آنچه كه مشخص است،علی اكبر جوانفكر علاقه زاید‌الوصفی به احمدی نژاد دارد .


دولت نهم،اصلاح‌طلب‌ترین دولت پس از انقلاب
جوانفكر دولت اصولگرای نهم را، اصلاح ‌طلب‌‌ترین دولت دوران پس از انقلاب می‌داند و می‌گوید: عملكرد دولت نهم اثبات کننده این حقیقت است که حرکت‌های اصولی مهمی در جهت انجام اصلاحات و تحولات زیربنایی در كشور صورت گرفته است و این چیزی است که جایش در دولت آقای خاتمی که عنوان اصلاح طلب را برای خود انتخاب کرده بود ، دیده نشد. بنابراین نباید به "عنوان‌ها" توجه کرد، بلکه باید "عملکردها و اقدامات" مورد سنجش قرار گیرد تا نسبت آنها با ادعاها وتابلوها روشن شود. بنابر این اصولگرایی به معنای قرار گرفتن در یک دایره بسته را قبول نداریم اما افرادی كه از سوی رئیس جمهور برای تصدی مناصب انتخاب شده اند قطعا اصولگرا هستند.
وی همچنین در خصوص شایعاتی كه در باره مدیر‌عاملی ایرنا در پی استعفایش مطرح شده بود نیز می‌گوید: فكر می‌كنم برای یك سازمان خبری باید فردی كه جوانتر از بنده باشد، انتخاب شود. افرادی كه سن و سالشان به بالای 50 رسیده برای این كار مناسب نیستند. خبرگزاری جمهوری اسلامی در دولت نهم سه مدیرعامل عوض كرد. در صورتی كه این سازمان نباید این‌گونه باشد و در مقطع فعلی تغییر مدیریتی را در این سازمان توصیه نمی‌كنم و فردی كه اكنون مدیریت آن را بر عهده دارد باید اشكالاتش مورد نقد واقع شود و او نیز برای شنیدن نقدها گوشی شنوا و برای برطرف کردن ضعف‌ها ، عزم جدی داشته باشد.
مشاور رئیس جمهور همچنین در خصوص بیانیه اخیر جامعه اسلامی مهندسین كه به آقای احمدی‌ نژاد تكرار سرنوشت بنی‌صدر را هشدار داده بود، می‌گوید: هر كسی از نگاه خودش سعی می‌كند به بررسی مسائل بپردازد و در عرصه سیاست حرفی می‌زند و موضعی را اتخاذ می‌کند. اینگونه موارد را باید جزو امتیازات جامعه آزاد ایران در نظر بگیریم و از همین زاویه با آن برخورد كنیم. باید اجازه دهیم که حساسیت‌ نسبت به این نوع حرف‌ها فرآیند طبیعی خود را طی كند.
وی در پاسخ به این سوال كه در انتخاب وزرا تا چه اندازه رایزنی با مجلس برای احمدی‌نژاد اهمیت داشت، می‌گوید: قانون اساسی ، سه قوه را مستقل از هم در نظر گرفته است و هیچكدام هم نباید در امور دیگری دخالت كنند این مناسبات باید کاملا شفاف و روشن انجام شود. قانون‌گذار هدف مشخصی را دنبال می‌كرده است . از مناسبات شبهه انگیز و غیرشفاف میان قوا باید پرهیز شود و هر دستگاهی درچارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود عمل کند.

برخی نمایندگان به خاطر برخوردار نشدن از یک امتیاز خاص، وزیران را در مجلس سوال پیچ می‌كنند
وی دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های زیر مجموعه دولت در استان‌های مختلف را یک امر غیرقانونی دانست و گفت: سوابق امر در ادوار گذشته نشان می‌دهد که اگر یک وزیر در برابر فشار برخی از نمایندگان مجلس در زمینه عزل و نصب مدیران کل استان‌ها یا استانداران، فرمانداران و بخشداران مقاومت می‌کرد، نمایندگان نیز در مجلس او را موردسوالات پی‌درپی قرار می دادند تا جایی که او برای رهایی از این فشارها با آنها سازش می‌کرد و به این ترتیب انتقاد و سووال نمایندگان جای خود را به سکوت و بعضا تمجید و ستایش از عملکرد وزرا می داد. ما این نوع از تعامل را نمی‌پسندیم و آن را در شان مجلس و دولت نمی دانیم.
جوانفكر در همین زمینه ادامه می‌دهد: رویکرد آقای احمدی‌نژاد در نحوه تعامل با مجلس مبتنی بر رعایت چارچوب های قانونی است. این پسندیده نیست كه به دلیل برخوردار نشدن از یک سهم یا امتیاز خاص ، وزیران در مجلس سوال پیچ شوند و تحت فشار قرار گیرند و البته در دولت نهم شاهد انبوهی از سووالات و تذکرات نمایندگان محترم مجلس بودیم که امیدواریم در این دوره روابط قانونمند دولت و مجلس شکل مناسبتری داشته باشد.

كاركنان صداو سیما و تشویق به نفع احمدی‌نژاد
مشاور احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شب‌های مناظره احمدی‌نژاد با رقبای انتخاباتی خود اشاره می‌كند و وقتی در مقابل این سوال قرار می‌گیرد كه در پشت صحنه بر همراهان احمدی نژاد در دو مناظره(موسوی و كروبی) چه گذشت؟می‌گوید: بحث‌هایی كه در آنجا مطرح ‌شد ممكن بود دو طرف را به وجد بیاورد. البته در مناظره آقای احمدی نژاد با آقای كروبی ، این مساله بیشتر دیده می‌شد.در مناظره با آقای موسوی احساس می‌كردم که دو طرف سعی دارند وزانتی را از خودشان نشان دهند البته برخی ابراز احساسات مربوط به ناظران بر صحنه بودند و افرادی از بدنه صداو سیما در آنجا حضور داشتند که بیش از همه به نفع آقای احمدی‌نژاد ، احساسات خود را بروز می‌دادند ولی در مناظره با آقای كروبی نوع خاصی از تشویق‌ها از اعضای ستادها مشاهده می‌شد.
جوانفكر در واكنش به این سوال كه برخی معتقدند هدف احمدی‌نژاد از ذكر نام هاشمی رفسنجانی در مناظره با موسوی این بود كه می خواست به مانند سال 84 از طریق دوگانه هاشمی-احمدی‌نژاد رای بیاورد، می‌گوید:جامعه آزاد است و اینگونه اظهارنظرها وجود دارد و اشكالی هم ندارد. فكر نمی‌كنم ضرورتی داشته باشد حتما در برابر این اظهار نظرها موضع خاصی اتخاذ شود . ما باید از فضای پس از انتخابات عبور کنیم زیرا جامعه نیازمند آرامش و آغاز تلاشی دوباره برای سامان دادن به امور خود است و کارهای بر زمین مانده نیز باید به سرعت شروع شود و از این رو پرهیز از پاسخگویی به سخنانی که هدف از طرح آن ، ایجاد التهاب در جامعه است ، ضروری به نظر می‌رسد.

احمدی‌نژاد به هاشمی رفسنجانی توهین نكرد
وی تصریح می کند که در مناظره احمدی‌نژاد و موسوی توهینی به هاشمی رفسنجانی صورت نگرفت و در همین زمینه تاكید می‌كند:در آن مناظره شخص آقای هاشمی موردسئوال قرار نگرفت و رهبر عزیز انقلاب هم در نماز جمعه تصریح كردند كه فرزندان ایشان مورد سئوال قرار گرفتند. در این زمینه اگر شبهه‌ای وجود دارد، می‌توان از مجاری قانونی پیگیری كرد.

هاشمی رفسنجانی نتوانست از خود تدبیر نشان دهد
جوانفكر در خصوص آینده سیاسی هاشمی نیز می‌گوید:شخصا امیدوارم آقای هاشمی مسائلی را كه به وجود آمده با تدبیر مدیریت كند.ایشان فردی است كه رهبری تلاش كردند شخصیت‌شان حفظ شود و این مهم بیشتر از تلاش رهبری، همت شخص هاشمی و تدبیر و هوشمندی ایشان را طلب می‌كند و بیشتر از آنچه كه تا به حال از ایشان دیدیم باید تدبیر نشان دهند. خواست رهبری هم همین است . ممكن است افرادی در كشور باشند و دست‌هایی هم در جریان باشد تا كدورت و سوءظن‌ها را تشدید كنند و اینها را تبدیل به كینه و عداوت كنند. باید بر این مسئله غلبه كنیم و هاشمی این ظرفیت را دارد كه در این فضا ، آسیب‌ها افزایش نیابد.
مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد با بیان اینكه هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران نتوانست آن تدبیر لازم را از خود نشان دهد،تاكید می‌كند:آقای هاشمی در نماز جمعه نشان دادند كه هنوز در آن شرایطی كه لازم است، قرار نگرفته و آن تدبیر لازم را به خرج نداده است. البته فكر می‌كنم هنوز آن ظرفیت وجود دارد و ضمن اینكه برای عبور از این فضا نیازمند این هستیم كه پشت سر رهبری حركت كنیم. کسانی که جلوتر از رهبری حركت می‌كنند و تفسیرها و تعبیرهای خود را از افراد و شرایط، دیكته می‌كنند، نباید مجال تاثیرگذاری داده شود. باید به طور کامل نظر رهبری را عمل كنیم كه منافع ملی در گرو این موضوع است. به نظرم در این مدت كوته‌فكری‌های سیاسی به وجود آمد كه باعث شد شرایط ناخواسته‌ای در كشور بوجود آید این كوته‌فكری‌های سیاسی باید جای خود را به تدبیر و هوشمندی بدهد.

اظهارنظر اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه شكاف‌ها را بیشتر می‌كند
وی در واكنش به این گفته نماینده ولی فقیه در سپاه كه گفته بود ”هاشمی رفسنجانی باید از تجربه آیت‌الله منتظری عبرت بگیرد“ اینگونه اظهارنظرها را موجب بیشتر شدن شكاف‌های موجود در بدنه سیاسی كشور می‌داند و می‌گوید:این اظهارنظرهایی كه مطرح می‌شود ممكن است شكاف‌ها و كدورت‌ها را بیشتر كند. اینگونه اظهارنظرها به مصلحت جامعه نیست و به معنای پشت سر رهبری حركت كردن هم نیست اگر تابع ولایت هستیم باید درك درستی هم از ولایت داشته باشیم. البته رهبری هم نكاتی را فرمودند و گفتند كه برخی نخبگان مردود شدند این نكات غم‌انگیز هم در كشور وجود دار ولی با این وجود باید مراقبت کنیم که نظر رهبری عزیز ، در جامعه ملاک و مبنای عمل قرار گیرد.

محسنی اژه‌ای باید تغییرات مورد نظر رئیس جمهور در وزارات اطلاعات را مورد توجه قرار می‌داد
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، علت بركناری محسنی اژه‌ای را از مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور سوال می‌كنیم كه وی می‌گوید: آقای اژه‌ای یک شخصیت متین، باوقار و بسیار قابل احترام هستند، اما انتظار می‌رفت که عملکرد وزارت تحت مدیریت ایشان نیز به اندازه خصوصیات شخصیتی ایشان دارای تلالو و درخشندگی می‌بود.
جوانفكر در واكنش به این سوال كه آیا رئیس‌جمهور می تواند درخصوص معاونان یك وزارتخانه هم دخالت كند‌، می‌گوید: وزارت اطلاعات بخشی از دولت است و باید تابع سیاست‌های دولت و نظرات ابراز شده از سوی رئیس جمهور باشد.این امر جزو میثاق‌نامه‌ای است كه میان رئیس جمهور و تک تک وزرا به امضاء رسیده است. بالاخره وزیر اطلاعات باید نظر رئیس‌جمهور را تامین كند، وقتی رئیس‌جمهور در مورد ضرورت انجام برخی تغییرات تذکر می‌دهد باید مورد توجه قرار گیرد که این امر در خصوص وزارت اطلاعات اتفاق نیفتاد و از سوی دیگر وزارت اطلاعات می‌توانست جلوی برخی از شرایط ناگوار اخیر را كه قابل پیش بینی بود بگیرد، زیرا كار وزارت اطلاعات همین است كه ارزیابی و پیش‌بینی كند و به هنگام به مسئولین هشدار بدهد که به نظر می‌رسد از این موضوع غفلت شد. به هر حال باید از آسیب‌ها جلوگیری كرد. برخی آسیب‌ها نباید افزایش پیدا كند. افزایش آسیب‌ها نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است.

مارادونا را رها کن غضنفر را بگیر
وی در پاسخ به این سوال كه با توجه به این موضوع كه عمر دولت نهم رو به پایان بود، آیا رئیس جمهور نمی‌توانست یك هفته آقای اژه‌ای را تحمل كند،می‌گوید: وحدت رویه، یکپارچگی و هماهنگی درونی در یک دولت ، اصل و اساس است و همه اعضای کابینه باید خود را به آن ملزم و متعهد احساس کنند.دولت به مثابه تیم فوتبال است که همه بازیكنان باید از دستورات مربی خود تبعیت کنند، اگر قرار باشد هر كسی حرف خود را بزند و هرجوری که خودش تشخیص داد عمل کند، آن تیم هیچ وقت به هدف نمی‌رسد و در آن صورت می گویند مارادونا را رها کن غضنفر را بگیر. به هر حال مربی حق دارد در هر لحظه و حتی در ثانیه های پایانی ، یک بازیكن خود را عوض كند و هیچکس همه به او در این زمینه اشکال وارد نمی کند.

رهبری در بركناری وزرا دخالت نمی‌كنند
جوانفكر در واكنش به این سوال كه وزیر اطلاعات و برخی از وزرا با نظر رهبری انتخاب می‌شوند آیا در بركناری محسنی اژه‌ای هم نظر رهبری بر بركناری ایشان بود،تاكید می‌كند: بركناری وزرا جزو اختیارات رئیس‌ جمهور است و رهبری هم دخالت نمی‌كنند.رهبری با دستگاه‌ها و مقامات در چارچوب قوانین تعامل می‌كند این از خصوصیات بارز رهبری است ایشان اختیارات كسی را در چارچوب قانون نقض نمی‌كنند مگر اینكه ضرورتی و فوریتی ایجاد شود.

احمدی‌نژاد از نامه رهبری در خصوص مشایی اطلاع داشت
وی با بیان اینكه نامه رهبری در خصوص بركناری مشایی ارشادی بود،در خصوص اطلاع رئیس جمهور از این نامه می‌گوید: آقای احمدی نژاد از این نامه اطلاع داشت ولی معتقدیم كه نظر رهبری هرگاه به رئیس‌ جمهور ابلاغ شود به طور قطع اجرا خواهد شد ولی این ابلاغ رسانه‌ای نشده بود. بین رهبری و رئیس‌جمهور یک فضای كاری اختصاصی وجود دارد. نامه‌ای در بسته آمده بود و توافق شده بود که نظر ایشان در یک چارچوب مشخص اجرایی شود. مثلا می‌توانست اینگونه باشد كه آقای مشایی در دولت نهم معاون اول است در دولت دهم معاون اول نباشد.

رهبری نمی‌خواست نامه مربوط به مشایی علنی شود
مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد با بیان اینكه رهبری نمی‌خواستند این نامه علنی شود، معتقد است : رهبری نامه را خصوصی به آقای احمدی نژاد دادند و كسانی كه این نامه را علنی كردند در صدد تضعیف رئیس ‌جمهور بودند وگرنه چه دلیلی داشت كه نامه خصوصی به رئیس‌جمهور را دیگران علنی كنند؟ این بحث نباید منعكس می‌شد. دخالت در مسائل بین رهبری و رئیس‌جمهور ، کار اشتباهی بود که نباید انجام می شد.

ابوترابی مسئول انتشار نظرات رهبری نیست
وی در پاسخ به این سوال كه آیا آقای ابوترابی‌فرد كه خبر این نامه را به رسانه‌ها اعلام كرد، در صدد تضعیف اقتدار رئیس جمهور بود،می‌گوید: آقای ابوترابی مسئول انتشار نظرات رهبری نیست و دلیل این کاررا باید از خود ایشان جویا شوید. وقتی نامه رسما منتشر شد آقای مشایی هم تبعیت پذیری خود را از ولایت نشان داد و بلافاصله استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد.

رهبری چندین بار از هاشمی رفسنجانی خواستند كه كرباسچی را بركنار كند
جوانفكر در خصوص جواب آقای احمدی‌نژاد به نامه رهبری كه در آن به اصل 57 قانون اساسی اشاره شده بود نیز می‌گوید: به یاد دارم كه در دوران آقای هاشمی، رهبری چندین ‌بار رسما از ایشان خواستند كه كرباسچی را از شهرداری تهران بركنار كنند اما ایشان گوش نكردند در نامه آقای احمدی‌نژاد به رهبری و استناد به اصل 57 قانون اساسی ، این هدف دنبال می شد که دستور رهبری عین قانون است و باید اجرا شود و این پایه‌ای شد برای آینده كه اگر رهبری نظری دادند باید به عنوان قانون ملاک عمل و اجرا قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا رئیس‌جمهور حساسیت جامعه نسبت به مشایی را نمی‌دانست كه ایشان را انتخاب كرد، گفت: این حساسیت وجود دارد، ولی رئیس‌جمهور نباید تحت تاثیر حساسیت‌ها ، موج‌آفرینی‌ها و جریان‌سازی‌ها تصمیم گیری کند زیرا در این صورت کشور مانند امواج دریا پیوسته در حال جا به جا شدن و این طرف و آن طرف رفتن خواهد بود.

رهبری در دلجویی از مشایی سخنرانی كردند
جوانفكر معتقد است: رهبری در دلجویی از مشایی سخنرانی كردند و گفتند كه حتی با دشمن خود حق نداریم با بی‌عدالتی برخورد كنیم چه برسد به مشایی. البته رهبری گفتند که آقای مشایی بنا به برخی مصلحت ها معاون اول نباشد ولی نگفتند كه در دیگر مسئولیت‌ها شایستگی ندارد.
وی با تاكید بر اینكه رهبری نمی‌خواستند كه کنار رفتن آقای مشایی از این مسوولیت موجب تضعیف اقتدار رئیس جمهور شود،می گوید: شاهد این مساله هم این است كه دفتر رهبری شش روز در مقابل این نامه سكوت كرد.
مشاور احمدی نژاد با رد این موضوع كه سكوت رهبری به این دلیل بود كه برای احمدی‌نژاد مهلتی در نظر گرفته شود،تاكید می‌كند:بین رهبری و رئیس‌جمهور چنین فضایی نیست این دولت تابع نظر محض رهبری است. رهبری هم مایل نبودند این اتفاق به‌گونه‌ای باشد كه رئیس‌جمهور آسیب ببیند.دوستان باید بدانند كه نه‌تنها رئیس‌جمهور نباید تحت فشار باشد، بلكه رهبری هم نباید زیر فشار باشد. ایستادگی آقای احمدی ‌نژاد حامل این پیام بود که حتی رهبری نیز نباید تحت فشار قرار بگیرند. این درسی بود كه دیگر رهبری را تحت فشار قرار ندهند.

رئیس جمهور بارها از صفار هرندی انتقاد كرده بود
وی با رد شایعه مربوط به ممنوع التصویر شدن آقای مشایی ، در خصوص دلیل جدایی صفار هرندی از دولت نیز می‌گوید: آقای صفار هرندی برکنار نشدند. رئیس ‌جمهور بارها از ایشان انتقاد كرده بودند و ایشان بهتر از اینها می‌توانست كار كند و انتظار می رفت که از فرصت‌ها استفاده بهتری به عمل می آمد . البته ایشان زحمات زیادی کشیدند که در جای خود باید ارزش گذاری شود، اما انتظارات واقعی از آقای صفار بسیار بیشتر بود.
جوانفكر در پایان گفت وگوی تفصیلی با ایلنا در خصوص برخی چهره ها اینگونه اظهار نظر كرد: مایكل جكسون: کسی که سیاه از دنیا رفت ، داریوش مهرجویی : کارگردان مشهور سینما ،محمد قوچانی= ای ‌كاش قلمش در خدمت احزاب نبود ،رحیم‌مشایی:كسی كه در حقش ظلم شد، محسنی‌اژه‌ای: قابل احترام ،سعید حجاریان:او یک جانباز نیست ،عطریانفر= سرنوشت او می‌توانست بهتر از این باشد
محمود احمدی‌نژاد= گمشده‌ای كه او را دیر یافتم ،سیدمحمد خاتمی= كاش می‌توانستم او را دوست داشته باشم ،اعظم طالقانی= نصیحت‌های پدر
فاطمه رجبی= او تنها مرد حامی دولت نهم نبود، محمد باقر قالیباف: در رویای ریاست جمهوری ،سردار صفوی: سبز ،آبی ،بور
 
قسمت اول:روايت جوانفكر از خاتمی ، احمدی ‌نژاد ، هاشمی رفسنجانی ، حجاريان ، قوچانی ...(1)
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir