در اقدامی نادر، رييس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب با دستپاچگی و با همراه کردن دو شبکه تلويزيونی دولتي و خصوصی اين کشور به مصاحبه پرداخت تا به سخنان رييس جمهوری ايران پاسخ دهد.

ایرنا، در اقدامی تقریبا نادر، رییس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب با دستپاچگی و با همراه کردن دو شبکه تلویزیونی دولتی و خصوصی این کشور به مصاحبه پرداخت تا در پوششی از توضیح در مورد معضلات اقتصادی در این کشور به سخنان رییس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه دوم فرانسه نیز پاسخ دهد.  
به گزارش ایرنا، این مصاحبه که در هیچ کدام از برنامه های امروز این شبکه ها و برنامه های رییس جمهوری فرانسه پیش بینی نشده بود از امروز صبح از طریق همین شبکه ها اعلام شد و یک نشریه عصر خطوط مترو پاریس نیز آن را اقدامی نادر دانست.
گفتنی است مصاحبه رییس جمهوری اسلامی ایران که سه روز پیش صورت گرفته بود، دیشب و امروز از شبکه دوم تلویزیون فرانسه پخش و بر روی بخش های مهمی از آن تاکید شد.
انتشار این سخنان به هر دلیلی صورت گرفته باشد، برای نخستین بار این امکان را برای مردم فرانسه فراهم کرد که بطور مستقیم و تا حدی روشن تر از گذشته دیدگاه واقعی رییس جمهوری اسلامی ایران را در مورد هولوکاست و سخنان دخالت آمیز رئیس جمهوری فرانسه، ورای تبلیغات رسانه های دولتی این کشور بشنوند.
به گفته برخی کارشناسان رسانه ای در فرانسه، شبکه دولتی این کشور که بعد از اعمال برخی تغییرات توسط دولت در این شبکه چندان دل خوشی از سارکوزی ندارند و بارها وی را در برنامه تلویزیونی با برخوردهای تحقیر آمیز مورد انتقاد قرار داده اند این بار نیز گویا در صدد برآمده با استفاده از کارت ایران، آقای سارکوزی را در مقابل سیاست های وی قرار دهد.
چند ماه پیش درحالی که سارکوزی برای یک مصاحبه مستقیم در استودیوی تلویزیون فرانسه حضور یافته بود، چند نفر از تکنسین هایی که مسئول آماده سازی میکروفون وی بودند با بی اعتنایی و خودداری از پاسخگویی به سلام او، سرگرم تنظیم دکوراسیون و مقدمات فنی مصاحبه شدند.
سارکوزی از نظر دست اندرکاران این رسانه ها متهم است که با اصلاحات مورد نظر خود در سیستم رادیو تلویزیون دولتی فرانسه در نظر دارد این رسانه ها را نیز در اختیار خود قرار دهد.
وی در چارچوب همین سیاستها منبع مالی تبیلغات این شبکه ها را قطع کرده و حق تبلغات را از آنها گرفته است .
در هر حال به نظر می رسد آنچه سبب شد تا دولتمداران فرانسوی دست به اقدام عجولانه امشب بزنند تلاش برای کم کردن اثر سوالهای روشن رییس جمهوری ایران بوده است که شب گذشته شاید برای نخستین بار به گوش اغلب مردم فرانسه رسید.
علاوه بر این به نظر می رسد این واقعیت که برای نخستین بار جوهره سخنان احمدی نژاد در خصوص زیر سئوال بردن هولوکاست در فرانسه به ترتیبی منتشر می شد و به گوش مردم این کشور می رسید، خوشایند دولتمردان این کشور از جمله شخص رییس جمهوری فرانسه نبود.
رسانه های فرانسه تا کنون همواره بر این محور تبلیغ کرده بودند که رییس جمهوری ایران خواستار حذف اسراییل است در حالیکه اینک مردم فرانسه به وضوح از رییس جمهوری ایران یک سوال مشخص را شنیدند. وی پرسید: ما از شما می پرسیم اگر اعتقاد دارید که هولوکاست واقعا اتفاق افتاده است چرا اجازه تحقیق نمی دهید؟ اگر نتیجه تحقیق این است که چنین اتفاقی افتاده است، چرا فرانسه بخشی از خاک خود را به آنان اختصاص نمی دهد؟
از سوی دیگر آنچه سارکوزی در این گفت وگو به آن پاسخ نداد، بی احترامی وی به رهبران ایران بود. وی در سخن خود به گفتن این جمله که؛ "من که نمی گویم مردم ایران دست به تظاهرات بزنند" اکتفا کرد.
سارکوزی در مورد بخشی از اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران نیز که به زندانی بودن تعدادی از ایرانیان در فرانسه اشاره داشت پاسخ خود را به فردی به نام وکیلی که متهم به قتل بختیار است ربط داد و از پاسخ دادن در مورد دیگر ایرانیان زندانی در فرانسه خودداری کرد.
سارکوزی سخنان رییس جمهوری را یک شانتاژ توصیف کرد و گفت: "شما فکر می کنید من فردی هستم که یک قاتل را که شاپور بختیار را کشته است با کلوتیلد ریس که یک دانشگاهی جوان فرانسوی است و تنها جرم وی این بوده که زبان ایرانی صحبت می کرده و تمدن پارس را دوست داشته است، مبادله کنم؟ ریس یک جوان 22 ساله و بی گناه است و همه این را می دانند."
نشریه "دایرکت سوار" نیز که شبها در سطح وسیعی در خطوط مترو پاریس منتشر می شود اقدام امشب سارکوزی را پیش از انجام آن، اقدامی نادر در گفت وگوهای تلویزیونی وی دانست.
رسانه های نوشتاری فرانسه امروز به این موضوع که سارکوزی قصد دارد یک مصاحبه خارج از قاعده انجام دهد، نپرداختند ولی روزنامه فیگارو که در واقع روزنامه طیف طرفدار دولت فرانسه بشمار می رود، دیروز با اختصاص یک صفحه سعی کرد زمینه لازم را برای تاثیر روی ذهن مخاطبان خود آماده کند.
این روزنامه مدعی شد که منظور رییس جمهوری ایران در سخنان شب گذشته در مورد آزادی ریس، در واقع موضوع وکیلی بوده است.
 
    گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir