره مدارک مدیران و مسئولینی که شبهاتی در مدارک علمی آنها وجود داشت تعلل می کردند که این تعلل قابل تامل است.
شایعه وجود مشکل در مدارک بسیاری از مدیران و مسئولین وجود دارد
طاهرخانی با اشاره به شایعات درباره مشکل مدارک علمی برخی مدیران و مسئولان به مهر گفت: این شایعات درباره مشکل مدارک علمی مدیران دولت در سطح وسیعی از شخصیتهای تراز اول کشور همچنان وجود دارد.
وی گفت: این اواخر سایتهای موافق دولت مدارک علمی افراد مخالف دولت و سایتهای مخالف دولت مدارک علمی مدیران دولت را زیر سئوال می برند که این موارد اهمیت بررسی موضوع مدارک مدیران را نشان می دهد. فرایندی که از زمان بررسی مدرک یک وزیر دولت نهم آغاز شد.
 
  گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com